jord til køb/forpagtning
Fra : L. Madsen

Dato : 27-10-01 09:25

Hej

Måske lidt off.topic, men alligevel...

Min kæreste og jeg har i sommers købt et nedlagt landbrug med 150 m2 stald.
Vi vil gerne have et par heste (islændere), men vi har kun ca. 1500 m2 fold.
Det er jo for lidt. Vi har rendt naboerne på dørene, men ingen vil
sælge/bortforpagte. Nu har vi indset at vi nok må lidt længere væk i
området.

Er der nogen der ved hvor evt. ledig jord bliver forhandlet, og hvordan
reglerne er. Vi har fået mange og modstridende råd, bl.a. er det blevet os
fortalt at man ikke kan handle mindre end 5 tdr. jord.

Vi vil gerne have islændere - hvor meget jord vil I mene at de skal have for
at kunne gå ude i sommerhalvåret?

MVH

Lise

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-10-01 11:48

In article <i9uC7.1202$tI2.180172@news000.worldonline.dk>, L. Madsen wrote:
> [...]
> Det er jo for lidt. Vi har rendt naboerne på dørene, men ingen vil
> sælge/bortforpagte. Nu har vi indset at vi nok må lidt længere væk i

eller bare betale noget mere for jorden.

> Er der nogen der ved hvor evt. ledig jord bliver forhandlet, og hvordan
> reglerne er. Vi har fået mange og modstridende råd, bl.a. er det blevet os
> fortalt at man ikke kan handle mindre end 5 tdr. jord.

det kan sikkert ikke betale sig pga. af stempel afgift, osv.

> Vi vil gerne have islændere - hvor meget jord vil I mene at de skal have for
> at kunne gå ude i sommerhalvåret?

islændere er en hårdfør type, hvorfor kun i sommerhalvåret ??

Hvis du ikke får et svar, så kan din lokale landøkonomiske forening
sikkert rådgive dig.

ion++
ps: i bagklogskab skulle du måske nok ikke købt den gård.

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : L. Madsen

Dato : 29-10-01 21:34

"Jon Bendtsen" <bendtsen@eir.diku.dk> skrev i en meddelelse

> eller bare betale noget mere for jorden.

Hjælper ikke...

> det kan sikkert ikke betale sig pga. af stempel afgift, osv.

> islændere er en hårdfør type, hvorfor kun i sommerhalvåret ??

Næh, muligvis skulle det også være hele året.

> Hvis du ikke får et svar, så kan din lokale landøkonomiske forening
> sikkert rådgive dig.

Tak for rådet

> ion++

> ps: i bagklogskab skulle du måske nok ikke købt den gård.

Nej, men kender du huspriserne p.t. Når man kun er godkendt til 1 mill., (to
nyuddannede off. ansatte) så begrænser det udvalget en hel del. Det er svært
at få et hus m. jord og stald til, uden at det samtidigt er en ruin, der
skal puttes ½-1 mio. kr. i.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-10-01 21:43

> Hjælper ikke...

Vrøvl, penge løser alt. Det er muligt at i skal give mere
end i har/ønsker at betale, men det er en anden sag.

> [...]
> at få et hus m. jord og stald til, uden at det samtidigt er en ruin, der

Ja, det er vel rigtigt nok, kommer måske nok lidt an på
hvor i danmark det er, jeg hører at Lolland er billig.
Selv vil jeg hjem til Bornholm, det er også billigt, men
det varer nogle år, og forhåbentligvis får de gamle
bygget en længe til heste/får/halm/+andet foder, før
jeg planlægger at sparke dem ud ;-0

De har selv 13 tønder. Personligt vil jeg gerne
udvide med jord fra flere omkringliggende små gårde, da
jeg vil bygge mig en terrænbane.

ion++

Fra : Anet

Dato : 12-11-01 15:52

> Vrøvl, penge løser alt. Det er muligt at i skal give mere
> end i har/ønsker at betale, men det er en anden sag.

Faktisk vil de fleste bønder sige NEJ fordi de simpelthen har brug for den
jord f.eks så er deres husdyrshold afhængig af hvor meget jord de har.

Med hensyn til fold så syntes jeg at I skal starte med at indhegne det jord
i har og så sige at hestene kan gå udenfor hver dag men det store græsning
bliver det så nok ikke til. Bare det at hestene kommer ud hver dag betyder
meget da de får luft, lidt motion og står ikke og keder sig i en boks.

hilsen

Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-11-01 16:22

In article <9sontm$1dut$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> Faktisk vil de fleste bønder sige NEJ fordi de simpelthen har brug for den
> jord f.eks så er deres husdyrshold afhængig af hvor meget jord de har.

Det ved jeg godt, det jeg mente var at give dem så mange
penge at de opgav (noget af) deres husdyrhold. At de
fleste af os så ikke har den slags penge er jo en anden
sag. Desværre er heste vist heller ikke så glad for
svin, og deres afføring, ellers kunne græsset jo let
gødes med gyllen, og der kunne laves en aftale om at
landmanden kunne råde over jorden til det formål.

> [...]
> bliver det så nok ikke til. Bare det at hestene kommer ud hver dag betyder
> meget da de får luft, lidt motion og står ikke og keder sig i en boks.

god ide, motion er vigtigt, græsset kan jo tildels
erstattes af stråfoder på folden, fx. en høhæk.

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Helle W

Dato : 01-11-01 12:08

"L. Madsen" <peterpan@image.dk> wrote in message news:<i9uC7.1202$tI2.180172@news000.worldonline.dk>...
> Hej
>
> Måske lidt off.topic, men alligevel...

Nej da, overhovedet ikke!!!

> [...]
> reglerne er. Vi har fået mange og modstridende råd, bl.a. er det blevet os
> fortalt at man ikke kan handle mindre end 5 tdr. jord.

Okay det ved jeg da noget om, da vi netop i dag overtager 6 tdr. land,
så vi nu har 8 juhuu. For at du kan få lov til at købe landbrugsjord,
skal landbrugspligten genoprettes på din ejendom. Dette kan lade sig
gøre hvis dit samlede areal bliver på mindst 2 hektar, og den jord du
vil købe skal ligge i skel til den du har i forvejen. Du skal
derudover have eksisterende driftsbygninger f.eks. en stald på din
ejendom.

> Vi vil gerne have islændere - hvor meget jord vil I mene at de skal have for
> at kunne gå ude i sommerhalvåret?

Tja, en tommerfingerregel siger jo 1. tønde land pr. hest, men mindre
kan da også gøre det.

Fra : L. Madsen

Dato : 04-11-01 15:43

"Helle W" <greenmama@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "L. Madsen" <peterpan@image.dk> wrote in message

> Tja, en tommerfingerregel siger jo 1. tønde land pr. hest, men mindre
> kan da også gøre det.

Tak, for dit svar!

Vores nabo (en ældre mand) er lige død, så nu vil vi byde på jorden (7 tdr.
land).

Hvad har I givet for jeres 6 tdr. land??? Jeg ved godt at det afhænger meget
af, hvor i landet det er osv. Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed. Der
er ikke anlagt folde på jorden, (står som eng og skov), og det er vist
heller ikke den bedste kvalitet.

MVH

Lotte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-11-01 16:26

In article <grcF7.4323$RM3.408842@news000.worldonline.dk>, L. Madsen wrote:

> Vores nabo (en ældre mand) er lige død, så nu vil vi byde på jorden (7 tdr.
> land).

Heldigt, men så fjerner i jo bare jorden fra en anden gård :/
Uheldigt for den der køber den gård og også vil have heste/dyr.
Godt nok ikke jeres problem, men alle de der professionelle
landmænd m/k der opkøber alt de kan komme i nærheden af.

> [...]
> af, hvor i landet det er osv. Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed. Der
> er ikke anlagt folde på jorden, (står som eng og skov), og det er vist

Det virker ikke som om det er den bedste landbrugs jord,
og derfor vil i nok få den lidt billigere, omend at skov
måske koster en del. Hvis engen er for våd er den knapt
så god til heste hold, men ellers er skiftende terræn
godt til heste.

ion++

Fra : L. Madsen

Dato : 05-11-01 22:35

Fra : Winther

Dato : 02-11-01 09:20

L. Madsen <peterpan@image.dk> skrev i en
> Hej
>

> Vi vil gerne have islændere - hvor meget jord vil I mene at de skal have
> [...]
Jeg har selv ca. 10 tdl. her har jeg op til 4 islændere gående både sommer
og vinter. Alt efter hvor tidlig der kommer frost, er der græs nok hen ad
vinteren, og området er stort nok til, at det ikke bliver smadret. Med en
tdl. pr. hest kan de efter min bedste overbevisning ikke gå ude ret meget
efterår vinter, tidlig forår, da det belaster marken for meget, hvis der
også skal komme græs nok om sommeren. Islændere er jo udeheste, og jeg vil
nødig have mine på stald om vinteren. Man kan med fordel indrette en
luftefold, så marken skåner de våde perioder.

Vh. Winther