Fiat Ducato - Citroen Jumper
Fra : Dorlys

Dato : 29-10-01 12:06

Jeg har fået genbevillget en Fiat Ducato / Citroen Jumper (har en Fiat
Talento) og havde egentlig besluttet mig for en Fiat Ducato, men nu har
kommunen kontaktet mig om at de har en ½ år gammel Citroen Jumper som de
overtager for en der er blevet for syg til at køre bilen.

De vil så give mig et favorabelt tilbud på denne Citroen Jumper (jeg har
ikke fået tilbuddet endnu), der vil blive genindrettet efter mine behov -
men hvad er forskellen på Citroen'en og Fiat'en?

Umiddelbart ligner de jo hinanden og jeg vil nødig overse noget i den
forbindelse.

På forhånd tak
Ulla Lykke Sørensen
http://www.hovedsagen.dk

Fra : Leonard

Dato : 29-10-01 22:26

"Dorlys" <dorlys@email.com> skrev:

>De vil så give mig et favorabelt tilbud på denne Citroen Jumper (jeg har
>ikke fået tilbuddet endnu), der vil blive genindrettet efter mine behov -
>men hvad er forskellen på Citroen'en og Fiat'en?

Det favorable tilbud skal da være noget med at du får den for mindre
end et fuldt lån, så du slipper billigere i afdrag.

Umiddelbart er der ingen forskel, men det kan der være på motoren og
der er ikke noget ved at få en gammel benzin, hvis du kan få en ny
diesel, der kører længere og mere økonomisk, men det afhænger jo også
af dit kørselsbehov.
Jeg er ikke helt sikker på motorerne til Fiat/Citroen/Pegeuot, men der
er noget med at den nyeste er en HDI, der er meget bedre end de andre.

--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 29-10-01 23:42

Leonard <not2@sporty.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3bddc87b.911150@news.cybercity.dk...

> [...]
> Jeg er ikke helt sikker på motorerne til Fiat/Citroen/Pegeuot, men der
> er noget med at den nyeste er en HDI, der er meget bedre end de andre.

Diesel findes som 2,8 med turbo - 127hk/300Nm (HDI(Citroen/Peugeot) = JTDI(Fiat)) og alm. 2,8 uden turbo - 87kh/180Nm. Derudover en 2,0 benzin - 110hk/168Nm.
Jeg vil godt videregive en advarsel fra vor Fiat-forhandler mod at få en benzin-model. De er usælgelige om 6år. De er for dyre, at omregistrere til bus, og ingen vil have en benzin-varevogn.

Det er forøvrigt kun Fiat Ducato 2,8JTDI, der kan leveres med automatgear, så hvis det er et krav, kan Citroen'en altså ikke bruges.

Eneste ulempe ved diesel er faktisk, at der skal betales 35% vægt/ejerafgiftm men det opvejes så rigeligt af fordelene.

--
Karl Ejnar
karl.ejnar@ingenioer.dk

Som snart har en Jumpy Supervan med OK-lift, drejesæde og fastspænding af kørestol i varerum til salg

Fra : Dorlys

Dato : 30-10-01 09:54

Jeg har altså kun fået bevillget en 2.0 benzin model og mit kørselsbehov er
ikke vildt stort.

Jeg regner med at kommunens tilbud vil lyde på en reduktion i prisen med
deraf følgende lavere mdl. afdrag.

Men jeg er kommet i tanke om, at fra 1/1-02 ydes der 2 års garanti på biler,
så det kunne vel være en fordel at vente med købet (af en fabriksny bil) til
da (i bevillingen står at købet skal foretages indenfor 6 mdr.)?

Jeg har fået en email som respons på dette indlæg med en advarsel mod ældre
biler og godkendelse efter skatteministeriets nye minibusregler (10 sæder,
sikkerhedsseler og ABS-bremser) - og det bør man vel også tage højde for?

Det er først 2. gang jeg skal købe handicapbil og første gang gik det totalt
hen over hovedet på mig, så jeg er derfor at regne som novice på området.

Atter på forhånd tak

Ulla Lykke Sørensen
http://www.hovedsagen.dk

Fra : Leonard

Dato : 30-10-01 14:18

"Dorlys" <dorlys@email.com> skrev:

>Jeg har altså kun fået bevillget en 2.0 benzin model og mit kørselsbehov er
>ikke vildt stort.

Så er det jo ligemeget hvilken motor der er i Citroen'en.
Men hvis det er en diesel, så kan du måske få kommunen til at betale
udligningsafgiften på 35%, for den ville du jo ikke skulle betale på
benzinbilen.

>Jeg regner med at kommunens tilbud vil lyde på en reduktion i prisen med
>deraf følgende lavere mdl. afdrag.

Hvilken type lån har du?
§4 - det almindelige eller §6 - det forhøjede.

>Men jeg er kommet i tanke om, at fra 1/1-02 ydes der 2 års garanti på biler,
>så det kunne vel være en fordel at vente med købet (af en fabriksny bil) til
>da (i bevillingen står at købet skal foretages indenfor 6 mdr.)?

Tjah, men du kan også prøve at få kommunen til at love at de vil
betale evt. reparationer, det vil være bedre endnu.

> [...]
>sikkerhedsseler og ABS-bremser) - og det bør man vel også tage højde for?

Det er ligegyldigt, når bilen er indreg. første gang før d. 1. okt.
Desuden har Fiat fået dispensation, da de har en hel dynge af biler
uden ABS stående.

--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dorlys

Dato : 30-10-01 14:52

Angående låntypen er jeg bevillget et §4 lån på 125,000,- og et yderligere
§6 lån på 11.000,- op til bilens faktiske pris på 136,000,- - om det så er
et § 4 eller §6 eller et mixlån ved jeg ikke.

Ang. skatteministeriets nye minibusregler er det vel ikke så meget i selve
købssituationen det betyder noget - men ved salg, vil biler fra før 1.okt.,
der ikke opfylder den nuværendse lovgivningen, vel være svære at sælge igen,
idet de kræver større ombygning før de kan godkendes?

Man kan vel forlange en bil med ABS bremser fra FIAT eller hva'? - stadigvæk
med ovenstående i tankerne.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-10-01 17:26

"Dorlys" <dorlys@email.com> skrev i en meddelelse
> Angående låntypen er jeg bevillget et §4 lån på 125,000,- og et yderligere
> §6 lån på 11.000,- op til bilens faktiske pris på 136,000,- - om det så er
> et § 4 eller §6 eller et mixlån ved jeg ikke.

Det har jeg aldrig hørt om
Jeg troede, at enten kunne der findes en egnet til bil indenfor §4
beløbs-grænsen, og hvis ikke måtte der kigges efter en "billigst egnede" som
så blev bevilliget efter §6...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Leonard

Dato : 30-10-01 18:04

> [...]

>§6 lån på 11.000,- op til bilens faktiske pris på 136,000,- - om det så er
>et § 4 eller §6 eller et mixlån ved jeg ikke.

Så har du et §6 lån.
Det der menes i opdelingen er, at du skal betale din del af de 125.000
tilbage i forhold til din indtægt. Men en forkert måde at skrive det
på.

> [...]
>der ikke opfylder den nuværendse lovgivningen, vel være svære at sælge igen,
>idet de kræver større ombygning før de kan godkendes?

Ja, hvis bilen skal være en bus når den sælges igen. Den kan jo også
blive til en varevogn eller en personbil, mest sandsynligt en
varevogn, da det er den måde den bliver billigst på.
Salgsprisen er kun interessant, hvis der bliver noget tilovers, når
den del af den næste bils pris, der er over de 125.000 er betalt.
Hvis din næste bil (om 6 år) koster 136.000 og du får 10.000 for den
gamle, så er det ligemeget for dig, for du skal betale din dell af de
125.000 tilbage. Men hvis du får 20.000 for bilen så er det
interessant da du så kun skal betale din del af 116.000 tilbage.

>Man kan vel forlange en bil med ABS bremser fra FIAT eller hva'? - stadigvæk
>med ovenstående i tankerne.

Sikkert, men så er prisen nok ikke 136.000

--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 01-11-01 00:05

Leonard <not2@sporty.dk> skrev
<klip>
> Ja, hvis bilen skal være en bus når den sælges igen. Den kan jo også
> blive til en varevogn eller en personbil, mest sandsynligt en
> varevogn, da det er den måde den bliver billigst på.

Ja - men nærmest usælgelig alligevel, hvis det er en benzin-model

> Sikkert, men så er prisen nok ikke 136.000

Merprisen er iflg. vor slutseddel 6000,- +moms for ABS

--
Karl Ejnar
karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Dorlys

Dato : 30-10-01 21:03

For overskuelighedens skyld følger her er den fulde tekst i bevillingen:

De er berettiget til lån til køb af bil efter §§ 1 og 2, stk. 1 nr. 3, jf §§
4 og 6 i Socialministeriets bekendtgørelse nr 122 af 19. februar 1998 om
støtte til køb af bil.

Støtten ydes i form af et rentefrit lån til køb of Fiat Ducato/Citroen
Jumper Combi benzin til en pris på kr. 136.839 incl. standardindretning,
leveringsomkostninger og moms i.h.t. tilbud af 24.5.01 fra Motorbyen
Specialbusser, Århus.

Lånet efter § 4 på 125.000 kr er delvis afdragspligtig, delvis afdragsfrit.
Fordelingen er afhængig of Deres indkomstgrundlag. Restlånet, der ydes efter
§ 6, er afdragsfrit.

De er samtidig berettiget til tilskud efter bekendtgerelsens § 6, stk 4, jf
§ 9 til efterfølgende særlig indretning af bilen i form af el-lift til
kørestol, 2 meter undersænket bundskinne, 1 sæt 4 punkts
kørestolsbespænding, 1 stk. stik til 3-punktsele højre foran, udskæring of
vognbund, 2 stk. fastgørelser af øvrige hjælpemidler, hævning af bund p.g.a.
lange fodhvilere, 1 sæt beslag for løse ramper til en samlet pris på kr.
73.668 incl. moms i.h.t. tilbud of 24.5.01 fra Motorbyen Specialbusser.

De er endvidere berettiget til fritagelse for betaling af vægtafgift efter
bekendtgørelsens § 8.
Der tages forbehold efter bekendtgørelsens § 6, stk. 3, hvorefter
nettoprovenuet ved salget af Deres nuværende bil skal fratrækkes i lånet
efter § 6 og derefter i lånet efter § 4.

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 31-10-01 23:59

> [...]
standardindretning,
> leveringsomkostninger og moms i.h.t. tilbud af 24.5.01 fra Motorbyen

Beviling er givet i forhold til gammelt tilbud, men er der ABS-bremser
med?
Det skal der være, når bilen indregistreres efter 1. oktober.

Iflg vores slutseddel er prisen 6000,- +moms for ABS
Du skal helt klart forlange, at der er ABS-bremser

<klip>

Hvad med sæder bagi - hvordan skal de placeres?

Vi har lige været på Sahva Auto Aalborg, for at se Ullas nye bil - Fiat
Ducato 2,8JTDI
med aut. gear - mellemlang.
Der holdt også en Ducato benzin-model, der var indrettet til
kørestolsbruger som passager.
Det er lidt synd, at der kun bevilges benzin-modeller. De er umulige at
sælge efter 6 år, og de er meget mere uøkonomiske i drift. Så de penge
kommunerne sparer ved bevillingen, kommer de til at give ud til dækning
af merudgifter. (Hvis altså man kan få disse godkendt)

Fra : Dorlys

Dato : 01-11-01 09:15

1000 tak for alle jeres indlæg - jeg har nu, på baggrund af jeres
oplysninger, besluttet mig for en Fiat Ducato 2.8 disel med ABS bremser til
en merpris af 5000,- + moms for diselversionen. ABS bremserne fordyrer også
prisen, men det vil Fiat afklare med kommunen, (få en ekstrabevilling),
idet det jo er et lovkrav.

På forhånd tak
Ulla Lykke Sørensen
http://www.hovedsagen.dk