Cronh - tarm-sygdom....IKKE colitis.....HJ~
Fra : Bevidst

Dato : 21-10-01 19:48

Hejsa NG

Dette er lidt af en haster det her, for jeg skal ind på sygehuset igen i
morgen..

De har en kraftig mistanke om en kronisk tarmsygdom kaldet xxxxxx-cron, og
det er ikke colitis Cronh, det var et andet underligt navn...

Er der nogen der kender denne sygdom, og hvor jeg kan finde oplysninger...??

Jeg ved godt jeg er lidt sent ude...sorry...;-((

Jeg skal ha' Lactose test på tirsdag, og tirsdagen efter skal jeg min
tyndtarm
kontrst-scannes, senere eller måske før skal jeg ha' foretaget en
koloskopi...

Mvh

Carsten, Ebsjerg

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 21-10-01 20:15

Hej

Jeg tror, at det er Morbus Crohn, eller Crohns sygdom, de har mistanke om.

Det er en kronisk inflammatorisk lideslse, som man kan have i dele af
tarmsystemet. Med inflammatorisk mener jeg en betændelses tilstand, som ikke
skyldes bakterier eller andre mikroorganismer, men er en abnorm reaktion fra
immunforsvaret.

Jeg ved ikke hvordan det behandles, men har hørt om sygdommen flere gange
før, så den er nok ikke helt ualmindelig.

Held og lykke på sygehuset imorgen - og god bedring.

Susan

--
Susan Bjerregaard Nielsen
Susan@logical.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-10-01 20:44

"Bevidst" <bevidst@tdc.adsl.dk> wrote in message
> Hejsa NG
>
> Dette er lidt af en haster det her, for jeg skal ind på sygehuset igen i
> morgen..

jeg krydser fingre for dig

> De har en kraftig mistanke om en kronisk tarmsygdom kaldet xxxxxx-cron, og
> det er ikke colitis Cronh, det var et andet underligt navn...

der er ikke noget der hedder colitis chron.....
der er colitis ulcerosa og så er der morbus chron..... colitis-chron
foreningen er en sammentrækning af de to sygdomme der går under den engelske
betegnelse IBD (Inflammatory Bowel Disease) og som fortæller om begge disse
sygdomme..... et meget godt og lærerigt site er www.ccf.dk --
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-10-01 02:18

> De har en kraftig mistanke om en kronisk tarmsygdom kaldet xxxxxx-cron, og
> det er ikke colitis Cronh, det var et andet underligt navn...

Som andre skriver, er det nok Morbus Crohn, det drejer sig om. Du kan
læse om sygdommen her:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/crohnssygdom.htm

og på Colitis-Crohn Foreningen, som du kan finde her:
http://www.ccf.dk

Du er også velkommen til at vende tilbage her i nyhedsgruppen, hvor der
er flere der har/har haft Crohn eller Colitis (der er vist ikke den
store forskel i forløbet og behandlingen af de to sygdomme).

Held og lykke med undersøgelserne.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : HEIDI BACH

Dato : 05-01-02 19:11

Hejsa.
Tarmsygdommen du tænker på hedder Morbus Crohn. Den er ikke lige så udbredt
som colitis ulcerosa. Morbus crohn er en betændelsestilstand der kan ramme
hele mave-tarm systemet. Et større eller mindre stykke af tarmen hæver op og
fortykkes, med kraftig rødme af tarmens overflade og med rifter og sår på
indersiden. I ca. 2/3 af tilfældende sidder sygdommen i nederste del af
tyndtarmen, lige før den munder ud i tyktarmen. Man kender ikke årsagen til
sygdommen og derfor har man ingen mulighed for at helbrede denne, men
istedet dæmpe symptomerne. Man oplever også perioder hvor der ingen
symptomer er. Symptomer kan være diarre, mavesmerter vægttab og udpræget
træthed.
Hvis du har flere specifikke spørgsmål kan du ringe til patient-foreningen
COPA som har eksisteret siden 1951. Her kan du få brochurer.
Held og lykke på hospitalet.
Knus HB
Bevidst <bevidst@tdc.adsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bd31b93$0$272$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...