modtage mails i PHP
Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 16:18

Jeg har forsøgt mig med det script der er på http://mbn.dk/PHP/email
Jeg får dog en fejl tilbage der siger sådan :

Command died with status 2:
"/sti/til/script.php". Command output:
/sti/til/script.php: ?: No such file or directory
/sti/til/script.php: line 3: syntax error near
unexpected token `fopen('' /sti/til/script.php: line 3:
` $fp = fopen('/dev/stdin',"r"); // or die("email kunne ikke
l_ses\n");'

hva betyder det ? - jeg syns ikke jeg ka finde nogen fejl...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :

Fra : Johan

Dato : 30-10-01 16:26

> [...]
> unexpected token `fopen('' /sti/til/script.php: line 3:
> ` $fp = fopen('/dev/stdin',"r"); // or die("email kunne ikke

Ehm, er stien til din script fil følgende:
"/sti/til/script.php"?? Jeg tvivler...

mvh

Johan

Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 16:46

"Johan" <tcr480@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ehm, er stien til din script fil følgende:
> "/sti/til/script.php"?? Jeg tvivler...

detalje...
- nej, det er den ikke, og det er også noget jeg har rettet det til i
forbindelse med at jeg sendte det hertil (ligesom jeg har fjernet
emailadressen det var sendt til osv.)

Fra : Morten Graae

Dato : 13-11-01 11:07

jeg har forsøgt det samme efter jeg så dette indlæg.

jeg har sat stumperne ind som beskrevet under http://mbn.dk/php/email

i min .forward fil har står |/home/httpd/html/testmail.php

jeg får følgende fejl:

The original message was received at Tue, 13 Nov 2001 11:43:04 +0100
from root@localhost

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
"|/home/httpd/html/testmail.php"
(expanded from: matest)

/home/httpd/html/testmail.php: ?: No such file or directory
/home/httpd/html/testmail.php: : command not found
/home/httpd/html/testmail.php: syntax error near unexpected token `{'
/home/httpd/html/testmail.php: /home/httpd/html/testmail.php: line 3:
`function fetch() {'
554 "|/home/httpd/html/testmail.php"... unknown mailer error 2

først fik jeg en fejl i maillog : stat=Service unavailable
så rettede jeg i min sendmail så mailp skulle bruge /bin/sh og ikke smrsh

men det gjorde bare at jeg fik ovenstående fejl.

Er det fordi min php ikke er installeret som cgi ??

- mvh.

Morten Graae

Fra : Mickey

Dato : 13-11-01 14:08

"Morten Graae" <graae@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det fordi min php ikke er installeret som cgi ??

formentlig

- du skal også huske at have en #! /sti/til/php -q i toppen af dit script

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Morten Graae

Dato : 14-11-01 08:11

Nu kører mit phpscript når jeg sender en mail til ./forward så sender videre
til følgende fil.

mit script ser sådan her ud.

#!/home/httpd/cgi-bin/php -q
<?

$ud = "Scriptet startet ".date("d.m.y H:i")."\n";

mail("graae@linux.bjergsnaes.dk","1. $ud","test","from:
graae@bjergsnaes.dk");
$fp = fopen("/dev/stdin", "r") or mail("graae@linux.bjergsnaes.dk","2.
stdin","stdin gik ikke","from: graae@bjergsnaes.dk");
while (!feof($fp)) {
$str=chop(fgets($fp,1024));
}
fclose($fp);

mail("graae@linux.bjergsnaes.dk","3. post send","test $str","from:
graae@bjergsnaes.dk");

?>

men jeg nu kan jeg ikke åbne /dev/stdin

jeg har også prøvet med php://stdin istedet.

jeg er ved at blive desperat lige nu ;.))

Fra : Mickey

Dato : 14-11-01 16:22

> men jeg nu kan jeg ikke åbne /dev/stdin
>
> jeg har også prøvet med php://stdin istedet.
>
> jeg er ved at blive desperat lige nu ;.))

hvilken fejl får du ?

Fra : Morten Graae

Dato : 14-11-01 19:02

> hvilken fejl får du ?

jah bare jeg vidste det

ja det ved jeg ikke - jeg har prøvet at logge php fejl til en fil vha. af
sætte error.log i php.ini

Scriptet kører det er helt sikkert - men jeg får ikke noget output

jeg kører et tjek på

$fp = fopen("/dev/stdin", "r") or mail("graae@linux.bjergsnaes.dk","2.
stdin","stdin gik ikke","from: graae@bjergsnaes.dk");

og der får jeg en mail - det må vil være et tegn på at den ikke læser stdin

er der nogle andre muligheder for at få en fejlmeddelses frem?

er der en fejl i scriptet ?

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-11-01 07:43

"Morten Graae" <graae@hotmail.com> wrote in message
> jah bare jeg vidste det

Dit problem er vel, at du ikke henter siden frem i en browser, og dermed
ikke ser resultatet?

Måske kan du redirecte output. Altså der hvor du kalder php-scriptet:
/sti/til/ditscript.php
ændrer du til:
/sti/til/ditscript.php >> /sti/til/ditscript.log 2>&1

Alternativt kan du bruge output buffering. I starten af dit script:
ob_start();
Og til sidst:
mail("graae@linux.bjergsnaes.dk", "mail-reader", ob_get_contents(),
"From: graae@bjergsnaes.dk\nContent-type: text/html");

Men det virker kun, hvis scriptet rent faktisk bliver afsluttet.

Har du mulighed for at få en shell, der hvor filen ligger?
(hvis du ikke ved hvad jeg mener, så er det lige meget)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Morten Graae

Dato : 15-11-01 14:49

> Dit problem er vel, at du ikke henter siden frem i en browser, og dermed
> ikke ser resultatet?

nej jeg sender en mail til scriptet og får derved ikke noget output.

> Måske kan du redirecte output. Altså der hvor du kalder php-scriptet:

jeg prøver dine forskellige muligheder - og håber det bedste

> Har du mulighed for at få en shell, der hvor filen ligger?

Det er min egen linuxserver - så jeg må alt. Spørgsmålet er så om jeg kan ?

Hvad kan jeg gøre i shellen ?

- Morten Graae

Fra : Mickey

Dato : 15-11-01 15:36

> Det er min egen linuxserver - så jeg må alt. Spørgsmålet er så om jeg kan
?

> Hvad kan jeg gøre i shellen ?

du skal sørge for at PHP filen har exec rettigheder (chmod +x fil.php) og så
kan du forsøge at starte den med ./fil.php og se hvilken fejl den giver

prøv med php --help at se hvilke paramtre php kan køre med, mener der er en
der kan få den til at syntaxchecke (ligesom perl kan)

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-11-01 16:08

"Morten Graae" <graae@hotmail.com> wrote in message
> nej jeg sender en mail til scriptet og får derved ikke noget output.

Netop. :)

> Det er min egen linuxserver - så jeg må alt. Spørgsmålet er så om jeg
kan ?

Du kan, teknisk set. Men jeg kan fornemme, at du ikke kan finde ud af
det. :)

> Hvad kan jeg gøre i shellen ?

$ cd /sti/til/script/
$ ./script.php
From: test@eksempel.dk
Subject: Tester

Tester...
^D

Når/hvis du kan arbejde i en shell, så ved du hvad det betyder, men jeg
orker ikke lige forklare det, og især ikke i en php-gruppe. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Morten Graae

Dato : 22-11-01 17:09

nu har jeg kigget på det igen.

jeg har prøvet fra shell at skrive

tail /var/log/messages | /sti/til/script.php

Det virker fint og jeg får det output jeg vil have.

når jeg så prøver at sende en email til mit php script

så kan jeg se i min logfil at scriptet bliver startet men den kan ikke læse
fra stdin jeg har prøvet både med /dev/stdin + php://stdin Det virker bare
ikke.

kan det være noget med opsætningen i sendmail

jeg har prøvet at ændre mprog til /bin/sh
og til /home/httpd/cgi-bin/php

jeg er være træt af det nu :) , men jeg skal nok få det til at virke.

Fra : Morten Graae

Dato : 30-11-01 11:31

Nå nu virker det ..

jeg har opgraderet min linuxserver til 7.2

til forskel har jeg installeret phpimap - jeg ved ikke om det der gør
forskellen.

- morten graae

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-10-01 16:54

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> /sti/til/script.php: ?: No such file or directory
> /sti/til/script.php: line 3: syntax error near
> unexpected token `fopen('' /sti/til/script.php: line 3:

Må vi se de 4 første linjer?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 17:20

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Må vi se de 4 første linjer?

www.mbn.dk/php/email (har sat begge scripts ind, i den rækkefølge de står)

- jeg har dog fået det til at virke nu, bortset fra at den ikke sender det
svar tilbage som den burde... :/