Ftape og backup
Fra : Jens H. Eriksen

Dato : 25-10-01 09:57

Hej

Jeg har købt en brugt båndstation (Iomega Ditto 2Gb) der kører via
parallelporten. Tanken var at den skulle bruges til at lave backup med. Men
jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan jeg skal få den til at virke
(Newbie

Jeg har læst mig frem til at jeg skal bruge et driverprogram der hedder
"ftape" fra http://www.instmath.rwth-aachen.de/~heine/ftape/ , men jeg kan
ikke gennemskue hvordan jeg får det igang. Så jeg håber der er nogen der kan
give mig et spark i den rigtige retning.
Jeg bruger RH7.1

/Jens

Fra : Jesper FA

Dato : 28-10-01 10:19

Jens H. Eriksen wrote:

> [...]
> parallelporten. Tanken var at den skulle bruges til at lave backup med.
> Men jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan jeg skal få den til at

God idé med noget backup. Nu er det længe siden jeg har brugt ftape. Det
var i sin tid til en QIC80.

> [...]
> ikke gennemskue hvordan jeg får det igang. Så jeg håber der er nogen der
> kan give mig et spark i den rigtige retning.

Jeg ved dog at ftape er med i kernen idag. Meget logisk placeret under
Character devices/ftape. Mht. tool, så kan jeg ikke helt huske hvad det
skal, men det er vist bare et nyt mt program. Tar m.v. virker vist fint
direkte.

--
Jesper

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 28-10-01 12:46

Jesper FA <news@skydiver.dk> writes:

> [...]
> Character devices/ftape. Mht. tool, så kan jeg ikke helt huske hvad det
> skal, men det er vist bare et nyt mt program. Tar m.v. virker vist fint

(Jeg brugte en del tid på ftape i de tidlige stadier af Linux, så jeg
"kom til" at snuse rundt på nettet da jeg så spørgsmålet....)

I god newbie stil har Jens selvfølgelig anskaffet et stk. hardware der
kræver noget ud over det sædvanlige, idet det er en af dem der hænger
på parallelporten. Den slags kan være meget <ahem> instruktivt...

Ifølge diverse docs skulle Ditto'en være understøttet "ved brug af
bpck-fdc driveren". Problemet er bare at den driver ikke findes i
RedHat kernerne. Google på bpck-fdc viser at der tilsyneladende er
problemer med at kompilere den (og det ville ikke være hinsides RH at
fjerne en driver af den grund...)

Hmmm. Det er ikke usandsynligt at manden får brug for en "bleeding
edge" version fra

http://www.instmath.rwth-aachen.de/~heine/ftape/

Jeg ville nok først og fremmest undersøge om ftape-4.04a kan
kompileres og virker. Hvis ikke, så melde mig ind i den dertil
indrettede mailingliste og spørge der.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-10-01 13:07

Peter Dalgaard BSA wrote:

> I god newbie stil har Jens selvfølgelig anskaffet et stk. hardware der
> kræver noget ud over det sædvanlige..................................

LOL

-Claus

Fra : Jens H. Eriksen

Dato : 28-10-01 22:59

> LOL
>
> -Claus

Ok, jeg kan godt forstå nogen ligger flade af grin... men det var altså et
godt tilbud syntes jeg, da jeg købte båndstationen incl. 3 ubrugte 2Gb
(ukomprimerede) bånd for 575 kr.

Hastighedsmææsigt gør det ikke noget at den kører på paralleporten, da
maskinen skal bruges som fil-server og bare kan lave backuppen i løbet af
natten hvor den alligevel ikke bliver brugt.

Jeg tjekkede inden jeg købte den, om den overhovedet var understøttet af
Linux, og da det så sådan ud, (via Ftape) tænkte jeg at der ikke var noget
forgjort i købe den. Jeg aftalte dog for en sikkerheds skyld at med
forretningen at de ville tage den tilbage hvis jeg ikke fik den til at køre,
så måske skal jeg bare benytte mig af den mulighed.

....men hvad gør jeg så. Jeg _skal_ ha´ en backupløsning, men havd skal jeg
købe. Kriterierne er (ud over at det virker under Linux)
- Skal være forholdsvis billig.
- Skal have en rimelig kapacitet (>3Gb komprimeret)

Jeg har forsøgt at kompilere ftape-4.04a som Peter foreslår, men endnu
rækker kompilering ud over mine evner udi i Linux, så jeg har endnu ikke
fået det til at virke.

/Jens

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-10-01 23:22

Jens H. Eriksen wrote:

> Ok, jeg kan godt forstå nogen ligger flade af grin... men det var altså
> et godt tilbud syntes jeg, da jeg købte båndstationen incl. 3 ubrugte 2Gb
> (ukomprimerede) bånd for 575 kr.

Det /er/ også et godt køb. Men hvorfor det altid er newbies, der får
den slags tilbud, ved jeg ikke

> Jeg har forsøgt at kompilere ftape-4.04a som Peter foreslår, men endnu
> rækker kompilering ud over mine evner udi i Linux, så jeg har endnu ikke
> fået det til at virke.

Så skriv og spørg. Ellers plejer det her at virke:

./configure
make
make install (som root)

MVH
-Claus

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 29-10-01 00:32

"Jens H. Eriksen" <jens.h.eriksen@skolekom.dk> writes:

> [...]
> forretningen at de ville tage den tilbage hvis jeg ikke fik den til at køre,
> så måske skal jeg bare benytte mig af den mulighed.

Jeg tror nu også at jeg ville blive stædig i din situation (se nu bare
hvad 2.4.x gjorde ved netkortet til min bærbare fornylig...) Det var
det jeg mente med at det var "instruktivt".

Det lykkedes mig at få kompileret den seneste udviklingsversion på
RH7.1, ved først at hente CVS versionen ved instruksen på

http://www.instmath.rwth-aachen.de/~heine/ftape/getting.html

Før man begynder skal man sørge for at have kildeteksten til kernen
installeret i /usr/src/linux *og konfigureret*. Sidstnævnte klares in
en snæver vending ved at kopiere den relevante fil fra
/usr/src/linux/configs til /usr/src/linux/.config

Derefter var det bare at skrive "make" i /home/pd/ftape-4.x. Hvad der
derefter skal ske må være nemmere at finde ud af på et system der
faktisk har apparatet tilsluttet... "make install" først selfølgelig
(som root), derefter formentlig noget med insmod eller modprobe, men
prøv at snuse i diverse dokumentation. Eller spørg nogen af de kloge
hoveder i gruppen når du får nogle symptomer på at det ikke virker.

(Du skal forresten også have cvs og gcc installeret før det virker,
men det gættede du nok, ikke?)

Fra : Jesper FA

Dato : 30-10-01 22:33

Jens H. Eriksen wrote:

> [...]
> - Skal være forholdsvis billig.
> - Skal have en rimelig kapacitet (>3Gb komprimeret)

Se efter en brugt DAT. En 4/8 GB bør kunne findes til under 1000 kr og så
koster et nyt bånd under 50 kr.

--
Jesper

Fra : Jesper Harder

Dato : 29-10-01 01:47

"Jens H. Eriksen" <jens.h.eriksen@skolekom.dk> writes:

> men det var altså et godt tilbud syntes jeg, da jeg købte
> båndstationen incl. 3 ubrugte 2Gb (ukomprimerede) bånd for 575 kr.

Jeg ved ikke hvad den koster i dag, men så vidt jeg husker gav jeg ikke
væsentligt mere da jeg købte en ny for 2-3 år siden (dog kun med ét
bånd).

> [...]
> forretningen at de ville tage den tilbage hvis jeg ikke fik den til at køre,
> så måske skal jeg bare benytte mig af den mulighed.

Jeg ville bytte den, hvis det var mig.

Jeg har en, og den er laangsom, larmer af h til ... og da jeg endelig
fik brug for min backup virkede den ikke.

Man burde selvfølgelig prøve at lave en recover hver gang man har lavet
en backup, men det gad jeg ikke fordi det tager så lang tid og larmer så
meget.

Jeg har ikke fået taget mig sammen til at se om den virker under Linux
fordi det så lidt besværligt ud og pga. mine dårlige erfaringer med den
under Windows.

Fra : Jens H. Eriksen

Dato : 29-10-01 21:06