PHP vs. JSP ???!!
Fra : Micah Klitgaard

Dato : 29-10-01 09:54

Hej!

Vi er igang med hovedopgaven på datamatikeruddannelsen og kan
godt bruge lidt info.

Hvad er det der er så godt ved PHP som JSP ikke kan?
Hvilke ulemper er der ved PHP sammenlignet med JSP?
Hvad bør man vælge?

Mvh Micah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-01 10:08

"Micah Klitgaard" <de99b15@skivehs.dk> wrote in message
> Hvad er det der er så godt ved PHP som JSP ikke kan?

PHP er special-designet til at lave hjemmesider med.
JSP er bare en Java-ting, og Java er som bekendt ikke lavet til det
formål. Men kan sagtens bruges til det...

I PHP har du altså en masse smarte funktioner lige ved hånden, som er
gode at have, når man laver hjemmesider.
De fleste funktioner findes også i JSP, eller man kan lave dem selv,
eller finde dem på nettet. Men de er ikke lige så let-tilgængelige.

PHP er lettere at lære (synes de fleste vist), men opfordrer ikke til
god kode. I PHP er det dit eget ansvar, at lære "god
programmeringsskik". I Java er meget af den gode programmeringsskik et
krav for at det overhovedet virker.

Der er knap 17 millioner hoteller i Danmark i alle prisklasser, der
undersøtter PHP. Der er der imod meget få, der understøtter Java. Og dem
der er, er typisk dyre. De discount-hoteller jeg har set, med
JSP-understøttelse, de aner i hvert fald ikke hvad de har med at gøre.

Der er et meget bedre community for PHP-udviklere. Det er i hvert fald
min erfaring. Da jeg skulle lære JSP var der ikke rigtigt noget sted at
få hjælp. Det bedste var vist programmeringsgruppen (selvf.
java-undergruppen), men de vidste intet om at lave hjemmesider, så de
kunne sjældent hjælpe mig.

> Hvilke ulemper er der ved PHP sammenlignet med JSP?

JSP kan pre-kompileres. Ved virkeligt store sites kan det være en
fordel. Jeg har dog kun oplevet bøvl med det.
JSP (Java) er meget mere oo end PHP. Det betragter nogen som en ulempe,
men det er vist kun dem, der ikke har fattet oop... :) (Objekt
Orienteret (Programmering))

> Hvad bør man vælge?

Det, der er mest passende, i din situation. :)

Hvis du vil noget seriøst med udvikling, så er Java en god ting at
kunne. Java tvinger dig nemlig til at gøre nogle ting, som er gode at
gøre i fx. PHP, hvor det egentlig ikke er nødvendigt. Min PHP-udvikling
steg MARKANT i kvalitet, da jeg lærte lidt grundlæggende Java.
Så jeg kan anbefale at lære lidt Java, selv hvis det egentlig er PHP du
har brug for. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 29-10-01 10:44

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> I Java er meget af den gode programmeringsskik et krav for at det
overhovedet virker.

Jeg bliver lidt nysgerrig, kan du give et eksempel? er det helt ned på
du-må-ikke-sætte-din-{-hvor-du-vil planet?

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 29-10-01 11:15

On Mon, 29 Oct 2001 10:44:16 +0100, "Kim Emax - ayianapa.dk"
<newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote:

>Jeg bliver lidt nysgerrig, kan du give et eksempel? er det helt ned på
>du-må-ikke-sætte-din-{-hvor-du-vil planet?

Nej, det er det ikke.

Du *kan* skam også nemt lave dårlig kode i Java, men snubler som rent
over det senere, så det gør man kun én gang ;)

Men det at man SKAL arrangere ting i klasser, osv. gør allerede en
forskel. Man bliver ligesom tvunget til at overveje lidt design af ens
kode.
--
<? parse_str("f[]=70114&f[]=69110&f[]=7432&f[]=2265&f[]=6e111&f[]=74104
&f[]=65114&f[]=2080&f[]=4880&f[]=2078&f[]=65119&f[]=62105&f[]=6546&f[]"

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-01 12:40

"Martin Mouritzen" <mm@guideix.com> wrote in message
> Du *kan* skam også nemt lave dårlig kode i Java,

Enig. Men Java opfordrer i langt højere grad til at skrive pæn kode. PHP
er nærmet modsat. Hvis du laver noget skidt, så gætter PHP bare hvad du
egentlig mente. Det synes jeg nu er mere skidt end godt.

> Men det at man SKAL arrangere ting i klasser, osv. gør allerede en
> forskel. Man bliver ligesom tvunget til at overveje lidt design af ens
> kode.

Yep. Det hadede jeg inderligt i starten, men det var nu mest fordi jeg
ikke havde fattet oop helt. :)

Skal så lige siges, at netop en JSP-fil er allerede en klasse, så der
slipper du lidt lettere om det. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-01 12:37

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote in
message news:Qx9D7.8$RM3.2202@news000.worldonline.dk...
> overhovedet virker.
>
> Jeg bliver lidt nysgerrig, kan du give et eksempel? er det helt ned på
> du-må-ikke-sætte-din-{-hvor-du-vil planet?

Det er svært at komme med et godt eksempel. Og det er også svært at
forklare fordelen ved det. Men jeg kan da prøve.
Lad os sige, at et større script sætter en variabel to gange, ved et
uheld. Den første værdi mistes, men du aner ikke hvad der foregår:

$input = "Niels";
$input = "Cola";
echo "Hej $input";

Gyldig PHP-kode, men resultatet er ikke som forventet.
Her vil Java dø, uden overhovedet at starte på scriptet. I Java skal man
nemlig instantiere en variabel før du kan bruge den, og man kan ikke
instantiere en variabel, som allerede eksisterer. Dvs. denne fejl ville
være synlig, inden du overhovedet starter scriptet. I PHP er det ikke
sikkert du opdager det, før nogle brugere brokker sig, og du har brugt
timevis på at lede. Rent teknisk er der jo ikke nogen fejl...

Var det en Java-klasse, ville jeg instantiere alle variablerne i starten
af klassen. Så kan jeg også se hvilke variabler der bliver brugt, en fin
lille oversigt.
Det er jeg også begyndt at gøre i PHP, selv om det egentlig ikke gør en
skid forskel, rent teknisk:

class person{
var $navn;
var $drik;
}

Hvis jeg skrev $input to gange her, ville jeg opdage det, uden at køre
koden.

En anden ting man kan lære her er, at man skal navngive sine variabler
fornuftigt - men der hjælper Java ikke.

De fejl jeg har lavet i Java, er næsten altid blevet fanget med det
samme. Altså inden scriptet bliver udført tjekkes der for ufatteligt
mange ting. De eneste fejl, der ikke er fanget FØR scriptet blev kørt,
har faktisk været semantiske fejl.
I PHP er man i langt højere grad tvunget til at teste alt i scriptet,
før man ved om der er fejl.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-10-01 10:55

Davs - jeg blev osse lige lidt nysgerrig

Hvad lærte du af Java?

/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-01 12:42

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> wrote in message

> Hvad lærte du af Java?

I short: God programmeringsskik. Tonsvis af små ting. De fleste ser
umiddelbart ligegyldige ud, men på lang sigt er det virkeligt godt med
god programmeringsskik.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-10-01 12:59

> I short: God programmeringsskik. Tonsvis af små ting. De fleste ser
> umiddelbart ligegyldige ud, men på lang sigt er det virkeligt godt med
> god programmeringsskik.

Enig! Jeg ville bare lige høre, om det var en struktureret kode-stil, du
havde taget med dig, eller noget mere eksotisk :)

/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-01 13:56

> Enig! Jeg ville bare lige høre, om det var en struktureret kode-stil,
du
> havde taget med dig, eller noget mere eksotisk :)

Well, jeg ved ikke om det hele kan gå ind under "struktureret
kode-stil", men jeg er i hvert fald fx. blevet langt mere opmærksom på
forskellige typer og sådan noget.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 30-10-01 19:07

D. Mon, 29 Oct 2001 10:08:06 +0100 syntes "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> at dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
skulle vide at <Z%8D7.4$RM3.425@news000.worldonline.dk>.

> [...]
>De fleste funktioner findes også i JSP, eller man kan lave dem selv,
>eller finde dem på nettet. Men de er ikke lige så let-tilgængelige.

Til gengæld har Java en række andre ting, der er let-tilgængelige. Men det
er rigtigt at mange af de HTML-relaterede ting mangler.

>JSP (Java) er meget mere oo end PHP. Det betragter nogen som en ulempe,
>men det er vist kun dem, der ikke har fattet oop... :) (Objekt
>Orienteret (Programmering))

Jeg har prøvet at lave OOP i dem begge, og efter min mening er Java mange
gange bedre til dette end PHP. Man kan godt lave det i PHP, men så ikke
spor mere. Hvis man fx. implementerer et interface i Java (en slags
kontrakt man skriver med compilleren om at man har lavet nogle bestemte
metoder) bliver man tvunget til at implementere det - den slags findes slet
ikke i PHP, hvilket lægger op til at man lige springer lidt af det kedelige
over. Det kan til gengæld gøre det frygtelig svært at debugge senere.

> [...]
>steg MARKANT i kvalitet, da jeg lærte lidt grundlæggende Java.
>Så jeg kan anbefale at lære lidt Java, selv hvis det egentlig er PHP du

Hvis man ikke har lært Java (og det er gerne på et godt, langt kursus)
mener jeg at PHP er som sendt fra himlen, og Java er noget meningsløst
tidsspild, der er unødigt kompliceret.
Da jeg havde lært Java, og at benytte OOP korrekt, var jeg pludselig meget
ked af at mit webhotel ikke har JSP

Endvidere har Java jo JDoc, der kan trække nogle specielle komentarer man
skriver i koden ud, og lave en flot dokumentation i HTML. Det opfordre i
høj grad til at man fra starten dokumenterer sine klasser og metoder
grundigt, hvilket jeg synes gør det letter at finde rundt i dem, samt
sparer én for en del debugging.

Man kan sige at Java tager folk i hånden, mens PHP lader folk flyve fra
reden med det samme
--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

www.zipstat.dk Gratis, reklamefri tæller/statistik til enhver hjemmeside
-Se bla. hvor dine besøgende kommer fra, og brug den usynlige tællerkode.

Fra : Dennis Iversen

Dato : 01-11-01 16:40

Simon Mikkelsen wrote:

> Endvidere har Java jo JDoc, der kan trække nogle specielle komentarer man
> skriver i koden ud, og lave en flot dokumentation i HTML.

php har også dokumentationssystemer. Mest lovende er
<www.phpdoc.de> vist. Det gør nogenlunde det samme som JDoc

- dennis iversen

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 09-12-01 16:42

D. Thu, 01 Nov 2001 16:40:25 +0100 syntes Dennis Iversen
<dbi@mail1.stofanet.dk> at dk.edb.internet.webdesign.serverside.php skulle
vide at <3BE16CE9.839950DB@mail1.stofanet.dk>.

>php har også dokumentationssystemer. Mest lovende er
><www.phpdoc.de> vist. Det gør nogenlunde det samme som JDoc

Ved en søgning fandt jeg tilfældigvis
http://www.callowayprints.com/phpdoc/, som benytter Javas jdoc-funktion.
Det betyder at man benytter dens kommentartags, og dokumentet kommer til at
ligne java's dokumentation. Det er en fordel hvis man er vant til Java.

Det skal dog siges at det endnu ikke er lykkedes mig at få den til at køre
endnu

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-12-01 17:41

On Sun, 09 Dec 2001 16:41:46 +0100, Simon Mikkelsen

> [...]
>
>Det skal dog siges at det endnu ikke er lykkedes mig at få den til at køre

Der er også http://phpdocu.sourceforge.net/ - jeg har fået den til at
virke nogenlunde... men egentlig også holdt op med at bruge den
igen.... Men dog blevet ved med at kommentere min kode i det format
den nu vil have, så jeg kunne bruge den hvis jeg fik
tid/lyst/lejlighed.
http://www.gartneriet.dk