Hvordan måles cpu-hastighed?
Fra : Kaare Holst

Dato : 21-10-01 21:31

Hej!

jeg har erstattet min celeron 333 MHz med en ditto 500 MHz. Nu er
spørgsmålet, om jeg skal rode med bundkortet for at få maskineriet til at
køre hurtigere. Eller kører jeg allerede med 500 MHz? Jeg synes ikke
rigtigt, jeg kan mærke nogen forskel. Findes der software, der kan måle
cpu'ens hastighed?

Mvh

Kaare

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-10-01 22:28

"Kaare Holst" <kaare.holst@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> jeg har erstattet min celeron 333 MHz med en ditto 500 MHz. Nu er
> spørgsmålet, om jeg skal rode med bundkortet for at få maskineriet til at
> køre hurtigere. Eller kører jeg allerede med 500 MHz?

Det burde du kunne se når maskinen starter. Som noget af det første der står
på skærmen er CPU'ens hastighed. Normalt finder bundkortet selv ud af
hvilken hastighed CPU'en skal køre og tilpasser det automatisk. Kik
eventuelt i manualen til dit bundkort.

Jeg synes ikke
> rigtigt, jeg kan mærke nogen forskel. Findes der software, der kan måle
> cpu'ens hastighed?

Ja det gør der da.
http://cgi2.tky.3web.ne.jp/~nrklv/cgi-bin/softdl.cgi?wcpu30d.exe
Men det er lidt meningsløst at måle hastigheden, hvis du ikke har noget at
sammenligne med.

- Lars

Fra : Jan Holm

Dato : 22-10-01 01:23

http://mbm.livewiredev.com/

lidt overkill måske, men meget sjovt

Mvh Jan Holm

Fra : Villy Jensen

Dato : 21-10-01 21:58

> [...]
> køre hurtigere. Eller kører jeg allerede med 500 MHz? Jeg synes ikke
> rigtigt, jeg kan mærke nogen forskel. Findes der software, der kan måle

Motherboard Monitor på
http://mbm.livewiredev.com/
kan læse temperatur, clockfrekvens og identificere RAM

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : News

Dato : 22-10-01 21:35

Hvis du gerne vil clocke din puter så skal du huske at købe en ordentlig
cooler for ellers har du ikke din puter ret længe....

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-10-01 06:45

> [...]
> køre hurtigere. Eller kører jeg allerede med 500 MHz? Jeg synes ikke
> rigtigt, jeg kan mærke nogen forskel. Findes der software, der kan måle

Du skal sikkert flytte nogle jumpere på bundkortet. Skriv hvilket bundkort
du har, så finder vi ud af hvilke der skal flyttes hvorhen.
Keller