Hvad er der af fordele og ulemper ved en b~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-10-01 14:03

Se subject.

Jeg mener at den skærm skulle opdatere lidt langsommere. Hvor mange Hz gør
er den så på?

Ved en bærbar computer, hvad kan man da opgradere?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
http://hairboy.adsl.dk/starwayonline

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 29-10-01 14:44

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev

> Jeg mener at den skærm skulle opdatere lidt langsommere. Hvor mange Hz
gør
> er den så på?

Princippet på en TFT-skærm er ikke som ved en almindelig VGA-skærm ("CRT
eller billedrørs"-skærm). På VGA skærmen er det hele skærmbilledet, der
opdateres x-antal gange i sekundet, mens TFT-skærmen blot tænder og
slukker de små lysprikker, der genererer billedet, når noget ændres. På
den måde vil du aldrig opleve, at en TFT-skærm flimrer for øjnene af dig.

Alligevel vil du måske opleve, at der når der sker store hurtige
bevægelser, kan komme en slags "efterslæb" på billedet. Det skyldes, at
de lysende prikkers responstid (dvs. tid de tager om at tænde og slukke)
er lidt langsommere end de tilsvarende på en VGA-skærm. Det er nok det,
du mener med at skærmen opdaterer langsommere. Vælger du en bærbar med en
moderne TFT skærm, er dette problem dog ikke voldsomt stort. Vælger du
derimod en bærbar med en HPA eller DSTN (som er de gamle generationer af
fladskærme) er problemet langt mere udtalt.

Endelig er der den forskel, at en TFT-skærm generelt er noget mere
lyssvag end en VGA-skærm. Det betyder ikke noget i alle sammenhænge, men
sidder du ikke i optimale lysforhold foran skærmen, vil den ikke være så
behagelig at arbejde med. Da du har mulighed for at tilkoble en
almindelig VGA-skærm på de fleste bærbare er det jo en mulighed, hvis du
pludselig skal bruge den meget, ligesom det måske også kan være smart at
tilslutte et større og bedre eksternt tastatur.

> Ved en bærbar computer, hvad kan man da opgradere?

Typisk ram, harddisk og måske endda processor. Men typisk kan det kun
svare sig at opgradere ram-mængden. Desuden kan du selvfølgelig altid
opgradere batteriet - dvs købe ét med større kapacitet på, og du kan
måske udskifte CD-Rom-drevet med et DVD drev eller en brænder.

Husk i øvrigt også, at når du køber en bærbar at tage højde for
skærmopløsningen - Gå efter én af de nyere modeller, som går op i en
opløsning på 1024*768, hvilket nærmest er et must i dag.

Af andre fordele ved en bærbar computer kan nævnes:
* At der er bærbar (surprise!)
* At den er støjsvag / lydløs
* At den ser smart ud i toget...

Af ulemper ved en bærbar computer kan nævnes:
* Tastatur ikke velegnet til at skrive MEGET tekst på (kan afhjælpes af
et ekstra tastatur)
* Ringe opgraderingsmuligheder
* Hvis noget går i stykker er den HERREDYR at få repareret

mvh
Peter

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-10-01 15:08

"Falckredderen Ragga Muffin" <spam@nej.tak> wrote in message
> [...]
> pludselig skal bruge den meget, ligesom det måske også kan være smart at
> tilslutte et større og bedre eksternt tastatur.

Er det ikke bare tv-out at der er på den?
Der er også tv-out på min nuværende computer, men det passer kun til et
fjernsyn.

Hvad med bundkortet, er det noget ordentligt og kan det opgraderes?

Fra : Jonathan

Dato : 29-10-01 16:16

> Er det ikke bare tv-out at der er på den?
> Der er også tv-out på min nuværende computer, men det passer kun til et
> fjernsyn.

Nej, næsten alle bærbare pc'er har både VGA-out og SVHS-out. Du kan altså
have både TFT-skærmen og eksten skærm eller TV samtidigt

> Hvad med bundkortet, er det noget ordentligt og kan det opgraderes?

Generelt, nej.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 29-10-01 16:53

"Jonathan" <j_fromer@hotmail.com> skrev

> Generelt, nej.

For lige at præcisere: Bundkortet kan såmænd være ok, men kan ikke uden
videre udskiftes eller opgraderes.

mvh
Peter

Fra : Jonathan

Dato : 29-10-01 18:40

"Falckredderen Ragga Muffin" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse

> "Jonathan" <j_fromer@hotmail.com> skrev

> For lige at præcisere: Bundkortet kan såmænd være ok, men kan ikke uden
> videre udskiftes eller opgraderes.

Tak for præciseringen, jeg havde skrevet indlægget lidt for hovedløst...

Jeg har selv en IBM Thinkpad T21 (850Mhz/392MB PC100 RAM/32GB HD) med et
i440BX chipset, dens RAM ydelse er faktisk bedre end et gennemsnitlig
bundkort med intels BX chipset, så jo, selve bundkortet fejler intet. Det
kan bare ikke lige opgraderes...

Jeg er i store vendinger enig med Peter vdr. fordele/ulemper, dog ikke i at
tastaturet nødvendigvist er dårligere end et tastatur fra en stationær. Mit
tastatur på Thinkpaden er mindst lige så godt som mange stationære tastature
(ok, det er klart at der findes stationære tastature der er bedre, f.eks.
mit jeg IBM Rapid tastatur...)

mvh.
Jonathan

Fra : Soren Pedersen

Dato : 29-10-01 15:34

Fordelen er at den er bærbar.....Derudover er der kun ulemper: Når man
opgraderer en bærbar taler man om at udskifte - Hvorefter du står med en
stump du ikke kan bruge til noget...De er dyre i reperationer.....De er
langsommere end stationære med tilsvarende specifikationer....De er dyre i
indkøb.....mange dele kan (set med økonomiske briller på) slet ikke
opgraderes.

Mvh
/Søren