DiskOnKey under Linux?
Fra : Sune Mølgaard

Dato : 24-10-01 15:12

Hejsa.

Jeg har købt en DiskOnKey (solid state harddisk på 16mb til usb), og har
set den virke under win2000, men kan ikke få den til at virke under
linux 2.4.10.

Når jeg sætter den i, siger /var/log/messages:

Oct 24 16:08:18 jekaterina kernel: hub.c: USB new device connect on
bus1/1, assigned device number 6
Oct 24 16:08:18 jekaterina /etc/hotplug/usb.agent: ... no drivers for
USB product 8ec/10/200

Når jeg forsøger at mounte sker der flg.:

[root@jekaterina /mnt]# mount -t vfat /dev/sda1 foo
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1,
or too many mounted file systems

med flg. i /var/log/messages:

Oct 24 16:10:45 jekaterina kernel: Device busy for revalidation (usage=1)
Oct 24 16:10:45 jekaterina kernel: FAT: bogus logical sector size 0
Oct 24 16:10:45 jekaterina kernel: VFS: Can't find a valid FAT
filesystem on dev 08:01.
Oct 24 16:10:45 jekaterina kernel: SCSI error: host 1 id 0 lun 0 return
code = 8000002
Oct 24 16:10:45 jekaterina kernel: ^ISense class 7, sense error 0,
extended sense 0
[...]

Nogen ideer? Eller har nogen fået det til at virke?

Med venlig hilsen,

Sune Mølgaard

Fra : Klaus Pedersen

Dato : 24-10-01 17:51

> Nogen ideer? Eller har nogen fået det til at virke?

Understøtter den overhovedet Linux officielt ?
Det man desværre ser meget tit med især USB devices, er at firmaerne ikke
overholder standarderne for USB - så man ender of med en masse (især modems,
men også med f.eks. VSTs USB HD) der ikke funker under andet end Windåse og
Mac.
Trist, men sådan er livet desværre.

Jeg kan ikke garantere at det er sådan - men det skulle ærligt talt ikke
undre mig.

/Klaus

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 25-10-01 00:24

Klaus Pedersen wrote:

> [...]
> Mac.
> Trist, men sådan er livet desværre.
>
> Jeg kan ikke garantere at det er sådan - men det skulle ærligt talt ikke

Jeg ville også være skeptisk, hvis ikke det var for det flg., taget fra
http://www.diskonkey.com:

" The DiskOnKey utilizes a standard Universal Serial Bus (USB) port for
complete and instantaneous plug-n-play interoperability on the latest
Windows®, Mac® OS and Linux® operating systems - without requiring users
to load software drivers"

Jeg kan ikke lige finde manualen (da der ikke står noget om, hvorledes
man skal gøre under Linux), men der stiller de krav om en 2.4.*-kerne,
hvilket jeg jo sagtens kan honorere (den burde vel også kunne virke med
de seneste 2.2.*-kerner, så længe der er god usb-understøttelse). Den
optræder som et scsi-drev.

Selv kan jeg se to muligheder:
1) Jeg mangler noget i min kerne (jeg synes selv, at jeg har alt
relevant kompileret ind, derfor vil "it works"-historier være rare)
2) Jeg brugte den først på et win2000-system, og lagde tre filer på den.
Pudsigt nok kan jeg se 3 partitioner, som alle er fubar, så jeg kunne
naturligvis repartitionere den, men vil lige høre, om der er nogen, der
kan sige "DON'T DO THAT!!!"

Ellers tak for svaret, som helt klart havde været en mulig forklaring.

Med venlig hilsen,

Sune Mølgaard

Fra : Preben Traerup

Dato : 25-10-01 11:32

In article <3BD6CC31.4040703@molgaard.org>, Sune =?ISO-8859-1?Q?M=F8lgaard?= <sune@molgaard.org> wrote:
> [...]
> bus1/1, assigned device number 6
> Oct 24 16:08:18 jekaterina /etc/hotplug/usb.agent: ... no drivers for

På en eller anden måde skal du vel have knyttet en scsi driver sammen
med din device, jeg ved ikke lige hvordan det skal gøres...

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 26-10-01 17:38

Hej,
jeg var nødt til at downgrade til 2.4.9 for at få usb-storage til at virke med
en HP CDWriter

prøv lsmod, og se om usb-storage er nævnt, gerne i sammenhæng med
sr-mod/sr_mod ? og/eller scsi-mod, evt sg

alternativt :
modprobe -k usb-storage
scsi-mod
sg

Sune Mølgaard wrote:

> [...]
> extended sense 0
>
> Nogen ideer? Eller har nogen fået det til at virke?

_ _ ____ ___ Mailto:jacobg@mips.com
|\ /|||___)(___ MIPS Denmark Direct: +45 44 86 55 75
| \/ ||| ____) Lautrupvang 4 B Switch: +45 44 86 55 55
TECHNOLOGIES DK-2750 Ballerup Fax...: +45 44 86 55 56
Denmark http://www.mips.com/