ereg???
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-10-01 18:05

Hejsa NG,

Jeg skal kontrollere en string. Den må kun indeholde 16 tegn, og de må kun
bestå af [a..å] og [0..9].

Jeg har bakset lidt sammen, men jeg kan ikke rigtig få det til at virke:

$string = "foobar";

if (!ereg("^[a..Z]$",$string)) {
echo "Der må kun være bogstaver og tal!";
}

Hvordan angiver man intervallerne? Og kan man tjekke længden af en string,
eller skal jeg bruge strlen() til det?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Thor Dreier

Dato : 30-10-01 20:03

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> if (!ereg("^[a..Z]$",$string)) {
> echo "Der må kun være bogstaver og tal!";

Hvis der skal være præcis 16 tegn, så noget i retningen af:
ereg("^[a..Z]{16}$",$string);

Hvis der skal være et sted mellem 1 og så 16 tegn, så noget i retningen af:
ereg("^[a..Z]{1,16}$",$string);

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 30-10-01 21:52

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> skrev

> Hvis der skal være et sted mellem 1 og så 16 tegn, så noget i retningen
af:
> ereg("^[a..Z]{1,16}$",$string);

hvad gør [a..Z] ?

Dette virker:

eregi("^[a-z0-9]{1,16}$",$string)

Tillader bogstaverne fra "a" til "z", som store og små(eregi ignorer forskel
på store og små bogstaver) og tal

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-10-01 22:26

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> skrev i en
meddelelse news:cqED7.960$RM3.121595@news000.worldonline.dk...
> Dette virker:
>
> eregi("^[a-z0-9]{1,16}$",$string)
>
> Tillader bogstaverne fra "a" til "z", som store og små(eregi ignorer
forskel
> på store og små bogstaver) og tal

Lige i øjet - takker

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 31-10-01 00:57

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev

> Lige i øjet - takker

Fint, gør så dig selv den tjeneste at forstå, hvad der sker der... søg på
"regular expressions" + php på google, det vil lette din programmerings
hverdag meget, når du kan det... det er i hvert fald min erfaring