Opbygning af Netcafé
Fra : Stationsforstanderen

Dato : 29-10-01 09:51

Hej
Jeg står overfor, at skulle være med til at opbygge en netcafë i et
medborgerhus i en mindre landsby. Cafëen skal anvendes både som spille cafe
og stedet hvor det grå guld og senoirerne mødes.
Er der nogen, som har et godt bud på PC opbygning, server opbygning netværk
og hvilke protocoller det er nødvendige ? Eventuelle links til steder på
nettet vil være en god hjælp.
Min egen umiddelbare løsning ville være 2GHz pc'ere med nok ram og et godt
grafikkort, men kvilket ?
TCP/IP burde være nok som protol på et 100 Mbit netværk
Med venlig hilsen
Asbjørn

Fra : jacob

Dato : 29-10-01 11:50

"Stationsforstanderen" <asbjoern.baek@post1.tele.dk.stop> wrote in message
> [...]
> grafikkort, men kvilket ?
> TCP/IP burde være nok som protol på et 100 Mbit netværk

Hej,

Skal det grå guld spille? Ellers ville jeg nok spare nogle penge og købe
nogle billigere maskiner, og så måske en hurtigere forbindelse til nettet.

Men kontakt mig evt. på jacob@kaagaard.com for mere info

Mvh
Jacob

Fra : Stationsforstanderen

Dato : 30-10-01 06:55

Hej

> Skal det grå guld spille? Ellers ville jeg nok spare nogle penge og købe
> nogle billigere maskiner, og så måske en hurtigere forbindelse til nettet.

Nej det er ikke planen at det grå guld skal spille. Men derimod lære noget
om IT, slægtsforskning osv idag timerne De unge skal så spille
omeftermiddagen og aften.
Det med de hurtige maskiner, skyldes at de så ikke skal udskiftes om 2 år
men måske først om 4 år.

MVH
Asbjørn

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 29-10-01 11:53

> Min egen umiddelbare løsning ville være 2GHz pc'ere med nok ram og et godt
> grafikkort, men kvilket ?

2 GHz er nok lidt i overkanten, men hvis I har pengene så er det helt
fint.
Jeg vil mene en AMD Thunderbird 1,4 GHz, med 256 MB ram og et ASUS V7100
(eller bedre) grafikkort, er et godt bud.

> TCP/IP burde være nok som protol på et 100 Mbit netværk

Yep, du må endelig ikke fristes til at installere IPX protokollen, da
den er så dårlig lavet, at den får dit 100 Mbit netværk til at virke som
et 10 Mbit.
Endvidere vil jeg anbefale et switch til at binde computerne sammen.
Mærket er lidt ligegyldigt, men har man pengene, og vil have noget der
bare spiller max, går man aldrig galt med en 3Com, Intel eller Dlink.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : HelloKitty

Dato : 29-10-01 18:04

Jeg er enig i Kenneths forslag. Intel Pentium 4 2 GHz er for dyrt og ikke
nødvendigvis hurtigere. Desuden banker XPerne Piv hårdt og godt. :)

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : Stationsforstanderen

Dato : 30-10-01 06:57

Hej

> [...]
> Jeg vil mene en AMD Thunderbird 1,4 GHz, med 256 MB ram og et ASUS V7100
> (eller bedre) grafikkort, er et godt bud.

Grunden til de hurtige maskine er at vi så kan udskyde at købe nye måske 2
år, altså først om 4 år

Hvad skal man være opmærksom på i forbindelse med grafik kort. GeForce 2
eller 3, RAMDac osv. ?

MVH
Asbjørn

Fra : David Poulsen

Dato : 02-11-01 16:52

Aldrig køb AMD, det er det rene lort hvis jeg skal sige noget om AMD

Køb hellere INTEL for det ved man hvad er!!!!!!!

Det koster måske et tusind mere en AMD man men får også en kraftig maskine
som ikke brager sammen hvert andet øjeblik..

Med venlig hilsen

David

PS: Jeg har haft virkelige dårlige erfaringer med AMD

Nvidia Geforce 2 mx eller 3

ATI Radeon sparker også røv

Fra : Hans Pedersen

Dato : 02-11-01 18:14

On Fri, 2 Nov 2001 16:52:05 +0100, "David Poulsen" <dpoulsen@e-box.dk>
wrote:

>Aldrig køb AMD, det er det rene lort hvis jeg skal sige noget om AMD
>
>Køb hellere INTEL for det ved man hvad er!!!!!!!

Så tror jeg, at også du har brugt den ration af !'er for den næste
tid.

Når det så er sagt, synes jeg er en komplet vanvittig påstand at komme
med. Har gennem det seneste år kørt med en Duron 650@900 uden
antydningen af et problem, og i går skiftede jeg til en T-Bird
1200@1300 (ikke hurtigere, da mit bundkort desværre ikke kan klare
mere end dette). Desuden har langt størstedelen af min omgangskreds
AMD, og ingen af dem har haft cpu-relaterede probs.

Til en netcafé, hvor der oftest spilles meget, mener jeg det er
ressourcespild at købe Intel, især da Athlon XP outperformer alt i
spil. Grafikkortmæssigt er der vidst ingen vej uden om et GF3.

Hans Pedersen, Esbjerg
Web: http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Carsten Keller

Dato : 02-11-01 20:50

"David Poulsen" <dpoulsen@e-box.dk> wrote in message
> [...]
> Det koster måske et tusind mere en AMD man men får også en kraftig maskine
> som ikke brager sammen hvert andet øjeblik..

Jeg vil nu bare mene at han skal få dem der sælger ham maskinerne (AMD) til
at sætte dem op. De ved nok hvordan det skal sættes op, og de fleste (alle
minus den sædvanlige fejlrate på HW) problemer der er med stabilitet på
AMD/VIA-platforme kan føres tilbage til mangelfuld/dårlig opsætning mht.
drivere og lignende.
Men jeg tror nu også sagtens Asbjørn kan finde ud af det selv, det er trods
alt bare at smide et par CD'er i, og DL et par opdateringer.
Keller

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 03-11-01 01:37

> Aldrig køb AMD, det er det rene lort hvis jeg skal sige noget om AMD

Så tror jeg ikke du skal sige noget... For der er vist ikke helt hold i
det...?

> Køb hellere INTEL for det ved man hvad er!!!!!!!

Intel er godt - Men det er AMD også, min ven...

> Det koster måske et tusind mere en AMD man men får også en kraftig maskine
> som ikke brager sammen hvert andet øjeblik..

Gør AMD's maskiner det? Så er det da ikke en med forstand på elektronik der
har sat den op... Min 1200@1533 kørte da u_på_klageligt - og outperformede
fint Iintel's Dual 1Ghz'ere og P4'ere med højere clock-frekvenz...

> PS: Jeg har haft virkelige dårlige erfaringer med AMD

Det er da vist mest DIN skyld, end det er AMD's... Hva?...

// Søren

Fra : DWM

Dato : 03-11-01 02:19

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> skrev i en meddelelse
> Gør AMD's maskiner det? Så er det da ikke en med forstand på elektronik der
> har sat den op... Min 1200@1533 kørte da u_på_klageligt - og outperformede
> fint Iintel's Dual 1Ghz'ere og P4'ere med højere clock-frekvenz...

Jeg vil nu gerne se tests som beviser at den outperformer Dual 1GHz
i programmer/OS som understøtter dual.

> Det er da vist mest DIN skyld, end det er AMD's... Hva?...

I det hele taget er det ikke AMD selv der er skyld i at computere
baseret på dem brager ned men dårlige chipsæts/drivere.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 03-11-01 02:56

> Jeg vil nu gerne se tests som beviser at den outperformer Dual 1GHz
> i programmer/OS som understøtter dual.

Vi testede i w2k - med sandra sisoft og lign. programmer...

> I det hele taget er det ikke AMD selv der er skyld i at computere
> baseret på dem brager ned men dårlige chipsæts/drivere.

Okay, den kan vi godt blive enige om

Men de kan sagtens sættes op til at blive hardcore maskiner - uden
problemer...

// Søren