Harddisk til server
Fra : Christian Flintrup

Dato : 25-10-01 16:57

Hej

Hvilken ATA disk bør jeg vælge til en server?

Kravene er

- Driftsikkerhed (må ikke bare lige pludselig miste data)
- Meget lidt støjende (den skal stå i "sarte" omgivelser hvor stilhed er
en dyd! :)
- Til dels hastighed (7200 rpm er fint nok :)

Grunden til at jeg ikke har valgt SCSI, er, at der kun bliver 1 klient
der benytter disken rigtig meget med stor hastighed (100 mbit/sec).
Andre folk kan kun hente med 512 kbit/sec.

--
Christian Flintrup

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-10-01 17:03

> Hvilken ATA disk bør jeg vælge til en server?
>
> Kravene er
>
> - Driftsikkerhed (må ikke bare lige pludselig miste data)

hvad med RAID?

> - Meget lidt støjende (den skal stå i "sarte" omgivelser
> hvor stilhed er en dyd! :)

Har læst at Fujitsu's diske er de mindst larmende...

> - Til dels hastighed (7200 rpm er fint nok :)

Har de fleste vist...

Mvh.
Mikael

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 25-10-01 17:29

> Har læst at Fujitsu's diske er de mindst larmende...

Jeg har læst det samme om Seagate's Barracuda IV. OG jeg har oplevet det:
Man tror man har glemt at sætte strømmen til HD'en selvom kabinettet er
åbent! Man kan kun høre den når den søger ("knaser") og kun ganske, ganske
svagt!

De er ikke engang dyre mere.

Hvis det er til en server der skal være noget nær 100% pålidelig bør du
overveje at købe to og sætte dem i RAID1 (mirroring), overveje
backup-løsninger m.v.

Hvis det bare er til en personlig hygge-server er det måske overkill... Bare
husk at alt HW kan fejle, også en 40-60-80-100 GB harddisk!!!

--
Med venlig hilsen Mogens

Fra : Christian Flintrup

Dato : 25-10-01 17:56

Mogens Meier Christensen <mmc@nospam.dk> wrote:

> [...]
> åbent! Man kan kun høre den når den søger ("knaser") og kun ganske, ganske

Lyder fedt!

Jeg vil undersøge priserne lidt.

> Hvis det er til en server der skal være noget nær 100% pålidelig bør du
> overveje at købe to og sætte dem i RAID1 (mirroring), overveje
> backup-løsninger m.v.

Vil et RAID også forøge hastigheden meget? Det er så meningen at de to
diske indeholder præcis det samme, ikke?

> Hvis det bare er til en personlig hygge-server er det måske overkill... Bare
> husk at alt HW kan fejle, også en 40-60-80-100 GB harddisk!!!

OK.

Tak for hjælpen begge 2! :)

--
Christian

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 25-10-01 19:50

chr@mac.com (Christian Flintrup) wrote in

> Vil et RAID også forøge hastigheden meget? Det er så meningen at de to
> diske indeholder præcis det samme, ikke?

Nej. Der findes to slags raid, som ofte bliver brugt. De hedder raid 1 og
raid 0.

Den ene kaldes striping. Her ses to harddiske, som en. Da data fordeles til
begge diske, vil man mærke en væsentlig bedre hastighed. Ulempen her er så
at hvis at den ene går i stykker, vil du ikke kunne bruge data fra den anden

Den anden er mirror. Her ses to harddiske som én. Hvor de samme data ligger
på begge diske. Den her slags raid har man faktisk kun glæde af, hvis en af
dem går i stykker.

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Henning

Dato : 26-10-01 05:50

On Thu, 25 Oct 2001 18:49:39 GMT, Esben Skov Pedersen
<kingesben@12move.dk> wrote:

>chr@mac.com (Christian Flintrup) wrote in

>Nej. Der findes to slags raid, som ofte bliver brugt. De hedder raid 1 og
>raid 0.

Forkert! Raid 0 buges ikke udenfor dette forum! Ingen professionelle
tør bruge raid 0 - står en disk af, er alle data væk! Mest udbredt er
Raid 5 til data, Raid 1 til systempartitionen.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Christian Flintrup

Dato : 26-10-01 13:28

Henning <ingen@email.tx> wrote:

> Forkert! Raid 0 buges ikke udenfor dette forum! Ingen professionelle
> tør bruge raid 0 - står en disk af, er alle data væk! Mest udbredt er
> Raid 5 til data, Raid 1 til systempartitionen.

Hvad er Raid 5 så?

--
Christian

Fra : René Jensen

Dato : 26-10-01 21:22

Christian Flintrup wrote:
> Hvad er Raid 5 så?

RAID-5 er en blanding mellem RAID-0 og RAID-1 (også kaldet disk-striping
med paritet). Det mindste antal diske man kan benytte RAID-5 med er 3
diske. De to første diske bruges til lagre data, mens den trejde disk
bruges som paritet. Skulle der gå data tabt på en af diskene, kan dette
- i de fleste tilfælde - gendannes vha. data fra den disk, som ikke har
lidt data tab, og disken med paritet.

Ved den mindste konfiguration (3 diske) vil effektiviteten være ca. 67%,
mens den vil være ca. 97% ved brug af max. 32 diske i en RAID-5
konfiguration.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : ibber

Dato : 27-10-01 07:46

Hej René

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> wrote in message

> [...]
> med paritet). Det mindste antal diske man kan benytte RAID-5 med er 3
> diske. De to første diske bruges til lagre data, mens den trejde disk

Nej, det er raid-4. Ved Raid-5 ligger paritet/data spredt over alle diske i
sættet.

> Skulle der gå data tabt på en af diskene, kan dette
> - i de fleste tilfælde - gendannes vha. data fra den disk, som ikke har
> lidt data tab, og disken med paritet.

/ibber

Fra : Christian Flintrup

Dato : 27-10-01 20:56

ibber <ibber@flashmail.com> wrote:

> Nej, det er raid-4. Ved Raid-5 ligger paritet/data spredt over alle diske i
> sættet.

Tak for svaret, alle sammen.

Skal man have et raidkort for at køre RAID? Eller kan OS'et klare det (i
mit tilfælde FreeBSD 4.4)

--
Christian Flintrup

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-10-01 21:18

On Sat, 27 Oct 2001 21:55:57 +0200, Christian Flintrup wrote:

>Tak for svaret, alle sammen.
>
>Skal man have et raidkort for at køre RAID? Eller kan OS'et klare det (i
>mit tilfælde FreeBSD 4.4)

Det kan klares med software, men med RAID 3 til 5 er det næppe
tilrådeligt udfra et ydelsesmæssigt synspunkt.
Siden Linux har software RAID med fra fødslen har FreeBSD det
nok også...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
You make me wanna staple bagels to my face.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 28-10-01 21:09

Peter Jespersen <flywheel@worldonline.dk> wrote:

> Det kan klares med software, men med RAID 3 til 5 er det næppe
> tilrådeligt udfra et ydelsesmæssigt synspunkt.
> Siden Linux har software RAID med fra fødslen har FreeBSD det
> nok også...

'vinum' følger med.

Tak for svar.

--
Christian Flintrup

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 26-10-01 15:43

Henning <ingen@email.tx> wrote in

> Forkert! Raid 0 buges ikke udenfor dette forum! Ingen professionelle
> tør bruge raid 0 - står en disk af, er alle data væk!

Jeg har heller ikke skrevet at det blev brugt til servere. Jeg skrev bare at
det tit blev brugt.

> Mest udbredt er
> Raid 5 til data, Raid 1 til systempartitionen.

Det gjorde whitehat.dk da ellers. Hvor professionelle de er kan man så
stille ? ved. De har ikke været oppe i snart en uge.

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Christian Flintrup

Dato : 26-10-01 13:28

> [...]

> på begge diske. Den her slags raid har man faktisk kun glæde af, hvis en af

OK - vil et mirror også forøge hastighed?

--
Christian

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 26-10-01 15:43

ic@osxhacks.com (Christian Flintrup) wrote in

> OK - vil et mirror også forøge hastighed?

Nej

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-10-01 15:53

> Nej. Der findes to slags raid, som ofte bliver brugt. De
> hedder raid 1 og raid 0.

Der findes faktisk 6 slags, kan dog ikke huske forskellene.

/Mikael

Fra : Christian Flintrup

Dato : 25-10-01 18:53

Mogens Meier Christensen <mmc@nospam.dk> wrote:

> De er ikke engang dyre mere.

40 GB QUANTUM FIREBALL PLUS AS - 7200RPM - UDMA100
Kr. 1049,-

Dem køber jeg 2 af så :)

--
Christian

Fra : *Xray

Dato : 26-10-01 00:10

"Christian Flintrup" <chr@mac.com> skrev i en meddelelse news:1f1un6q.2xlphbn8aguhN%chr@mac.com...

> 40 GB QUANTUM FIREBALL PLUS AS - 7200RPM - UDMA100
> Kr. 1049,-

Øh, snakkede Mogens ikke om Barracuda - det er ovenstående vist ikke :)

*Xray

Fra : Christian Flintrup

Dato : 26-10-01 13:28

Christian Flintrup <chr@mac.com> wrote:

> 40 GB QUANTUM FIREBALL PLUS AS - 7200RPM - UDMA100
> Kr. 1049,-

Pinligt - jeg kopierede det forkerte! :)

Ovenstående harddisk var den slags, jeg leverede tilbage fordi den
udsendte en meget højfrekvent lyd som irriterede mig grusomt :)

Det er DENNE disk jeg køber 2 af:

40,0 GB Seagate 7200rpm IDE ATA 100

--
Christian