Sort skærm--forkert opsætning i bios.
Fra : Jens

Dato : 27-10-01 16:44

Hej NG.
Jeg har fået et gevaldigt problem. Jeg har i min bios kommet til at sætte
cpu´en til 1600mhz, istedet for 1200 som min amd thunderbird har. Efter jeg
har sat den til 1600 er min skærm sort, og den booter overhovedet ikke.
Er der noget jeg kan gøre, eller er lortet brændt af???

Med venlig hilsen
Jens

Fra : raven

Dato : 27-10-01 17:41

On Sat, 27 Oct 2001 17:43:32 +0200, "Jens" <jens@city.dk> wrote:

> [...]
>har sat den til 1600 er min skærm sort, og den booter overhovedet ikke.
>Er der noget jeg kan gøre, eller er lortet brændt af???

resette cmos.
Slukket pc, men powerkabel tændt, dvs. bare med slukket atx. Du
flytter normalt en jumper i få sekunder, og sætter den tilbage igen.
Se manual.

mvh

John

Fra : Jens

Dato : 27-10-01 20:26

Hej John.
Tak for dit hurtige svar, håber dog stadig du kan hjælpe mig.
Jeg har nemlig siddet og studeret min brugsforvirring, og kan selvfølgelig
ikke finde et sted der beskriver hvordan jeg resetter min cmos. Mit
motherboard er et Asus A7V133, ved du tilfældigt hvordan sådan et skal
resettes???

Med venlig hilsen
Jens

raven <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kooltt0r84gk22kp09rlm68q6b6aunr2pa@4ax.com...

Fra : raven

Dato : 27-10-01 21:47

On Sat, 27 Oct 2001 21:25:42 +0200, "Jens" <jens@city.dk> wrote:

> [...]
>ikke finde et sted der beskriver hvordan jeg resetter min cmos. Mit
>motherboard er et Asus A7V133, ved du tilfældigt hvordan sådan et skal

Jeg har asus a7v, og det har faktisk ikke en jumper til resetting af
cmos. Men i nærheden af batteriet er 2 loddeøer. Dem skal man lige
spidde med en pincet. Det har jeg engang gjort, - det virkede.

Måske er det det samme på a7v133. Ja, det står vist heller ikke i
manualen.

Men nu åbner jeg altså ikke lige min pc for at checke, hvor det er.
Ikke i aften ialfald. Jeg er først på pletten igen i morgen aften
iøvrigt.

Husk proceduren jeg skrev. Strømkablet skal være framonteret.

mvh

John

Fra : Jens

Dato : 27-10-01 22:38

Hej John.

Det hjalp stadig ikke. Den starter både harddisk og kølere, men den booter
ikke på a drev eller noget andet. Der forbliver sort skærm
Venter spændt på svar/løsning.
På forhånd tak.

Mvh.

nyhedsmeddelelse:427mttg7bk48aeisocnj3le8o2ud4ttfeo@4ax.com...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 28-10-01 11:16

Hej Jens
Du skal have fat i jumperne på dit motherboard og så skal du sætte dem sådan
at dit motherboard ikke længere er sat til Jumperfree mode (side 18 i din
manual, det er det ihvertfald i min), når du har gjort det så skal du sætte
external frequency til 100 MHz (side 20) og derefter frequency multiple til
10x (side 23), nu skulle den kunne starte op( dog kun som en 1000MHz, når du
har set at den er startet op på normal vis, så slukket du den igen og sætter
det hele tilbage til jumperfree mode, nu skulle den så starte op med en
standard opsætning og du kan så rette det til i bios.

Mvh. Mikaas