ATA66 / ATA100 spg.
Fra : burgeren

Dato : 27-10-01 02:47

Hey

Skal man stille harddiskene til Cable Select når der er monteret 2 harddiske
på et 80pin ATA66/100 stik ?

Jeg har nemlig bemærket der er en ledning skåret over på mine 2 kabler, og
da jeg ikke kan få harddiskene til at køre sammen (2 nye ibm), kunne det
måske være problemet ?

De kan dog godt findes i bios

mvh burgeren

Fra : Ib J

Dato : 27-10-01 09:27

Hd'en i enden af kablet skal stilles til master og
den inde på kablet skal være slave.
Et nyt kabel ville nok ikke være af vejen.

mvh
Ib J.

Fra : .

Dato : 28-10-01 02:21

Er det ikke lige meget hvilken en på kablet der bruges til Master og Slave
??

Fra : .

Dato : 28-10-01 10:32

Fordi man stiller det jo jumperne ...

"." <no@way.com> wrote in message
| Er det ikke lige meget hvilken en på kablet der bruges til Master og Slave
| ??
|
| "Ib J" <ib.mj@mail1.stofanet.dk> wrote in message
| |
| |

| og

| |
| |

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-10-01 02:29

Ib J wrote:

> Hd'en i enden af kablet skal stilles til master og
> den inde på kablet skal være slave.

Betyder intet.
Det er ligegyldigt, hvor de sidder.
Eller har du en henvisning ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jan Hansen

Dato : 29-10-01 10:23

Hmm her vil jeg da gerne være lidt med.

På IBM's homepage kan man finde følgende fil:

http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/85256AB8006A31E58
7256A790053B56F/$file/D40GV_D75GXP_D60GXP_dig.pdf

Som omhandler følgende:

IBM Deskstar
3.5 inch ATA/IDE hard disk drive
Installation and reference manual

Et enkelt udpluk fra filen:

Attach the cables
Note: With some system chassis, it may be more convenient to attach the
cable after the drive is mounted.
The order of the steps below may change depending upon your system.
Note: The 40-pin, 80-conductor ATA/IDE cable provided with the IBM Deskstar
is color-coded for the
master, slave, and system connectors. The Master connector is black, the
Slave connector is gray, and the
system connector is blue.

Men ikke nok med det så er der en komité (Technical Committee T13 AT
Attachment) som står for sætning af standarder inden for dette område og på
denne side:

http://www.t13.org/

kan man læse dette whitepapir (tror jeg nok det hedder)
http://www.t13.org/project/d1410r2a.pdf (det er en tung og lang sag) som
fortæller netop hvad IBM skriver på deres homepage, som beskrevet ovenover.

Konklussionen må være at HVIS man vil have sit system til at køre ATA/100 så
SKAL man følge standarden (master = sort, slave = grå) ELLERS kører man
"kun" ATA/66

Håber dette hjalp.

Mvh Jan Hansen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 29-10-01 11:39

> Betyder intet.
> Det er ligegyldigt, hvor de sidder.
> Eller har du en henvisning ?

I manualen til de fleste bundkort, med IDE66/100 interface, angives der
at master skal side yderst (sort stik), slave midterst (gråt stik) og at
det blå stik skal i bundkortet.

Hvis vi kun taler om IDE33 er det fuldstændig ligegyldigt hvor master og
slave sidder.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.