Er jeg blevet hacket??
Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 30-10-01 17:01

Hejsa,

Idag da jeg kom hjem til min computer meddelte Norton Firewall at den havde
blokeret for en Backdoor/SubSeven Trojan. Nå, tænkte jeg og begyndte at
kigge loggen igennem. Jeg fandt ud af at det stammede fra en IP der tilhører
Tune Skole i Roskilde. Da jeg sidder på Dansk Kabel TV's internetforbindelse
har jeg ikke IP ud på internettet, og kan derfor ikke forstå hvordan
vedkommende er kommet ind.

Hvad mener i, skal jeg ringe til skolen? Eller skal jeg ignorere det???

MVH Kenneth Rasmussen

--
the.prince@monstersurf.dk
http://www.monstersurf.dk

Fra : Inge N.

Dato : 30-10-01 19:03

>At Tue, 30 Oct 2001 17:01:17 +0100, "Kenneth Rasmussen" <the.prince@monstersurf.dk> claimed:

[...]

>Da jeg sidder på Dansk Kabel TV's internetforbindelse
>har jeg ikke IP ud på internettet, og kan derfor ikke forstå hvordan
>vedkommende er kommet ind.

? Ingen IP?

[...]

Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 30-10-01 18:45

Selvfølgelig har jeg IP, men det er den samme som alle andre i Dansk Kabel
TV's netværk. Jeg har en intern IP, men det har ingenting med sagen at
gøre...

Kenneth Rasmussen

Fra : Gevaldi

Dato : 30-10-01 19:42

"Kenneth Rasmussen" <the.prince@monstersurf.dk> skrev i en meddelelse
> Selvfølgelig har jeg IP, men det er den samme som alle andre i Dansk
Kabel
> TV's netværk. Jeg har en intern IP, men det har ingenting med sagen at
> gøre...

Jeg tror ikke det var din IP Inge N mente..

/Gevaldi

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 31-10-01 09:15

"Kenneth Rasmussen" <the.prince@monstersurf.dk> wrote in message
> Selvfølgelig har jeg IP, men det er den samme som alle andre i Dansk Kabel
> TV's netværk. Jeg har en intern IP, men det har ingenting med sagen at
> [...]

Du har faktisk en IP ude på nettet. Din interne IP adresse oversættes til en
anden, extern adresse.

Gå ind på grc.com og find ShieldsUp. En af deres sider fortæller dig
hviulken IP du sidder på udadtil.

Den ændrer sig garanteret, da din ISP kun har så og så mange linier ud ad
huset, som hans kunder må deles om.

Carsten Nielsen

Fra : Alex Holst

Dato : 30-10-01 17:14

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#fwbesked

Fra : Jacob Atzen

Dato : 30-10-01 21:11

"Kenneth Rasmussen" <the.prince@monstersurf.dk> writes:

> kigge loggen igennem. Jeg fandt ud af at det stammede fra en IP der tilhører
> Tune Skole i Roskilde. Da jeg sidder på Dansk Kabel TV's internetforbindelse

Jeg var engang ude for noget lignende. En eller anden sendte mig et program
der indeholdt en trojan og prøvede at cracke min maskine. Han røg i min FW
og det viste sig, at være en skole i Ringsted. Jeg ringede til skolen og fik
mig en lille snak med deres EDB-ansvarlige.

Han var ikke videre kyndig, da han var en lærer der havde fået læsset lidt
ekstra ansvar på sine skuldre. Men han virkede meget glad for opkaldet og
fik vist også fat i den elev, der havde udført angrebet.

Hvis du gider ville jeg da synes du skal ringe og snakke med en derfra om det.
I mit tilfælde fik jeg en tak for besværet. Også fordi den EDB-ansvarlige nu
havde nogen mere tungtvejende argumenter overfor ledelsen omkring
investering af tid/penge i fornuftige edb-systemer.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : John Hinge

Dato : 31-10-01 10:27

Jacob Atzen wrote:

> [...]
> og det viste sig, at være en skole i Ringsted. Jeg ringede til skolen og fik
> mig en lille snak med deres EDB-ansvarlige.

Forskellen er at du rent faktisk *blev* forsøgt hacket, idet den lille
wannabee trods alt sendte en klient til dig, før han prøvede at banke
på på din computer.

Mange mennesker installerer firewall software uden at sætte sig ind i
hvad softwaren gør og siger.
Mange wannabees checker stabler af IP adresser for at se om der sku
være nogen som allerede har en klient kørende.
Det er for så vidt stadig med indbrud som forsæt, men det svarer
lidt til at en slemmert går fra dør til dør i en boligblok og tager
i døren for at se om der er låst.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-10-01 10:29

John Hinge wrote:

>Det er for så vidt stadig med indbrud som forsæt, men det svarer
>lidt til at en slemmert går fra dør til dør i en boligblok og tager
>i døren for at se om der er låst.

Aaaargh!

--
"...personality goes a long way."