Den bedste forening ?
Fra : Herman

Dato : 24-10-01 07:12

Der findes et hav at foreninger, som varetager interesser for mennesker med
forskellige handicaps. Hvad er det bedste bud på en forening for en 54-årig
kvinde med totalt nedslidt ryg ?
Kiropraktor og speciallæge er nogenlunde enige om at hendes ryg er som en
80-årigs. Hun kan hverken bære ret tunge ting, trække en barne- eller
indkøbsvogn, sidde op i flere timer i træk, stå i længere tid eller i det
hele taget være i nogenlunde samme bevægelsesmønster i mere end en kort
periode. Nu har hendes kommune, som ’selvfølgelig’ har afslået at starte en
pensionssag, kostet hende på et kursus hos et privat firma, som får
provision for hver person, de skaffer i arbejde. I disse dage sidder hun 6
timer om dagen på en ’skolebænk’ og er ved at skrige af smerter.

PTU har ikke lige hende i deres målgruppe(r), men hvor kan hun få sig en
snak med nogle fagfolk, som er helt på hendes side, kender reglerne og kan
vurdere, hvordan en pensionssag skal gribes an ?

På forhånd tak.

--
Hilsen Herman.

Fra : alice_trauelsen

Dato : 24-10-01 07:54

"Herman" skrev d. 24-10-01 07:12 dette indlæg :

> [...]
kan
> vurdere, hvordan en pensionssag skal gribes an ?

Hej Herman
Mit råd til dig er prøv gigtforeningen. Her kan du få hjælp og snakke
med andre i samme situation.

Mange hilsner
fra en der også har problemmer med ryggen og alle andre knogler

Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 25-10-01 12:03

"Herman" <Hr.Mand@mail.dk> skrev:

> Der findes et hav at foreninger, som varetager interesser for mennesker med
> forskellige handicaps. Hvad er det bedste bud på en forening for en 54-årig
> kvinde med totalt nedslidt ryg ?

Dansk Handicapforbund dækker /alle/ handicapgrupper. Derudover kan
Gigtforeningen være relevant.

> [...]
> provision for hver person, de skaffer i arbejde. I disse dage sidder hun 6
> timer om dagen på en 'skolebænk' og er ved at skrige af smerter.

Det er sådan at alle revaliderings- og behandlingsmuligheder skal være
udtømte, før kommunen kan rejse en pensionssag. Da der er stor
forskel på hvordan den enkelte er påvirket af forandringer i eksempelvis
ryggen, så skal der så godt som altid en arbejdsprøvning til, for at
afklare arbejdsevnen i forskellige jobfunktioner.

Det er meget vigtigt at deltage i arbejdsprøvningen. Hvis vedkommende
ikke kan magte de planlagte arbejdsfunktioner, så vil man overveje om
andre funktioner vil være mere hensigtsmæssige, eller om hjælpemidler vil
kunne aflaste. Sidste udvej er pension.

> PTU har ikke lige hende i deres målgruppe(r), men hvor kan hun få sig en
> snak med nogle fagfolk, som er helt på hendes side, kender reglerne og kan
> vurdere, hvordan en pensionssag skal gribes an ?

Jeg vil tro Dansk Handicapforbund tilbyder rådgivning. En anden mulighed
er fagforeningen - i fagbevægelsen arbejder nogle af de dygtigste
socialrådgivere og revalidering/pension er netop et af deres specialer.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap