Hjælp søges
Fra : Grund

Dato : 24-10-01 18:13

Hejsa.

Hvad er forskellen på SCA160 og Ultra160
Hvad er bedst til video og billedredigering.
Evt. andre bud.

Og hvad er RAID for en størrelse.

Fra : Jimmy

Dato : 30-10-01 17:49

Hej

SCA160 og Ultra160? Jeg ved ikke om der er en forskel!
Til Video og billedredigering, er der kun en ting der er sikkert, og det er
at det skal gå hurtigt.

RAID til gengæld er en sjov størrelse. Der er flere forskellige former for
RAID. Jeg mener at det der hedder RAID 0 går ud på at strippe data ud på
forskellige diske. Som det er med en alm. IDE harddisk, så kan datastrømmen
ikke komme hurtigere ned på disken end hvad diskens hastighed tillader. Men
med 2 diske og RAID 0 vil computeren opfatte det som om der er en stor disk.
Der hvor det smarte kommer ind i billedet er der hvor RAID controlleren
begynder at smide en strip på den ene disk, og nummer 2 strip på den anden
disk, således at en fil altså kommer til at ligge fordelt på 2 diske. På
denne måde går det ca dobbelt så hurtigt at få læst eller skrevet fra/til
Harddisken (Ja, næsten). RAID så dagens lys i forb. med SCSI så vidt jeg
ved, men i dag kan man få det til IDE diske også. Jeg har engang hørt et
eller andet sted at de vist kører RAID hos DR, men det er jo næsten også
logik.

Jeg tror dog ikke at det var i denne form RAID var tiltænkt (er dog ikke
helt sikker på det). Hvis du går op på RAID x (jeg mener der er 1-5, i nyere
tid er der vist også lavet højere), så sørger RAID controlleren for at
fordele enkelte strips fra dine harddiske på en anden disk, som også er
forbundet i din RAID konfiguration. Således skulle det være muligt at
gendanne data hvis den ene disk bryder sammen. Dette er jeg dog overbevist
om sker på bekostning af hastigheden jf. RAID 0.

Håber at det hjalp.

--

Jimmy