omvendt htmlspecialchars?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-10-01 00:09

Hejsa NG,

Findes der en funktion, der kan invertere en string, der har været i gennem
htmlspecialchars, tilabe igen uden at skulle bruge *_replace?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Per Thomsen

Dato : 30-10-01 00:28

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG,
>
> Findes der en funktion, der kan invertere en string, der har været i
gennem
> htmlspecialchars, tilabe igen uden at skulle bruge *_replace?

Nej.
Oftest bruges htmlspecialchars, når du vil udskrive noget til browseren, som
kan
indeholde specialchars. Hvis det f.eks. er i et <INPUT TYPE="hidden" ...>
du udskriver disse, vil værdien, når den bliver submitted igen indeholde
specialchars (ihvertfald med IE5+).

Du kan også tage et kig på urlencode og urldecode, og se om de ikke kan gøre
tricket for dig.

Hvis det er fordi du skal både udskrive og videresende værdien, kunne du
evt. urlencode, værdien i et hidden-felt,
og så lave htmlspecialchars, der hvor du udskriver værdien.
For at hente værdien igen kører du så bare urldecode på dit hidden felt.

Jeg syntes dog lidt at, når du efterlyser en sådan funktion, antyder det at
htmlspecialchars bliver brugt på et 'forkert' tidspunkt.

NB! Jeg mener at have fundet det nødvendig at bruge rawurlencode og
rawurldecode, for at få noget lignende til at virke med Netscape.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

[snip]

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-10-01 05:19

On Tue, 30 Oct 2001 00:08:34 +0100, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

>Findes der en funktion, der kan invertere en string, der har været i gennem
>htmlspecialchars, tilabe igen uden at skulle bruge *_replace?

Du kan evt. være kreativ og bruge get_html_translation_table() og
strtr() - check evt.:

http://www.php.net/manual/en/function.get-html-translation-table.php

<?
$trans = get_html_translation_table(HTML_ENTITIES);
$trans = array_flip($trans);
$original = strtr($string, $trans);
?>

Hvis det blot er ved brug af htmlspecialchars (der kun erstatter 4-5
tegn), burde det ikke være slemt eller tungt at bruge str_replace.

--
- Peter Brodersen