Sonofon dropper FWA til private !
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-10-01 09:48

Hej

Idag kan man læse nedenståede i pressen:

Sonofon dropper FWA til private
30. oktober 2001: I en nærmest 180-graders kovending har Sonofon
overraskende besluttet at droppe trådløs bredbåndstjenester til private.
Det skriver Børsen i dag. Sonofon har ellers satset stort på FWA som
svaret på bredbånd til dem som ikke kunne få ADSL. Men satsningen er
helt forfejlet mener teleanalytiker, som heller ikke giver FWA til
erhvervskunder mange chancer. - FWA teknologien har ganske enkelt for
mange begrænsninger, siger Torben Rune.
Læs mere: http://www.netplan.dk/New/index.asp?ArticleID=3010

Kilde: Netplan

--
M.v.h. Ole®

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 30-10-01 10:01

En artikel i børsen kan ses her:
http://dot.adsl.dk/fwa.pdf

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Simon Skals

Dato : 30-10-01 10:20

It seems Ole Rasmussen wrote:
> [...]
>helt forfejlet mener teleanalytiker, som heller ikke giver FWA til
>erhvervskunder mange chancer. - FWA teknologien har ganske enkelt for

Er der nogen, der har hørt ham sige det, *før* Sonofon kom med
deres udmelding?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 30-10-01 12:15

It seems Simon Skals wrote:

> Er der nogen, der har hørt ham sige det, *før* Sonofon kom med
> deres udmelding?

Nej da. Torben Rune er kun fremsynet i bagklogskabens uendelige klarsyn.
Igen.

Ja - Jeg er ret træt af Torben Runes uimodsagte orakel udsagn.

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Simon Skals

Dato : 30-10-01 17:04

It seems Soeren Schroeder wrote:
>Nej da. Torben Rune er kun fremsynet i bagklogskabens uendelige klarsyn.
>Igen.
>
>Ja - Jeg er ret træt af Torben Runes uimodsagte orakel udsagn.

Cybercity.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-11-01 17:56

Simon Skals wrote:

> Er der nogen, der har hørt ham sige det, *før* Sonofon kom med
> deres udmelding?

Er der nogen, der har hørt andre end Sonofon sige andet (altså at der
skulle være økonomi i at tilbyde FWA til ADSL-priser)?
Når man sammenligner FWA med ADSL etableret på eksisterende ledninger, har
FWA kun ekstra udgifter (radio+antenner) - ingen fordele. Markedet for
"bredbånd" hvor der ikke i forvejen er brugbare ledninger er så lille, at det
er helt urealistisk at tilbyde til samme priser. (Og ja, det sagde jeg også
inden Sonofon kastede FWA-håndklædet i ringen).

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Kim Petersen

Dato : 02-11-01 19:16

Jonathan Stein <jstein@image.dk> writes:

> ..(klip).. Markedet for "bredbånd" hvor der ikke i forvejen er brugbare
> ledninger er så lille, at det er helt urealistisk at tilbyde til samme
> priser. ...(klip)..

Hmm, der er jeg vist ikke enig. (uden dog at kunne snakke for selve FWA-
ADSL økonomien) Så _er_ der områder i Danmark, hvor centralerne rent fak-
tisk _ikke_ ligger afstandsmæssigt "smart" placeret i forhold til befolk-
ningskoncentrationer.

Eksempelvis var det med nød og næppe at jeg kunne få ADSL - på trods af at
jeg bor i Vejle, i et af de mere befolkningstætte villakvarterer [3.5 km fra
centralen].

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-01 11:46

Kim Petersen wrote:

> [...]
> tisk _ikke_ ligger afstandsmæssigt "smart" placeret i forhold til befolk-

Selvfølgelig er der områder, hvor ADSL ikke er muligt (eller økonomisk
rentabelt), men det er et lille niche-produkt at satse på "sorte pletter" på
ADSL-landkortet - hvor man så oven i købet skal være til stede med en mobil-mast
for ikke at ødelægge økonomien totalt.
Økonomien i sådan et niche-produkt kan aldrig blive sammenlignelig med et
produkt, der kan sælges til op mod 90-95% af befolkningen.
Hvis kundegrundlaget er stort nok, kan man jo opsætte en DSLAM i et gadeskab
nær kunderne - den behøver ikke sidde på centralen.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 30-10-01 15:09

On Tue, 30 Oct 2001 09:47:30 +0100, Ole Rasmussen <dont@mailme.net> wrote:

>Sonofon dropper FWA til private

[cut]

Læs mit svar i dk.edb.internet.udbydere

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
Nothing increases your golf score like witnesses.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-01 08:19

Nåårr ja, til dem der ikke kunn efå bredbånd... gad vide om de opdagede at
der de tilbød, var der adsl allerede i forvejen... de havde nok Dixa
tildenser, som ikke kunne opfyldes

Gud være med ADSL
Fred være med Sonofon FWA