Pirkefarver
Fra : Ivan T. Hansen

Dato : 15-01-01 21:17

Hej NG

Jeg har tidligere søgt råd her i NG angående støbning af pirke, jeg har nu
fået lavet er par forme i silicone og det giver jo et nogle gode
afstøbninger. Nu er mit spøgsmål om ikke jeg kan få nogle tips til den
ultimative farve til pirkene?

Med venlig hilsen
Ivan Hansen

Fra : Joachim

Dato : 16-01-01 21:48

Hej Jag skulle vilja veta vilken sorts silikon du använder för att göra dina
avgjutningar i. Kan du säga mig vilket märke och hur du använder det?

Joachim

Fra : Ivan T. Hansen

Dato : 16-01-01 22:59

Hej Joachim

Den silicone jeg har brugt heder CILIGUM og er købt i en grejforretning i
Odense, men det er lidt dyrt (350 danske kroner pr. kg.). Jeg har købt 2 kg
og der er blevet til 4 forme som jag kan lave 5 forskellige pirke i. Men
investeringen er hurtigt tjen hjem igen hvis man har et stort forbrug af
pirke, fordi hver form skulle efter sigende holde til ca. 1000 støbninger.
Du kan læse mere i bogen LÆR-GØR-DET-SELV-GREJ skrevet af Niels Vestergaard,
bogen er udkommet på forlaget SALAR.

Mvh
Ivan Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-01 01:56

"Ivan T. Hansen" wrote:

> ..................klip............................................ Men
> investeringen er hurtigt tjen hjem igen hvis man har et stort forbrug af
> pirke, ................klip......

Nå det er da en bekendelse der vil noget, hva' med at ofre lidt penge
penge på en stærkere line, for det er da temmelig sjusket at dumpe bly i havmiljøet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Skands

Dato : 17-01-01 09:36

"> Nå det er da en bekendelse der vil noget, hva' med at ofre lidt penge
> penge på en stærkere line, for det er da temmelig sjusket at dumpe bly i
havmiljøet.

Gi nu manden en chance. Det kunne jo være at han har fulgt dit råd i en
tidligere tråd og ikke støbt i bly.

--
Med lystfisker hilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : BeerHunter

Dato : 17-01-01 20:48

har hørt at blindgænger uranammo fra golfkrigen skulle være guf til torske
pirke *SS*

Fra : John Hewalo

Dato : 18-01-01 16:44

On Wed, 17 Jan 2001 20:48:05 +0100, "BeerHunter"
<wap...af@ikkeher.dk> wrote:

>har hørt at blindgænger uranammo fra golfkrigen skulle være guf til torske
>pirke *SS*

Er de selvlysende.
--
Venlig hilsen
John

Fra : Woody

Dato : 19-01-01 20:05

On Thu, 18 Jan 2001 16:43:35 +0100, John Hewalo
<john.hewalo@mail.tele.dk> wrote:

>Er de selvlysende.

Nej det er de ikke, men du bli'r det selv når du spiser fisken!!!!

mvh Woody

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-01-01 22:36

Woody wrote:

> Nej det er de ikke, men du bli'r det selv når du spiser fisken!!!!

Ja vi skulle næsten skildne sammen, så hewalo kvit og frit kunne få et
års forbrug af fisk og østers, der er fanget i det Irske hav ud for Sellafeild....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : John Hewalo

Dato : 22-01-01 17:24

On Fri, 19 Jan 2001 20:04:34 +0100, Woody <jenspat@zybermail.dk>
wrote:

>Nej det er de ikke, men du bli'r det selv når du spiser fisken!!!!

Op i røven med det.

Fra : Claus

Dato : 17-01-01 22:50

Man kan sgu' få mange pirke for 700,- Kr.!

- God fornøjelse.
Claus

Tue, 16 Jan 2001 22:58:49 +0100, skrev "Ivan T. Hansen"

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-01-01 20:54

Hej Joachim.
Tilsvarende silicone bruges til elektronik-formål og fåes hos
elektronik-leverandører.
Hos Radioparts hedder det "Silastic".
Har du adgang til el-grossist er det en hel del billigere end hos
hobbyforretningerne, men stadig temmelig kostbart.
Husk at hærderen undertiden skal bestilles særskilt.

MVH Niels

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 18-01-01 08:26

Hej Niels!!

Jeg har lige kigger i RS. Hvis silastic jeg finder er det rigtige. Koster
det 258,40 kr for 500g. uden moms. Med moms koster det 323 kr for 500g. hvis
man køber 10 stk koster hver pakke ca. 291 kr med moms. D.v.s at 4 kg koster
2328 kr.

MVH Rasmus!!

P.S. Jeg håber at det er det forkerte produkt jeg har fundet.

Fra : Kenny Hanberg

Dato : 18-01-01 09:51

Hej Rasmus

Du glemmer lige at tage højde for den store mængde fyldstof, kalk/kridt der
er i støbemassen.
Siliconen fra RS har ingen fyldstof.

Jeg fandt under sidste flytning en 1/4 l. beholder med støbemasse fra
Ækvatorsport. Der er bundfældet så meget at det ser ud til at der er 2/3
tørstof i massen.
Kridt kan man næsten få smidt i nakken, så en 1:1 blanding vil jo halvere
prisen for de 4 kg.

Mvh
Kenny

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 18-01-01 18:23

Du har selvfølgelig ret - jeg glemte også at nævne fyldstoffet.
Selv bruger jeg talcum som jeg har adgang til i pæne mængder. Det
benyttes (udover til barnenumser altså) til at drysse under når man lægger
nyt gulvtæppe, tæppemanden sælger det i 5 kg sække. Talcum er så vidt jeg
ved
knust fedtsten, det kan ihvertfald holde til varmen og er samtidig meget
finkornet.
Bortset fra det, jeg køber ikke Silastic hos RP, nævnte dem kun fordi jeg
slog navnet
på Silastic´en op i det katalog jeg har her på boghylden. Grossisterne har
det billigere,
mit skaffer en bekendt, jeg skal spørge hvor han køber det.

MVH Niels

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 18-01-01 08:26

Hej Niels!!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-01 01:53

"Ivan T. Hansen" wrote:

> [...]
> fået lavet er par forme i silicone og det giver jo et nogle gode
> afstøbninger. Nu er mit spøgsmål om ikke jeg kan få nogle tips til den

Bly er et giftigt tungmetal, som er skadeligt for miljøet, og der findes
ikke maling der kan vedhæfte ordenligt på bly, de kan primes med et lag
epoxy (også giftigt), men det skaller også af.

Hvis du støber dine pirke med ren tin i stedet for tungtmetallet bly, så
får du en flot blank pirk, en anden fordel er også, at alm. lakfarver
hænger 100 gange bedre fast på tin.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen