Ny PC...
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 27-10-01 13:34

Jeg overvejer at skifte min gamle P3 450MHz maskine ud, og kigger i den
anledning på helt ny maskine (inkl. skærm og det hele). Indtil videre er jeg
ret begejstret for denne kombination:

Epox EP-8KHA+, SocketA, ViA KT266A (1299,00)
AMD Athlon XP 1700+ 1.46Ghz, Socket A /266 (1789,00)
ThermalTake SokkelA/Volcano, 6 Cu. (199,00)
Codegen Miditower ATX 6600 hvid/grå /300W, USB i Front (499,00)
Kingston - 7.5ns. 512 MB PC-266 DDR 2100 (929,00)
Asus V6800 Geforce 32 MB DDR, AGPX4 DELUXE (1149,00)
Creative SB Live! 1024 (319,00)
IBM 60,0 GB, UDMA/100, 7200/2048KB, Deskstar 60GXP (1499,00)
Panasonic Floppydrev (148,00)
Aopen 52 x CD (299,00)
Plextor PX-W2440TA, 24/10/40 IDE, (BURN-proof),4mb (1495,00)
Logitech MouseMan Wheel Optical USB/PS-2 (385,00)
Logitech Internet Keyboard m.genvejstaster PS-2 (199,00)
LG Flatron FM776B, 17" (2975,00)

Hele herligheden kan erhverves for 13583,00 inkl. montage hos
http://www.shg.dk

Mine spørgsmål er nu:

a) Er der kritiske punkter ved konfigurationen? Hvad kan/skal/bør evt.
ændres?

a.1) Specielt vil jeg gerne høre om erfaringer med LG skærmen.

b) Nogen der har erfaringer med SHG? Hvordan er de som forhandlere? Ved køb?
Ved evt. reklamation og/eller reperation?

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : JOHN NIELSEN

Dato : 27-10-01 13:58

Det ser da ud til at blive en rimlig kraftig pc, men angående din brænder
jeg mener at du kan få den til omkring 1100 kr prøv at slå den op på
www.edbpriser.dk

jm

Fra : Bagle

Dato : 27-10-01 14:26

Jeps og et Geforce 2 kan købes for en tusse..

-Bagle

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-10-01 14:46

> [...]
> Jeg overvejer at skifte min gamle P3 450MHz maskine ud, og kigger i den
> anledning på helt ny maskine (inkl. skærm og det hele). Indtil videre er

jaa,, det skal jo opgraderes i ny og næ

> Codegen Miditower ATX 6600 hvid/grå /300W, USB i Front (499,00)

Sikkert et flot kabinet. Men hvad med luft-gennemstrømning. Køb et kabinet
hvor du kan sætte kabinet blæserer i fronten, som minimon. Køb en kraftigere
PSU. Mange vil nok sige det er nok. Men nu er det rimelig strømspisende
satander du har i. Såee.

> Creative SB Live! 1024 (319,00)

Køb et Audigy

> Plextor PX-W2440TA, 24/10/40 IDE, (BURN-proof),4mb (1495,00)

Ricoh 20/10/40 er netop kåret til Bedst i test og samtidigt Bedste køb i
Datatid. Den er hurtigere en Plextoren. Og så koster den 1249 hos (1549
retail) shg.dk

> Logitech MouseMan Wheel Optical USB/PS-2 (385,00)
> Logitech Internet Keyboard m.genvejstaster PS-2 (199,00)

Køb Logitech sættet istedet: Cordless Desktop Optical"2001" m/Cordless
Mouseman Optical

Det er da åndsvags ikke at få tastaturet trådløst.. Det er irreterende med
de kabler. Og så er det altså rimeligt fedt tastatur det nye fra logitech.

> LG Flatron FM776B, 17" (2975,00)

hvad med en 19" med det samme?

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 27-10-01 15:25

Jeg vil sige at du har fat i den lange ende bortset fra det med
grafikkort...
Hvis du spiller og det er hovedformålet med maskinens størrelse, så køb et
GF3 .. gerne et nyt T500 ..
Det rykker mere end en stor cpu...

Tag f.eks. min PIII 850 m. GF2Ultra .. den er hurtigere end en tb1400 m.
V6800 i ALLE spil... specielt i opløsninger på 1280x1024 og opefter..

Ellers så ser det fornuftigt ud...
For lige at det hele skal spille max så kommer her nogle gode råd: tag dem
eller lad være....

Jeg ville også få et bedre kabinet, gerne et fulltower... mest pga. plads
men også pga varme .. det er nemmere at holde en pc kold hvis du har et
stort kabinet.

Igen, et Live! kort er fint, men et Audigy giver 10-20% i spil.

Jeg ville holde fast i det med en Plextor brænder. Jeg har selv dårlige
erfaringer med Richo som andre har anbefalet men det er nok en smagssag..
Hvordan en 20x kan være hurtigere end en 24x forstår jeg dog ikke.

Når du nu er igang, så overvej RAID hvis den også skal bruges meget over et
hjemmenetværk...

Jeg har selv en Logitech Cordless MouseMan Optical som jeg synes er den
bedste mus ever!
og et cordless tastatur er rart .. så overvej at købe pakken med musen +
trådløst tastatur...

17" er godt. 19" er bedre.... (21" er bedst ville noget sikkert sige, men
jeg synes de er for dyre endnu)

shg.dk kender jeg kun som en god butik hvor man får kyndig vejledning og
hurtig betjening....

/J

Fra : Jacob

Dato : 27-10-01 16:03

> [...]
køb?
> Ved evt. reklamation og/eller reperation?

Som John også siger bliver det en meget kraftig computer. Er du sikker på at
har nogle programmer eller spil som vil kunne udnytte hardwaren? Dernæst må
du også spørge dig selv om den ekstra computerkraft du køber er pengene
værd. Jeg har kigget på SHG's hjemmeside og vil her nævne mine
ændringsforslag

> AMD Athlon XP 1700+ 1.46Ghz, Socket A /266 (1789,00)
Jeg ville nok vælge en XP 1600+ så sparer man 330 kr., forskellen i ydelsen
er minimal. Bemærk også at AMD sænker sine priser på mandag. De nye priser
kan du finde her www.theregister.co.uk/content/3/22496.html Jeg ville vente
til SHG sænker deres priser.

> Kingston - 7.5ns. 512 MB PC-266 DDR 2100 (929,00)
Jeg ville vælge Apacer til 798 kr. (har kun hørt godt om dette mærke og så
er det også billigere

> Asus V6800 Geforce 32 MB DDR, AGPX4 DELUXE (1149,00)
Hvis du vil bruge computeren til spil, ville jeg vælge en Radeon 8500 eller
en Geforce Ti 200, som jvf. www.theinquirer.net/28100101.htm nu endeligt
skulle være på vej til forretningerne.

> Plextor PX-W2440TA, 24/10/40 IDE, (BURN-proof),4mb (1495,00)
Jeg ville vælge Lite On 1610B til 899 kr. Har selv en Lite On 1210B som jeg
er ovenud tilfreds med (i øvrigt købt ved SHG).

> LG Flatron FM776B, 17" (2975,00)
Måske en LG 795 i stedet (bliver tit lovprist i
news:dk.edb.hardware.skaerm ) koster det samme, men er uden mikrofon og
højtalere. Jeg ville købe højtalere separat, lydkvaliteten ved en højtaler
fra en skærm egner sig kun til kontorbrug, og så er de indbyggede højtalere
jo spild af penge, når der alligevel skal købes nye højtalere. SHG fører
også Samsung 17" Syncmaster 750p til 2249 kr., som også har fået gode
anmeldelser.

Helt overordnet synes jeg at du skulle købe et kraftigere grafikkort hvis du
vil bruge computeren til spil. Det var i øvrigt nok en god idé at fortælle
om computeren skal bruges til spil, webdesign, tekstbehandling eller noget
helt tredje, da man således kan give lidt bedre råd.

Held og lykke med den nye computer

--
Jacob

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 27-10-01 16:37

Kasper Damkjær skrev: (messageID:

> Jeg overvejer at skifte min gamle P3 450MHz maskine ud, og kigger i den
> anledning på helt ny maskine (inkl. skærm og det hele). Indtil videre
> er jeg ret begejstret for denne kombination:

Tak til Jer, der er kommet med feedback.

Jeg skal måske præcisere lidt. Maskinen skal primært bruges til
kontorapplikationer, programmering, grafisk arbejde (2D, Photoshop), www,
mail og måske et enkelt spil Max Payne i ny og næ. Det er med andre ord ikke
en spille-PC, og den skal heller ikke overclockes.

Mht. grafikkortet, så er der valgt et relativt billigt Geforce 2, da
hovedvægten ikke er lagt på spil.

Køling af kabinettet er et punkt jeg vil se nærmere på - måske putte 2 stk.
Papst temperaturstyrede 80mm blæsere i? (1 indsugning på front, og 1
udblæsning bagpå). Ellers er jeg ret glad for valget af kabinet, da det er
et af de få, der også er til at holde ud at se på.

Audigy er sikkert et glimrende lydkort, men det er også en pebret pris i
forhold til Live! Til mit brug tror jeg Live! er ganske fremragende :)

Tastatur og mus er ikke endeligt besluttet, og jeg vil da tænke lidt over
noget trådløst - nærmere bestemt Cordless Desktop Optical"2001" m/Cordless
Mouseman Optical.

Mht. skærm, så vil jeg hellere have en god 17" end en tvivlsom 19". Jeg
sidder og arbejder ved maskinen 8+ timer om dagen, så det skal være et
billede, der er knivskarpt og roligt. LG Flatron har jeg kun hørt gode ting
om - men deres 17" skærme koster jo så også mere end 19" Hansol skærme (for
at tage et eksempel). Men hvis man kan få en god 19" til ca. 3k, så vil jeg
bestemt overveje en sådan.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 27-10-01 20:43

Hvis du skal ha en super god skærm og penge også har lidt at sige men ikke
er det altafgørende så kig på Viewsonic .. Specielt deres Pxxx serie er til
folk med sarte øjne.....

/J

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 28-10-01 09:29

Jesper Sørensen skrev: (messageID: <news:9rf2mb$vk2$1@news.cybercity.dk>)

> Hvis du skal ha en super god skærm og penge også har lidt at sige men
> ikke er det altafgørende så kig på Viewsonic .. Specielt deres Pxxx
> serie er til folk med sarte øjne.....

Deres P95f og PF775 ser yderst lovende ud - og prisen* på hhv. 4.444,- og
2.961,- er ikke overvældende. Deres 17" (PF775) koster det samme som LG
skærmen, så jeg må ud og sammenligne...

(*) http://www.itbutikken.dk

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Jacob

Dato : 27-10-01 20:52

> [...]
ikke
> en spille-PC, og den skal heller ikke overclockes.

Hvis du (næsten) ikke skal bruge computeren til spil vil jeg mene at du ikke
behøver at opgradere. En P3 450 burde sagtens kunne håndtere de programmer
du bruger nu. Måske er det eneste du har brug for lidt ekstra RAM. Læs i
øvrigt www.xbitlabs.com/cpu/photoshop-platform/ som undersøger om det er et
AMD eller et Intel system man skal købe når man bruger Photoshop.

--
Jacob

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 28-10-01 09:20

Jacob skrev: (messageID:

> [...]
> ekstra RAM. Læs i øvrigt www.xbitlabs.com/cpu/photoshop-platform/ som
> undersøger om det er et AMD eller et Intel system man skal købe når man

Udover hardcore-spillere, så er der jo næsten ingen, der direkte behøver at
opgradere. Jeg gør det udelukkende for at få lidt mere overskud i maskinen -
P3 450 er lige i underkanten, når man kører WindowsXP og typisk har 8-10
applikationer åbne samtidig. Mere RAM (jeg har nu 256Mb) kan ikke afhjælpe
de mindre performanceproblemer. Derudover er min strategi, at skifte PC,
mens der stadig er lidt brugtværdi i den gamle. (Ok, måske er der også tale
om en mild grad af hardwareliderlighed, men hvem kender ikke det fænomen?
:))

Ret interessant link til bedømmelse af den bedste Photoshop-platform. Der
ser jo godt ud for Athlon+DDR :)

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-10-01 14:07

On 27 Oct 2001 12:33:55 GMT, "Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net>
wrote:

>Mine spørgsmål er nu:
>
>a) Er der kritiske punkter ved konfigurationen? Hvad kan/skal/bør evt.
>ændres?

Det ved jeg for lidt om.

>a.1) Specielt vil jeg gerne høre om erfaringer med LG skærmen.

Det er vist ikke den bedste skærm

>b) Nogen der har erfaringer med SHG? Hvordan er de som forhandlere? Ved køb?
>Ved evt. reklamation og/eller reperation?

Jeg har handlet hos shg én gang og er meget tilfreds med hvor hurtigt
varen kom.

Mit råd er at du køber alt undtagen skærm hos shg nu, og så får kigget
på skærmene i nogle forretninger. Det er umuligt at bedømme skærme
uden at se dem.

Af billige skærme synes jeg Hyundau P910 er god (19" til ca. 2900
kr.), ellers er der Eizo, Viewsonic, Sony, men det er helt andre
priser.

Kurt Brixen