Installiation af PHP
Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 23-10-01 23:34

Hejsa

Jeg har lige sat og prøvet på at få apache og PHP til at virke sammen.
Jeg har fulgt instruktionerne på siden webcafe.dk og Apache serveren
kører korrekt. Men jeg kan ikke få PHP til at virke korrekt.

Når jeg prøver på at åbne siden http://127.0.0.1/test1.php så skriver
den også alle php koderne dvs.
<?php
echo "<H1>HEJ VERDEN!</H1>";
?>

Klart tegn på at det ikke virker :) , jeg har fulgt instruktionerne
på webcafe.dk til punkt og prikke.

Nogen der ved hvad der går galt???.

De Hårde Facts:
OS: Windows XP
PHP: Den nyeste
Apache: 1319-win32-src-r2

På forhånd tak

Ryan

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 24-10-01 12:12

"Ryan Jeppesen" <ryan@adslhome.dk> skrev

> [...]
> echo "<H1>HEJ VERDEN!</H1>";
> ?>
>
> Klart tegn på at det ikke virker :) , jeg har fulgt instruktionerne

Du har sikkert ikke modificeret httpd.conf i din apache, så php fortolkes...
kig i den efter noget i stil med application-handler og php, som er
udkommenteret... eller længere nede i gruppen, det er ikke mere end en måned
siden, dette spøtgsmål sidst var oppe at vende

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 24-10-01 12:16

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> skrev

> [...]
måned
> siden, dette spøtgsmål sidst var oppe at vende

de præcise informationer er her:
http://webcafe.dk/diverse/artikler/026/da026.php3

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 24-10-01 18:54

> [...]
>udkommenteret... eller længere nede i gruppen, det er ikke mere end en måned
>siden, dette spøtgsmål sidst var oppe at vende

Her er hvad jeg har tilføjet til httpd conf

ScriptAlias /php/ "C:\Program Files\Apache Group\Apache\"

AddType application/x-httpd-php .php
Action application/x-httpd-php "/php/php.exe

Er det da ik korrekt ?

mvh Ryan

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 24-10-01 19:07

> [...]

> ScriptAlias /php/ "C:\Program Files\Apache Group\Apache\"
>
> AddType application/x-httpd-php .php
> Action application/x-httpd-php "/php/php.exe

så virker alle php filer, der ender på .php og ligger i C:\Program
Files\Apache Group\Apache\php\

men ligger din php.exe der?

fra det link jeg har smidt andetsteds i tråden:

ScriptAlias /php4/ "c:/php4/"
AddType application/x-httpd-php4 .php
Action application/x-httpd-php4 "/php4/php.exe"

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 25-10-01 08:08

> [...]
>
>ScriptAlias /php4/ "c:/php4/"
> AddType application/x-httpd-php4 .php
> Action application/x-httpd-php4 "/php4/php.exe"

UPS!, det er hvis mig der har klokket i det. Php lagde jo ikke under
apache biblioteket. Men jeg mener at jeg har haft ovenstående sat ind,
men efter jeg har sat og rodet med det så har jeg fået sat det andet
ind. Men det virker ihvertigfald nu efter jeg har fået sat ovenstående
ind "igen".

Takker til jer alle.

mvh Ryan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-01 19:19

On Wed, 24 Oct 2001 19:54:00 +0200, Ryan Jeppesen wrote:

> [...]
>
> ScriptAlias /php/ "C:\Program Files\Apache Group\Apache\"
>
> AddType application/x-httpd-php .php
> Action application/x-httpd-php "/php/php.exe

Din fejl er følgende:
Apache kan ikke forstå dine mellemrum, så enten skal du skrive %20, eller
også skal du omkradse det med "". Se her:

ScriptAlias /php/ "C:\\"Program Files\"\\"Apache Group\"\Apache\"
eller
ScriptAlias /php/ "C:\Program%20Files\Apache%20Group\Apache\"
eller installer php i c:\php

Nb.

Ligger filen php.exe forøvrigt i kataloget c:\Program Files\Apache
Group\Apache???

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-10-01 23:26

On Tue, 23 Oct 2001 22:33:31 GMT, ryan@adslhome.dk (Ryan Jeppesen)
wrote:

>OS: Windows XP

Du er hurtigt ude - forbehold for at jeg ikke kender til nogen, der
har gjort PHP-erfaringer herinder.

>PHP: Den nyeste
>Apache: 1319-win32-src-r2

PHP er efterhånden udkommet i en meget brugbar modul-udgave til Apache
til Windows. Jeg vil således klart anbefale at bruge den, i stedet for
at rode med php.exe og en CGI-tilgang herover.

1. Kopiér (phpinstallation)\sapi\php4apache.dll til Apache's
"modules"-katalog, fx (apacheinstallation)\modules\

2. Kopier (phpinstallation)\php4ts.dll og php4ts.lib til
(windows)\system\ - i Windows2000 ville det typisk være
C:\WINNT\SYSTEM

3. Tilføj til httpd.conf:

==
LoadModule php4_module modules/php4apache.dll
AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php-source .phps
==

For mig at se er det langt lettere end at skulle rode med php.exe,
hvilket i diverse situationer leder til PHP-variabler med stier til
php.exe, m.m. Ydermere vil ovenstående også gøre at php-source rent
faktisk virker, hvor det er noget rod i en "ScriptAlias"-CGI-løsning,
idet php.exe skal have et flag på for at vise farveformatteret
PHP-kildetekst ("php.exe -s"), og det er ikke lige let at lave en
action til et program, hvor man sætter flag på. Det lykkedes i hvert
fald ikke umiddelbart for mig, men det kan godt være, det snarere
siger noget om mig.

En CGI-udgave af PHP kan dog være rar af andre årsager, fx hvis man er
en galning (som fx undertegnede), der bruger php fremfor fx perl til
diverse løsninger.

--
- Peter Brodersen