HD temp og elastikophæng
Fra : Martin Bangsø

Dato : 22-10-01 18:07

Efter at have sandet at min hd bliver for varm i en SilentDrive har
jeg nu forsøgt mig med at hænge den op i elastikker - og det virker
faktisk også rigtig godt på støjen. Problemet er bare, at harddisken
bliver vanvittigt varm (dog ikke så varm som i SilentDrive'en) - den
når sommetider op på 51 og 52 grader. IBM anbefaler et maksimum på 55
grader, så min hd nærmer sig grænsen og når sikkert over den på en
varm sommerdag.

Hvis jeg sætter hd'en tilbage i 3½"-rammen, hvor den sad til at
begynde med, når temperaturen ikke højere end omkring 45 grader, men
den støjer væsentligt mere.

Hvor varme bliver I andres elastikophængte harddiske?

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Jakob M

Dato : 22-10-01 23:51

> [...]
> den støjer væsentligt mere.
>
> Hvor varme bliver I andres elastikophængte harddiske?

Min IBM60GXP 40 GB bliver 41°C ophængt i elastikker. Måske trænger du til
noget udluftníng i kabinettet ?.

Mvh
Jakob

Fra : f@schpaaa.net

Dato : 23-10-01 09:12

Hvordan ved I, hvor varme jeres HD bliver?

Fra : Esben

Dato : 23-10-01 13:03

<f@schpaaa.net> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved I, hvor varme jeres HD bliver?

Der findes nogle små programmer der kan aflæse den interne temperatur på
nyere harddiske. Der er f.eks. et her:
http://www.siguardian.com/products/hddtemperature/

--
Esben

Fra : Martin Bangsø

Dato : 23-10-01 16:15

On Tue, 23 Oct 2001 00:50:37 +0200, Jakob M wrote:

> Min IBM60GXP 40 GB bliver 41°C ophængt i elastikker. Måske trænger du til
> noget udluftníng i kabinettet ?.

Hmm.. Jeg begynder at få mistanke om at der er noget galt med min
disk. Min kabinettemperatur kommer aldrig over 30 grader og ligger for
det meste på 27 grader, hvilket kun er ganske få grader over den
temperatur der er i rummet hvor computeren er placeret. Jeg tror med
andre ord ikke der kan gøres så meget mere ved luftcirkulationen i
kabinettet.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : J V

Dato : 23-10-01 09:53

"Martin Bangsø" <martin_b@iname.com> wrote in message

> [...]
> når sommetider op på 51 og 52 grader. IBM anbefaler et maksimum på 55
> grader, så min hd nærmer sig grænsen og når sikkert over den på en

Jeg har løst problemet ved at hive plastikdimsen foran HDen ud og så lukke
alle andre huller i kabinettet (minus PSU-udluftning). Nu passerer al luft
ind i kabinettet rundt om min elastikophængte HD som bare er iskold nu :)
Efter defrag af 40gb kan jeg ikke mærke nogen tempstigning! Men ok hvis du
har mange larmende blæsere inde i kabinettet bliver de nok endnu mere
hørbare med et stort (og ret beset grimt) hul i fronten. Og kabinet tempen
stiger sandsynligvis også et par grader.

Ellers så jeg en ret fed vandkølingsløsning et eller andet sted, men det er
jo lidt en drastisk løsning (i hvet fald dyrere!)

JV