Adsl til brug for alm. telefoni
Fra : Tom Larsen

Dato : 26-10-01 22:38

hej jeg håber det er den rigtige gruppe

Er det muligt af Tale over sin Adsl forbindels
hvad skal der bruges ?????

på forhånd tak(:

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-10-01 22:46

"Tom Larsen" <familienholm@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt af Tale over sin Adsl forbindels

Kort sagt nej.
Der er flere systemer, men ingen der i praksis nærmer sig en normal
telefons brugbarhed

Fra : Mads Nielsen

Dato : 27-10-01 16:25

> "Tom Larsen" <familienholm@larsen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kort sagt nej.
> Der er flere systemer, men ingen der i praksis nærmer sig en normal
> telefons brugbarhed

Kan det tænkes at TDC bevidst hindrer en sådan udbredelse. Jeg ved Sonofon
vil tilbyde det over FWA når de kommer i luften....
Mvh
Maze

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-10-01 16:40

In article <3bdad432$0$9442$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Mads Nielsen wrote:

> Kan det tænkes at TDC bevidst hindrer en sådan udbredelse. Jeg ved Sonofon
> vil tilbyde det over FWA når de kommer i luften....

På deres eget produkt, ja, men de har ikke noget at skulle have sagt i
forbindelse med de andre operatørers produkter.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Fifty flippant frogs

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-10-01 18:17

"Mads Nielsen" <mdn@14u.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det tænkes at TDC bevidst hindrer en sådan udbredelse. Jeg ved
Sonofon
> vil tilbyde det over FWA når de kommer i luften....

FWA er beregnet til at overføre tale
Her er det ret vigtigt at skelne mellem VoDSL og VoIP
Jeg tror ikke TDC vil hindre noget af det, men personligt er jeg ikke i
tvivl om at kvaliteten endnu ikke er sammenlignelig med PSTN-systemerne

Fra : Finn

Dato : 06-11-01 22:55

> hej jeg håber det er den rigtige gruppe
>
> Er det muligt af Tale over sin Adsl forbindels
> hvad skal der bruges ?????

Jeg bruger selv det gamle program Internet Phone version 5.01 fra Vocaltech.
Det er simpelt at bruge og fungerer godt. Men man skal huske at lave port
forwarding, hvis man kører via NAT (f.eks.hvis der er en router imellem),
for at kunne modtage opkald. Det er synd at inet udbyderne ikke tilbyder
nogen services i forb. med VoIP og/eller forhandler stand alone IP
telefoner. I princippet kunne de tjene mange penge på at bridge imellem
internettet og det alm. telefonnet samt sørge for directory services. Folk
med ADSL ville kunne ringe "gratis" til hinanden (hvis de ellers har
flatrate internet abb.).

Ringer man meget til udlandet kan jeg kun anbefale en af de mange
udenlandske firmaer der bridger imellem internettet og det alm. telefonnet i
det land der ringes til (eller det der er nærmest). Se f.eks.
www.iconnecthere.com.

Der hvor jeg bor er beboerforeningerne i området blevet tilbudt nyt kabel tv
system, der indbefatter TV, internet samt IP telefoni. Blev det installeret
ville der straks være en masse mennesker der ville kunne ringe gratis til
hinanden. Ingen tvivl om at i fremtiden vil der ikke være noget der hedder
"kun" telefoni teleforbindelser. Det er allerede stort set realiteten
imellem telefoncentraler i dag.

/Finn