ioctl under linux/irix
Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 28-10-01 12:07

I forbindelse med udviklingen af software (c++) til kommunikation
mellem en linux box og sgi maskine med irix, har jeg behov for at kende
ip adressen på den maskine, som jeg kører programmet på.
Det er også indtil videre lykkedes at få til at virke på linux. Mit
spørgsmål er derfor - vil samme kode kunne afvikles på irix maskine, og
hvis ikke hvordan kan det modificeres til at virke. (jeg har ikke
mulighed for at teste det på irix maskinen - endnu) ?

Især er jeg i tvivl om ioctl kald kan bruges på irix maskinen.

Sådan ser den fungere kode ud, som benyttes på linux boxen:

char * getAddr(void) {
int fd;
struct ifreq i;
strncpy(i.ifr_name, "eth0", 5);
ioctl(listen_fd, SIOCGIFADDR, (int) &i);
close(fd);
return (char *)inet_ntoa(((struct sockaddr_in *)&i.ifr_addr)->sin_addr);
}

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-10-01 12:36

Jakob Kirkegaard wrote:

> [...]
> hvis ikke hvordan kan det modificeres til at virke. (jeg har ikke
> mulighed for at teste det på irix maskinen - endnu) ?

Hvis du ikke har mulighed for at afprøve koden på SGI maskinen, har vi
et par naturlove, der siger, at det ikke virker

Men hvis den eneste grund til, at du skal ned og pille i de mindre
portable dele af systemet, er, at du skal have fat i maskinens ip-
adresse, ville jeg da vælge en anden løsning. F.eks en konfigurations-
fil eller et shell-script.

> Især er jeg i tvivl om ioctl kald kan bruges på irix maskinen.

Uden at vide det bestemt, så tror jeg det ikke. Jeg læser af og til
diskussioner på lkml om hvorvidt man skal tilføje nogle ekstra ioctl'er
eller ej.

-Claus

Fra : Anders Brander

Dato : 29-10-01 04:55

Hej,

In article <9rgorr$c7q$1@sunsite.dk>, Jakob Kirkegaard wrote:
> I forbindelse med udviklingen af software (c++) til kommunikation
> mellem en linux box og sgi maskine med irix, har jeg behov for at kende
> ip adressen på den maskine, som jeg kører programmet på.

Bare lige en tanke. Du kan ikke, som din kode antyder, være sikker
på at eth0 har den rigtige "ip" - Gør som andre foreslår dig, lav
det hele konfigurerbart.

/Anders