|
| Fyrings olie Fra : K.Wermus |
Dato : 28-10-01 08:45 |
|
Dette er måske off topic. Det er op til dig.
Men jeg syntes lige at jeg ville nævne at fyringsolie koster omkring 5.50
kr. hos Dk. Benzin på kastrupvej (Amager Kbh.)
Og at de udlåner en trailer med el pumpe, der holder ca. 500 l.til samme,-
gratis.
Vims vims babadims.
KGW
| |
Allan Unnerup (30-10-2001)
| Kommentar Fra : Allan Unnerup |
Dato : 30-10-01 21:45 |
|
> Men jeg syntes lige at jeg ville nævne at fyringsolie koster omkring 5.50
> kr. hos Dk. Benzin på kastrupvej (Amager Kbh.)
> Og at de udlåner en trailer med el pumpe, der holder ca. 500 l.til
samme,-
> gratis.
Er der forskel på fyringsolie og diesel?
Hilsen Allan
| |
K.Wermus (01-11-2001)
| Kommentar Fra : K.Wermus |
Dato : 01-11-01 15:20 |
|
Kloge hoveder i omgangskredsen siger nej. Der er kun farven til forskel. Og
så lige afgiften )
Andre... og jeg citerer: "Hvis du vil undgå sod, svovl og svineri, så køb
kun transportdiesel. Grundet lovkrav er transportdiesel i tandstationernes
standere nemlig langt renere.
Mvh Ketil"
............ citat slut. Mener tilsyneladende noget andet.
Det kunne være interresant at høre hvad Kertils baggrund for udsagnet er.
***
"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse
news:lkED7.3277$Ip2.81415@news010.worldonline.dk...
> > Men jeg syntes lige at jeg ville nævne at fyringsolie koster omkring
5.50
> > kr. hos Dk. Benzin på kastrupvej (Amager Kbh.)
> > Og at de udlåner en trailer med el pumpe, der holder ca. 500 l.til
> samme,-
> > gratis.
>
> Er der forskel på fyringsolie og diesel?
>
> Hilsen Allan
>
>
| |
Sven Fafner (02-11-2001)
| Kommentar Fra : Sven Fafner |
Dato : 02-11-01 14:23 |
|
"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse
news:lkED7.3277$Ip2.81415@news010.worldonline.dk...
>
> Er der forskel på fyringsolie og diesel?
Jeg er næsten 100% sikker på at det er samme brændstof, blot med
forskellige navne.
Prøv selv at sammenligne Shells datablade :
http://192.38.242.125/produkt/B.html
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
SIRIUS, Roskilde
Bandholm 24 BA201
| |
Bent + Jeanne (04-11-2001)
| Kommentar Fra : Bent + Jeanne |
Dato : 04-11-01 18:16 |
|
Der er i allerhøjeste grad forskel. Brug kun fyrings-olie i en gammel
diesel-motor du alligevel er træt af. Når den gamle motor så er "brændt af"
er det lettere at få konen med på en ny motor
Mvh
Bent Pedersen
| |
Sailor99 (04-11-2001)
| Kommentar Fra : Sailor99 |
Dato : 04-11-01 13:15 |
|
"Der er i allerhøjeste grad forskel", skriver Bent.
Det kunne være interessant at få forskellen belyst, samt hvorfor
fyringsolien skulle "brænde" motoren af.
I hht. lovgivningen må fyringsolie udelukkende benyttes til fyringsformål,
men det kan vi "filosofisk" vælge at se bort fra her.
Ifølge de oplysninger jeg har fået fra et af de store olieselskaber, er der
reelt ingen forskel. "Fyringsolie" er let fuel som alm. dieselolie. Den
såkaldte "landbrugsdiesel", skulle ligeledes være fyringsolie=let
fuel=dieselolie.
Smørevirkningen er iflg. selskabet den samme, Cetan-tallene ens, og
svovlindholdet ligeså pga. miljøkravene.
Facit: der er kun prisen til forskel, måske også derfor har temmelig mange
bilister ikke haft tekniske skrupler ved at køre på fyringsolie, men det er
og bliver FORBUDT, siger Told & Skat, og det gælder også for både, men hvis
man nu har et stort oliefyr ombord, så.................
Men hvis Bent har modsatrettede oplysninger, vil det sikkert glæde os alle
at få del i dem. Det er jo aldrig for sent at lære noget nyt.
Mvh
Georg
| |
Sven Fafner (06-11-2001)
| Kommentar Fra : Sven Fafner |
Dato : 06-11-01 15:05 |
|
"Bent + Jeanne" <bentp@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3be51c50$0$335$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Der er i allerhøjeste grad forskel.
Hvad er forskellen ?
Jeg kender en tankstation hvor man kan købe diesel- og fyringsolie, men
begge standere er tilsluttet én og samme beholder.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
| |
jan steen sørensen (07-11-2001)
| Kommentar Fra : jan steen sørensen |
Dato : 07-11-01 19:49 |
|
"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse
news:lkED7.3277$Ip2.81415@news010.worldonline.dk...
> > Men jeg syntes lige at jeg ville nævne at fyringsolie koster omkring
5.50
> > kr. hos Dk. Benzin på kastrupvej (Amager Kbh.)
> > Og at de udlåner en trailer med el pumpe, der holder ca. 500 l.til
> samme,-
> > gratis.
Hos Haarh benzin på havnen i Haderslev, var prisen i går 4,94 kr liter for
fyrringsolie...
>
> Er der forskel på fyringsolie og diesel?
Om vinteren er det samme kvalitet, da de sælger frostsikker fyrringsolie til
udendørs tanke (ej jordtanke)
Forskel? - ja klart! - prisen (afgiften) - og selv tankede jeg til ca.
6kr/l. på dieselstanderen, da jeg skal bruge kvitteringen - ham der tankede
på den anden stander, undrede sig så meget at han måtte spørge....!
Jan
| |
jan steen sørensen (07-11-2001)
| Kommentar Fra : jan steen sørensen |
Dato : 07-11-01 20:40 |
|
"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse
news:lkED7.3277$Ip2.81415@news010.worldonline.dk...
> > Men jeg syntes lige at jeg ville nævne at fyringsolie koster omkring
5.50
> > kr. hos Dk. Benzin på kastrupvej (Amager Kbh.)
> > Og at de udlåner en trailer med el pumpe, der holder ca. 500 l.til
> samme,-
> > gratis.
Medbring selv tromler, trailer:
Hos Haarh benzin på havnen i Haderslev, var prisen i går 4,94 kr liter for
fyrringsolie...
>
> Er der forskel på fyringsolie og diesel?
Om vinteren er det samme kvalitet, da de sælger frostsikker fyrringsolie til
udendørs tanke (ej jordtanke)
Forskel? - ja klart! - prisen (afgiften) - og selv tankede jeg til ca.
6kr/l. på dieselstanderen, da jeg skal bruge kvitteringen - ham der tankede
på den anden stander, undrede sig så meget at han måtte spørge....!
Jan
| |
Hans-Henrik Andresen (08-11-2001)
| Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen |
Dato : 08-11-01 11:42 |
|
Jeg har skrevet til DK-Benzin og Shell og spurgt dem om der var forskel -
her er svarene.
------------------
Der er stor forskel på den fyringsolie og dieselolie, som sælges fra
DK-stationerne.
De vigtigste forskelle er:
- Diesel er svovlfri, hvilket har betydning for emission og motor.
- Diesel skal overholde en specifikation for Cetan-tal. For fyringsolie er
der ingen specifikation for Ceta-tal.
- Diesel har væsentlig bedre kuldeegenskaber end fyringsolie.
Med venlig hilsen
DK-Benzin A/S
------------------
Der er forskel på Diesel og fyringsolie.
Der findes to forskellige to diesel. En type, der kun sælges til
landbrugsmarked og en der sælges til alle "On-road" formål. den sidst nævnte
hedder Shell Let Diesel LS50. Jeg antager, at du referer til Let Diesel
LS50.
Der findes også forskellige kvaliteter af fyringsolie, en type der kulde
egenskaber (Shell fyringsolie Extra) og en uden kulde egenskaber (Shell
fyringsolie). Endvidere findes der også en højkavlitetsfyringsolie, der
sikre en renere forbrænding.
Let Diesel LS50 har et S-indhold på max. 50 ppm S og fyringsolie har et
typisk indhold på omkring 250- 400 ppm.
Der er endvidere krav til Centanatllet på Let Diesel og der er ikke noget
krav på fyringsolie.
Centantallet kan forklares på følgende måde:
I Dieselmotoren antændes brændstoffet ved kompressionsvarmen, og cetantallet
angiverhvor villigt dette foregår.
Der er også stor forskel på kuldeegenskaberne på de to produkter, hvilket
kan ses af nedenstående tabel.
Produkt Cloud Point Cold filter plugging
Point (CFPP)
Fyringsolie 2 -5
Shell Let Diesel
Vinter (1/12-15/3) -10 -24
Sommer (16/3-30/9) 0 -12
Efterår (1/10-30/11) -7 -18
Cold Filter Plugging Point (CFPP)
Angiver den højeste temperatur, ved hvilken brændstoffet kan forventes at
tilstoppe et
"gennemsnits" filter, som følge af udkrystallisering af paraffin.
Cloud Point
Ved afkøling vil brændstoffet udskille paraffin og Cloud Point defineres
ved, at der ved denne temperatur fremkommer synlige mængder paraffin.
Jeg håber at dette viser, at der er forskel på produkterne. Hvis du har
spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.
Søren Hvid Tønder
Produktspecialist
A/S Dansk Shell
Energihuset, Nærum Hovedgade 6, DK-2850 Nærum, CVR nr. 1037 3816
------------------------
Men jeg har nu aldrig haft problemer, hverken med den ene eller den aden
bil-lastbil-båd.
/HHA
| |
jan steen sørensen (08-11-2001)
| Kommentar Fra : jan steen sørensen |
Dato : 08-11-01 12:09 |
|
> Jeg har skrevet til DK-Benzin og Shell og spurgt dem om der var forskel -
> her er svarene.
>
> ------------------
>
> Der er stor forskel på den fyringsolie og dieselolie, som sælges fra
> DK-stationerne.
>
> De vigtigste forskelle er:
>
> - Diesel er svovlfri, hvilket har betydning for emission og motor.
> - Diesel skal overholde en specifikation for Cetan-tal. For fyringsolie er
> der ingen specifikation for Ceta-tal.
> - Diesel har væsentlig bedre kuldeegenskaber end fyringsolie.
>
> Med venlig hilsen
> DK-Benzin A/S
Rigtigt nok - dette kan jo også læses som værende minimums-KRAV....
Men det ændrer jo ikke på at f.eks. Haahr kan sælge dieselolie-kvalitet som
fyrringsolie ( jeg tvivler på at oliefyrret vil protestere - OK iflg. min
oliefyrsmontør og skorstensfejer) Samt at f.eks. SHELL kan dokumentere at
deres olie er bedre på nogle små marginaler end de andres...?
Når man siger fyrringolie har netop Shell jo også forskel på olien om den
skal opbevares i jord-tank eller "udendørs-tank".
Jan
| |
Jørgen (05-11-2001)
| Kommentar Fra : Jørgen |
Dato : 05-11-01 20:19 |
|
Efter oplysning fra en dk forhandler er den eneste forskel at dieselolien er
frostsikret til nogle flere minusgrader, ellers er det samme produkt.
| |
|
|