Jeg er bare så h....... uh
Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 24-10-01 23:03

Jeg havde modtaget min nye PC med nyt MB, CPU og RAM i denne uge da
det ene uheld efter det andet væltede ned over mig.
Det startede med, at jeg ved en fejl kom til at montere MB'et direkte
på kabinettet således at det havde kontakt med kabinettet. Da jeg så
efterfølgende satte strøm til PC'en lød der et PLOF og PSU'en var
dermed røget sig en tur. S... tænkte jeg for det var ellers en dyr én
(Noisecontrol 330W til en tusse).
Men jeg fik hurtigt sat en anden PSU på men derefter bippede MB'et
konstant ligesåsnart CPU'en fik bare en smule at bestille. Desuden
frøs maskinen også hele tiden. Faktisk så gik alle programmer jeg
startede i stå og måtte lukkes ned manuelt ved at trykke Ctrl+Alt og
Delete og derefter lukke programmerne hver eneste gang....det gjaldt
stort set alle programmer.
Efter at have prøvet diverse indstillinger i BIOS-opsætningen
installerede vi så Win-Me, men bippene fortsatte ufortrødent. Hmmmmm
tænkte jeg og tog PC'en med hjem. Da jeg kom hjem gik jeg straks igang
med, at opdatere BIOS'en. Herefter blev maskinen dog stille.
Bip-lydene forsvandt men problemet med at det hele var komplet
langsomt vedblev med at være et problem. Senere kunne grafikkortet's
driver pludselig ikke findes og en driveropdatering viste sig umulig
for jeg kunne nu heller finde mine "E" og "F" drev som er mine
DVD/CD-ROM samt CD-brænder drev. Nu kunne jeg heller ikke indlæse
nogle CD'er .......hvad hulen gør man så ???
Idag installede jeg så Win-2000 igen, men problemet blev blot værre:
Ved at teste min RAM-klodser (2 stk af 256 MB RD-RAM) i
Norton-Utilities kunne jeg konstatere at der også var en fejl hér.
Hvad det så end var, lå for mig hen i det uvisse? Blot kunne jeg se at
der var en slags "error" næsten inden programmet gik i gang med at
teste disse (indenfor 2 sek.)Pludselig var den gal med grafikken igen.
Nu kunne maskineriet finde på at vise underlig grafik i mærkelige
farver .... noget der for det meste lignede lodrette streger af
forskellig bredde. Igen måtte jeg ha´ driveren frem for at installere
grafikkortet igen. Efter gentagne forsøg hvor jeg kun nåede til en
halv eller deromkring installation fik jeg omsider banket driveren ind
igen. Men herefter har PC'en højst kørt i 5 minutter før den frøs
igen. Dvs. mus og tastatur var lammede mens billedet frøs fast
altimens maskinen kørte videre (kunne jeg da høre). Efter at ha'
rebootet et utal af gange for derefter blot at konstatere det samme
problem igen og igen har jeg nu opgivet alt håb foreløbig........

Og nu kommer så det helt store 100.000 kr's spørgsmål, som dog ikke
belønnes med ussel mammon MEN derimod med 100.000'vis af inderlige og
oprigtige taksigelser:
Er der mon nogen derude, som har en idé om hvad der er sket? For jeg
har med min svage viden omkring det tekniske+mekaniske indenfor EDB
ikke en jordisk chance for at vurdere skaden/skaderne efter en SÅ
uheldig hændelse. Blot har jeg flere teorier om HVOR skaderne er sket.
Jeg tror at én eller flere hardware-enheder har lidt skade af den
kortslutning som indtraf. Hermed mener jeg BUNDKORTET-RAM-GRAFIKKORT
OG PROCESSOR ? ? ?
Hvad siger alle de kloge hoveder ??? ??? ???

Hér er så den konfiguration, som skulle have været min hidtil bedste:
Motherboard: GigaByte GA 8TX
CPU: Pentium-4 1.7 Ghz (Socket 423)
PSU: Noisecontrol's Enermax (lyddæmpet) NU CODEGEN 350W
MED
PAPST BLÆSER
RAM: 2x256 MB PC800 Samsung RAM
Grafik: ATI-Radeon 256 DDR RAM
Harddisk Maxtor +45 30.8 GB
Kabinet: NoiseControl miditower
Lyd: Creative SB Live 1024
DVD: Pioneer 16X
CD-Brænder: LiteOn 24x
Scanner: Agfa Snapscan e-42
Printer: HP Laserjet 1200
Monitor: Sony E400 19"
Mus: Logitech Mouseman optical

Venlige hilsener fra
Zulfqar Ali

Fra : sls

Dato : 24-10-01 23:45

Har du monteret rammene rigtig, prøv evt. kun at køre med en stang.

Det kunne godt tyde på at dine ram har taget skade, har du mulighed for at
prøve med nogle andre..

Er blæseren på din cpu monteret rigtig, bliver den ikke for varm?

Pil alle kort ud på nær grafikkort, og hvis den stadigvæk laver ballade, så
prøv evt. at tjekke rammene i en anden maskine.

Mvh sls

Fra : Deltakrokodillen

Dato : 25-10-01 06:55

Du kan ikke køre med kun en stang da der skal være 2 stænger i maskinen.
Har selv et GA-8TX med 1024 mb rambus og har ikke oplevet problemer af din
slags.
Men det er muligt at der er kommet en for stor strømstyrke ud da din powersp
er stået af, bare et millisekundet er nok.

Fra : Henning

Dato : 25-10-01 05:58

On 24 Oct 2001 15:02:35 -0700, a1awan@hotmail.com (Zulfqar Ali Ahmad)
wrote:

>Jeg havde modtaget min nye PC med nyt MB, CPU og RAM i denne uge da
>det ene uheld efter det andet væltede ned over mig.

Er det hele købt eet sted? I så fald returnerer du det, med beskeden
om at det ikke virker Er det købt hos 27 forskellige dealere, har
du et problem...
(P.S. Moralsk forkert... men du behøver jo ikke fortælle om din egen
klodsethed

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 25-10-01 06:57

<SNIP> en masse

Du kan forsøge dig med at finde en der har nogenlunde samme konfig. og så
teste hver enkelt del i hans spand. På den måde burde du kunne finde den/de
fejlbehæftede komponenter.

MVH

TWM

Fra : mf

Dato : 25-10-01 07:56

den barske sandhed;

du er ikke uheldig, du skulle bare have holdt dig væk fra selv at samle en
PC når du ikke er mere inde i sagerne.

Du har muligvis ødelagt PSU, bundkort, CPU, RAM, og flere indstikskort. Hvis
du forsøger at få tingene byttet under garanti skal du være opmærksom på, at
dette er svindel - hvorfor skal forhandleren/importøren/fabrikanten betale
for din dumhed?

Jeg ville se om jeg knne låne en kammerats PC og teste én del af gangen -
ellers får du aldrig fundet alle fejl.

Claus

Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 25-10-01 12:32

Allerførst vil jeg da lige takke de som har svaret
Dernæst vil jeg gerne tilstå, at jeg begik en uhyrlig fejl ved at
prøve, at samle noget jeg ikke havde nok forstand på. Så derfor må jeg
selv dække tabet herfor. Claus, du har ret: Jeg ville også blive meget
ked af det hvis jeg, som sælger uberettiget skulle bruge tid/penge på
en andens dumhed.
Jeg vil derfor lade en reparatør kigge på alle komponenterne én efter
én for at fastslå hvilke dele jeg stadig kan bruge . Herefter må jeg
så ud og købe de resterende dele for at bygge en ny PC op fra
bunden.......surt men that's life når man kvajer sig så gevaldigt som
jeg netop har gjort.

I øvrigt tror jeg, at jeg nu istedet vil satse på en konfiguration
baseret på den nye AMD XP processor. Måske er der nogen der vil komme
med nogle gode bud en yderst stabil sammensætning??

Venligste hilsener fra
Zulfqar Ali

Fra : complex@pc.dk

Dato : 27-10-01 17:13

Kære Zulfqar Ali Ahmad

Dejligt at høre et mandfolk der ikke forfalder til den plat og svindel
der opfordres til her i gruppen af enkelte.

Gå du ned til der hvor du har købt MB og forklar dem sagen som du har
gjort her i gruppen, jeg er sikker på at du vil få en rimelig
behandling.

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
complex@pc.dk

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 25-10-01 08:38

Hej Zulfqar:

Mht.din Noise Control strømforsyning, så er det måske blot sikringen der er
sprunget. Hvis du skiller PSU'en ad, vil du kunne se en lille glas-sikring.
En ny kan købes hos elektrikeren for småpenge.

--
Mvh.Jesper Ryskin, ejer af Webconsult

Din computer larmer! I hvert fald mere end du sikkert gerne ville have.
Se på www.webconsult.dk om hvordan du får dæmpet din PC-støj.

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 25-10-01 10:09

> Ved at teste min RAM-klodser (2 stk af 256 MB RD-RAM) i
> Norton-Utilities kunne jeg konstatere at der også var en fejl hér.

Norton Utilities kan ikke teste over 256Mb ram... hvis man prøver vil
den højst sandsynligt melde fejl i ram selv om der ingen fejl er. Det
står på norton's hjemmeside et eller andet sted.

mvh Bernhard

Fra : Henrik Dissing

Dato : 25-10-01 18:07

On 24 Oct 2001 15:02:35 -0700, Zulfqar Ali Ahmad wrote:

>Jeg havde modtaget min nye PC med nyt MB, CPU og RAM i denne uge da
>det ene uheld efter det andet væltede ned over mig.

[snip]

En del af det du skriver, får mig til at tænke på en for varm CPU.

Først og fremmest det faktum at den kan køre, men kun kort tid ad gangen.
Hvis man brænder noget af i en kortslutning, er det nok mere sandsynligt at
visse komponenter simpelthen ikke virker mere.

Dernæst er der de omtalte bip-lyde. Mange bundkort vil opføre sig sådan hvis
CPU'en overskrider en bestemt temperaturgrænse. At lydene forsvandt efter en
BIOS-opdatering, behøver ikke at betyde andet end at varmealarmen er blevet
deaktiveret eller at tolerancen er blevet hævet.

Endelig er det et faktum at CPU-køleren er noget af det som volder de fleste
nybegyndere størst besvær.

Prøv at gå ind i BIOS og se om du kan aflæse CPU-temperaturen der.

Og lad dig i øvrigt ikke gå på af dumsmarte bemærkninger om at du burde have
holdt dig fra rode med noget du ikke har forstand på. Man er jo nødt til at
kaste sig ud i det for at lære det. Alle har været nybegyndere engang, og
mange af de erfarne har prøvet at brænde noget af på ét eller andet
tidspunkt.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Martin Bangsø

Dato : 25-10-01 19:22

On 24 Oct 2001 15:02:35 -0700, Zulfqar Ali Ahmad wrote:

> Er der mon nogen derude, som har en idé om hvad der er sket?

Din computer er helt død og der er ikke noget du kan gøre ved det.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b