Hvad synes I?
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 24-10-01 14:34

Jeg skal ud og have en ny computer, og har fåndet frem til følgende
konfiguration. Hvad synes I? Kom endelig med kritik.

*Bundkort: Epox EP-8KHA plus (VIA KT266A)(1300kr, shg.dk)
*Cpu: AMD Athlon Palomino XP 1600+ (1400MHz) (1450kr, shg.dk)
*CPU-køler: Alpha Pal 8045 (ca. 400-500kr - hvor kan denne købes - og kan
den monteres på bundkortet)
*RAM: Kingston 512MB DDR-SDRAM PC2100 (830kr, Itbutikken)
*Brænder: LiteOn CD-RW 16/10/40X Retail (40X/16X/10X) 2MB, IDE (850kr,
ITbutikken)
*DVD: Asus DVD-E616 (DVD16X/CD48X/IDE100) (741kr, PRC-Data)
*Harddisk: Seagate Barracuda IV 80GB (2MB/9ms/7200RPM/IDE100/3Years)
(2.054kr, X-data)
*Lydkort: SoundBlaster Live! Player 5.1 Bulk (304kr, It-butikken)
*Grafikkort: Asus AGP-V7700 GeForce2 Pro TV-Out (AGP/64MB
DDR/2048X1536/GeForce2 Pro) (1686kr, X-data)
*Skærm: Samsung SyncMaster 900NF (3.695kr, Multimedia-Experten A/S)
*Kabinet: Billigt Codegen til 300-400 kr. (Er PSU'en god nok?)

Det hele kommer til at koste omkring 14.000 kr.

vh Jeppe, Aalborg

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 24-10-01 14:39

..... nå ja, lige en lille fodnote. Maskinen skal bruges til video/spil/div
og skal både køre winXP og Linux.

/Jeppe

Fra : René Jensen

Dato : 24-10-01 15:17

"Jeppe Vesterbæk" wrote:
> Jeg skal ud og have en ny computer, og har fåndet frem til følgende
> konfiguration. Hvad synes I? Kom endelig med kritik.

Indledningsvis ville jeg foreslå dig at holde dig til 1-2 forhanldere,
for at undgå alt for store fragtudgifter, efter hvad jeg kan se så har
du i øjeblikket et sted mellem 5 og 6 steder at indkøbe hardware. Selvom
om en af stederne skulle være lidt dyrere end det billigste sted, hvor
du måske kun ville bestille en enkelt vare, så kan det måske bedre
betale sig at give lidt mere for varen og dermed spare fragten.

> [...]
> ITbutikken)
> *DVD: Asus DVD-E616 (DVD16X/CD48X/IDE100) (741kr, PRC-Data)

Eller et Toshiba SD-M1502 (16x/48x) til kr. 651,- hos ITButikken.

> *Harddisk: Seagate Barracuda IV 80GB (2MB/9ms/7200RPM/IDE100/3Years)
> (2.054kr, X-data)
> *Lydkort: SoundBlaster Live! Player 5.1 Bulk (304kr, It-butikken)

Måske et af Audigy kortene i stedet for...

> [...]
> *Skærm: Samsung SyncMaster 900NF (3.695kr, Multimedia-Experten A/S)
> *Kabinet: Billigt Codegen til 300-400 kr. (Er PSU'en god nok?)

Du skal nok have 300W+ strømforsyning, ved ikke lige hvad der sidder som
standard i Codegen kabinetterne, men mon ikke der også findes en serie
med 300W?

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 24-10-01 16:01

"Jeppe Vesterbæk" <vesterbaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3bd6c315$0$208$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> *Cpu: AMD Athlon Palomino XP 1600+ (1400MHz) (1450kr, shg.dk)
> *CPU-køler: Alpha Pal 8045 (ca. 400-500kr - hvor kan denne købes - og kan

Hvis der er fire huller omkring cpu sokkel, kan det monteres på bundkortet.
Den skal nemlig ikke sættes på cpu.
Den kan købes hos www.bsmultimedia.dk eller www.studiedata.dk.
Du skal være opkærmsom på, at blæseren ikke følger med.
Køb f.eks. en pabst 80mm blæser, se http://www.studiedata.dk/product.asp?product=133&page=1.
Du skal være opmærksom på, hvilken blæser du køber. Der er forskel på hvor meget de køler.

> [...]
> *Grafikkort: Asus AGP-V7700 GeForce2 Pro TV-Out (AGP/64MB
> DDR/2048X1536/GeForce2 Pro) (1686kr, X-data)

Hvorfor ikke købe det nye Geforce 3 TI 250 som er meget hurtigere, og til ca. samme pris.

> *Skærm: Samsung SyncMaster 900NF (3.695kr, Multimedia-Experten A/S)

Kanon skærm. Kan varmt anbefales (har den selv).

> *Kabinet: Billigt Codegen til 300-400 kr. (Er PSU'en god nok?)
>
> Det hele kommer til at koste omkring 14.000 kr.
>
> vh Jeppe, Aalborg

Fra :

Dato : 24-10-01 16:39

Geforce 3 TI 250 hvorhenne?

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 24-10-01 17:15

"mæ" <renebyg@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9r6n87$1m3v$1@news.cybercity.dk...
> Geforce 3 TI 250 hvorhenne?

> ca. samme pris.

Ups. Det hedder TI 200.

Fra : Oktafat-Java

Dato : 24-10-01 18:41

Efter at have ventet 14 dage på samme skærm, har jeg fået beskeden, at den er udgået og erstattet af Samsung SyncMaster 959NF.
Jeg har idag været inde og se på specifikationerne af denne nye model, og umiddelbart lever den ikke op til den "gamle"
I Multimedia-Experten siger de at de har den nye skærm i midten af næste måned.
Hilsen en tvær Joe :-/

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-10-01 09:54

Hvor skulle den være udgået? Jeg syens da den har fået ros alle steder...

/Jeppe

Fra : Oktafat-Java

Dato : 25-10-01 10:33

> Hvor skulle den være udgået? Jeg syens da den har fået ros alle steder...

Har ringet til de 4 billigste på edb-priser ingen havde skærmen hjemme, og de ventede alle på den nye model.
Og hvorfor den skulle være udgået, tjaaee hvad ved jeg ???
Hilsen Joe

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-10-01 10:44

På hvilke måder synes du ikke den lever op til 900NF? Og er den dyrere?

Fra : Oktafat-Java

Dato : 25-10-01 11:10

"Jeppe Vesterbæk" <vesterbaek@mail.tele.dk> wrote in message news:3bd7deb1$0$759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> På hvilke måder synes du ikke den lever op til 900NF? Og er den dyrere?

Nu har jeg jo ikke set den men specifikasionerne er ikke helt de samme. Topopløsningen på den nye er lidt lavere, og det samme
er refresh-raten i de forskellige opløsnings-mode. Men for mig er det vigtigste at 900NF er en gennemtestet skærm (mange har udtalt
sig om den), og nu kommer der en som ingen kender :-/ Jeg har også en aversion om at mandagsmodellerne altid findes i de første
oplag.......
Men man kan håbe at jeg tager fejl
Hilsen Joe

Ps. Du må gerne votere med de det du spørger til som reference (så alle kan følge med)

Fra : Oktafat-Java

Dato : 25-10-01 20:28

> [...]
> sig om den), og nu kommer der en som ingen kender :-/ Jeg har også en aversion om at mandagsmodellerne altid findes i de første

Nå nu er jeg ude over det problem, at bekymre mig om den nye skærms standard - Jeg har fået lov til at købe demo-modellen 900NF i
Multimedia World. Og endtil videre er jeg ganske godt tilfreds med mit køb
Hilsen Joe

Fra : Søren Kramer

Dato : 24-10-01 17:11

250 mb ram er rigeligt.
køb i stedet et g-force 3 ti 200
God hd ! men skal du bruge 80 gb,- her kan du spare til kabinet.
Spar ikke på kabinet og strømforsyning !
Køb det hele et sted og lad dem samle det. Det andet dur sgu ikke med mindre
du har potentiel meget fritid :)

MVH
Søren

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 24-10-01 17:51

Hvilket godt miditower-kabinet vil I så foreslå?

PSU'en skal være til at stole på, og der skal være plads til noget
hjemmelavet støjdæmpning i kabinettet.

Er GeForce 3 TI 200 meget nyt? Så vidt jeg kan se, er det kun compumail der
forhandler dem.

/Jeppe

Fra : JOHN NIELSEN

Dato : 24-10-01 18:32

Jeg syntes at det er en rimlig kraftig pc du har tænk dig at købe, men er
din Hd ik lidt langsom (9 ms) kan du ik få en hd der er tilsvarrende men
lidt hurtigere til at søge?
stadig i samme pris klasse
'

Fra : Fist of Fury

Dato : 24-10-01 18:40

Den nævnte køler passer ikke på epox boardet........

Kilde: Epox Support.........

hygge

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-10-01 19:59

"Fist of Fury" <janimal@mail.trillegaarden.dk> skrev i en meddelelse
> Den nævnte køler passer ikke på epox boardet........

That sucks
Well, der må kunne findes et rimeligt alternativ
Eller et andet KT266A mobo!
> "JOHN NIELSEN" <john.michael.nielsen@get2net.dk> wrote in message

Jeg vil foreslå, at du nøjes med Seagate Barracuda IV 40 eller 60 GB disk.
De er begge hurtigere: 8.2 ms. eller køb 2 stk. 40 Gb, så fordeler du også
slidet lidt

Et chieftec eller Antec er ganske flotte kabinetter, og Antec er vistnok
rimeligt velanskreven
Se tråden: "Hvor? pænt kabinet med låge" fra d. 24/10

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Jens Mørup

Dato : 26-10-01 10:24

Ifølge denne side skulle køleren nu kunne passe:
http://www.micforg.co.jp/mb_inf_pal8045e.html

Men ellers kan du jo invisterer i et Microstar K7T266A Pro2 (www.shg.dk)
Det skulle også kunne tage Pal8045

Mørup

Fra : Søren Kramer

Dato : 24-10-01 19:37

Ift. tomshardware.com er seagate ver 4 det hurtigste pt til ide.

MVH
Søren

Fra : Jes Conradsen

Dato : 25-10-01 01:03

Hej Jeppe

Ang. Harddisk
Prøv at kigge på WD1000EB (100Gb) eller Den nye Maxtor 740 et eller andet
(80Gb). Det skulle være best buys i øjeblikket. Se dybdeborende test her :
www.storagereview.com

Ang. Grafikkort
Jeg vil foreslå Palit Daytona (eller tilsvarende billig fabrikant) GeForce2
Pro 64Mb. Til omkring 12-1300, som det billige alternativ til ASUS. Har selv
ASUS GeForce 2. Man ikke ret meget for de sidste penge efter min mening.
Ellers vil jeg bestemt også anbefale GeForce3 Ti-200 hvis du kan få fat i
det.

Ang. Ram
Hvis du kan nøjes med 256Mb moduler er der ingen vej uden om at bestille
gennem Crucials engelske hjemmeside: www.crucial.co.uk. De overclocker for
vildt! Kommer 2-3 dage efter man har bestilt dem med UPS, leveret direkte
til døren. Prisen er meget fordelagtig.

Ang. Skærm
Samsung Syncmaster 900 NF har min varmeste anbefalinger!!! Har den selv.
Knivskarpt billede. Mest værdi for pengene hvis man skal have en 19"
kvalitetsskærm. Har den fine Mitsubishi/NEC udviklede Diamondtron billedrør
til en fantastisk pris /se bare hvad Mitsubishi og NEC forlænger for skærme
med tilsvarende rør). Test kan læses her:
http://www.cadalyst.com/reviews/hardware/0601monitor/

Ang. Kabinet
Her kan jeg kun anbefale ikke at spare. Har selv et designerkabinet med 300W
Codegen strømforsyning. Det har lidt problemer med at levere konstant strøm
ved 5V, hvor AMD systemer er krævende. Har selv AMD Athlon.
Prøv at se på det her kabinet: Antec SX1030B Black SOHO File Server, det
fedeste man kan få efter min mening. Det kan man hente i Aalborg her:
http://www.akademisk-datasalg.dk/. Det er dyrt men har en suveren kraftig
300W kvalitetsstrømforsyning og genialt indrettet. Test og billeder her:
http://www.viperlair.com/reviews/hardware/cases/Antec/1030a.htm og
http://www.hardwareoc.com/antec10301.php og
http://www.tech-report.com/reviews/2001q1/sx1030/.
Det de har i Akedemisk Datasalg er selvfølgelig den lækre sorte model. Det
er det kabinet jeg ville vælge

Ang Motherboard
Også det jeg ville vælge EPOX 8kha+ med VIA KT266-A

Håber det kunne hjælpe
Jes Conradsen

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 25-10-01 07:04

> *Kabinet: Billigt Codegen til 300-400 kr. (Er PSU'en god nok?)

Der skal man tjekke at mobo'et ikke går på i kabinettet. For det kostede mig
et BP6... *Snøft*

MVH

TWM