Stangbygging
Fra : Thor O.Pedersen

Dato : 15-01-01 07:56

Hei

Skal gå i gang med å bygge en G.Loomis 13 foter, og ønsker tips om
plassering av stangringene.
På de originale Loomis stengene står ringene montert på stangas rygg. Er det
noen der ute som har erfaringer med å plassere ringene 90* på stangryggen?
Hvordan vil f.eks.. dette påvirke stangaksjonen?

Mvh. Thor Pedersen

Fra : Thor O.Pedersen

Dato : 16-01-01 01:47

Ja det trodde jeg også inntil jeg tok stang emnet og stillet den ene enden
inntil en vegg og bøyde den. Det som skjer når jeg i denne stilling vrir
emnet rundt sin egen akse er att stangen hele tiden forsøker å vri seg bort
fra stangas rygg. Altså under kasting eller kjøring av fisk vil stangen søke
å vri seg mot 90* av stang ryggen.
Prøv så får du se.

Fra : N/A

Dato : 17-01-01 01:46

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-01 01:46

Kristian Ørsted Pedersen wrote:

> Sagen er, som du er inde på, at der for langt de
> fleste klingers vedkommende er en side, hvor klingen er hårdest og en side
............Klip.....................

Din forklaring er rigtig god, men det kræver nok, at man ved hvordan
glas- og kulfiber stænger fremstilles.

Jeg kan tilføje at splitcane stænger har samme fænomen med en såkaldt
rygrad, det skyldes at babus'en bliver mest sej på den side, hvor den
under hele sin vækst bliver påvirket af vinden.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Thorsen

Dato : 17-01-01 14:52

> Jeg kan tilføje at splitcane stænger har samme fænomen med en såkaldt
> rygrad, det skyldes at babus'en bliver mest sej på den side, hvor den
> under hele sin vækst bliver påvirket af vinden.

Hvis du bliver ved med det der kalder jeg på havalisten

Splitcane består af enten 5 eller seks splitter, derfor er der ingen særlig
forskel i strukturen på stangen, det vil siger, at der er hverken ryg eller
bug på en splitcane.
hilsen erik thorsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-01 20:56

Erik Thorsen wrote:

> [...]
> forskel i strukturen på stangen, det vil siger, at der er hverken ryg eller

Doh kan gøre hvad du vil, men læs først Preben Torp Jacobsen's bog om
bygning af splitcane stænger, det er fra hans bog jeg har min beskedne
viden om splitcane stænger.

Niels Riis Ebbesen

Fra : Thor O.Pedersen

Dato : 17-01-01 08:53

<zziplex@worldonline.dk> skrev i melding
> [...]
Er

> Sagen er, som du er inde på, at der for langt de
> fleste klingers vedkommende er en side, hvor klingen er hårdest og en side
> hvor klingen er blødest, og de to sider ligger (af helt naturlige årsager)
> på hver sin side af klingen med 180 grader i mellem sig. Der er altså en
> side, hvor klingen helst ikke vil bøje og en side, hvor den helst vil
bøje.
> Årsagen til dette fænomen er, at der er en smule mere materiale et sted på
> klingen svarende til det sted, hvor man starter med at rulle fiberdugen.
Man
> [...]
> fordel at udnytte det længdesnit, hvorigennem klingen helst vil bøje. Det
> giver som tidligere skrevet en bedre balance både under kast og under
fight.
> Hvis det handler om præcision under fremkastet ville jeg sætte øjerne på
den
> bløde side af ryggen. Det giver mest kraft i forbindelse med at skulle
løfte
> linen ud af vandet (her udnytter man klingens hårde side), og mest
præcision
> (fordi klingen nu ikke forsøger at dreje rundt, men hviler i sit blødeste
punkt) ved fremkast og placering af fluen. Prøv at rulle et stykke papir
> sammen, og man vil indse, at man vil få en situation i større eller mindre
> grad, som den beskrevet, uanset hvordan man rulle papiret eller klipper
> snittet!
>
> /kamelen

Hei igjen Kristian

Hmm, jeg ser at emnet er tykkest pga. overlappende carbon duk på
stangryggen. Jeg er også enig i at stangemnet er sterkest( har størst
bøyningsmotstand) i dette punkt.
Men jeg kan ikke se at det 180* av dette punkt(stangryggen) skulle være noe
spes. punkt der stangen er svakest( minst motstandsdyktig mot bøyning). Slik
jeg ser det er carbon duken like tykk (lik tykkelse = samma evne til å
motstå bøyning)hele veien rundt emnet med unntak av nettopp stangryggen som
er sterkest.
Så til saken. Om en har montert ringene på stangas rygg, så vil den ha samme
bøyningsmotstand i både for og bakkast.
Altså om du setter ringene på ryggen eller 180* på denne så vil stangas evne
til å motstå bøyning være helt lik. Det samme gjelder om en monterer ringene
90* på stangryggen, eller 180* på de 90*.
Da det er en fysisk lovmessighet at all bevegelse vil søke minste motstands
vei, vil stangemnet søke å vri seg bort fra stangas "sterke side(stangryggen
eller 180* på denne).

Mvh Thor

Fra : Rene

Dato : 17-01-01 13:24

"Thor O.Pedersen" <thorop@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
søke
> å vri seg mot 90* av stang ryggen...................( du mener 180 ikke ?
altså modsat )
> Prøv så får du se. ( har prøvet masser af gange )

under kjøring af fisk, vil en stang altid forsøge at vende den
bløde side ud mod fisken (det svageste punkt) og ryggen ind mod
fiskeren(modsat). Det er ganske rigtigt en naturlov.
Det er derfor man bygger stangen , så ryggen ligger i kasteretningen. Her er
den stærkest

Efter kastet vendes ryggen ind mod fiskeren
Man kan godt gøre det modsat, altså med ryggen mod fisken. Så vil stangen
bare bøje bag over ryggen, men være lidt hårdere
at holde for fiskeren.
Skulle den naturligt vende sig 90 grader mod fiskeren,(det siger du selv ved
dit forsøg mod en væg !) svarer det til at man "falder"
vandret !!! mod jorden, altså ud mod horisonten,hvis man hopper ud af et
vindue
Modsiger du ikke dig selv ! Mindste vejs modstand, har du jo selv været inde
på.

Mener du at stangen vrider sig 90 grader i forhold til en markering, eller
anden fabriksmæssig angivelse på dit stangemne ?
Det er den eneste måde, hvor jeg kan forstå hvad du mener !

Din stang kan jo ikke vride sig 90 grader, når
du bruger en væg !Jo...det kan den godt....men den fortsætter til 180 !
(brug evt. to stolrygge i stedet )med mindre her er et beskrivelsesproblem
et eller andet sted.
Uanset hvordan du vender stangen, vil den lægge den bløde side mod din hånd
under dit tryk og ryggen
ind mod væggen. Herefter er det kun et spørgsmål om du har multihjul eller
fastspolehjul m.h.t montage af øjer

Monterer du øjer 90grader i forh. til ryggen , vil din stang vride sig, og
forsøge at
lægge øjerne ud til siden under kjøring af fisk.

Har man en stang hvor ryggen er mærkbar, og øjerne skulle være monteret til
fastspolehjul, vil stangen ikke vride sig 90, men 180 grader, hvis øjerne og
ryggen er på samme side. Men det er ikke noget problem , dersom stangen er
hård nok og god kvalitet

Jeg har bla. en ambassadeur elite og en Century Compressor - surfstanger med
øjer monteret på ryggen, da øjerne som regel går i kasteretningen med
multihjul.

De er begge testet på flg. måde

Et 500 grams lod , hænges i en line (30 cm.) med ca. 3cm fast løkke i
toppen.
Med stangen fikseret over et emne for at holde den i ro, løfter man loddet
med spidsen af stangen, og sørger for at spidsen af stangen,
hele tiden holdes vandret, så linen ikke vandrer op og ned af stangen, men
hele tiden er tæt på topøjet uden at fange dette.
Herefter roteres stangen langsomt. Og man kan så se at stangen LØFTER loddet
ca. 5 cm. når øjerne er ved at pege mod loftet.
Og det er meget med 500 gram ! Der er altså 5cm. max-forskel ved 180 graders
rotation.

Altså........ryggen løfter loddet og "er" derfor stærkest. Det er netop
derfor at det er vigtigt at sætte øjerne som Kristian beskriver.
Og det er i øvrigt efter det princip , de bla. Engelske håndbyggede
surfstænger er lavet.

Forsøg er også gjort med f.eks. Ron Thompson steelehead. Ud over at være
en rimelig god stang, har de rygge som vinden blæser...eller slet ingen/ er
neutrale........ selv om nogle forretninger siger noget andet i deres
annoncebeskrivelser.

Men........førsøg dig frem, lyder fint og det mest lærerige.Dog vil jeg
foreslå at du finder den "ægte ryg" først. Og hermed den ægte ryg(ikke den
fabrikken mener) Ryggen vil bøje væk fra dig under belastning mod en
væg/stolrygge.
Altså på bagsiden af stangen, "maven" peger ind mod dig( det er vigtigt vi
taler samme sprog Notér/markér præcist hv

Fra : Rene

Dato : 17-01-01 14:29

"Rene" <rdk@ingenreklame.dk> skrev i en meddelelse

> "Thor O.Pedersen" <thorop@online.no> skrev i en meddelelse

Tillæg;

Det er vigtigt når man forsøger at finde ryggen præcist, at man ikke bruger
håndfladerne. Man skal bruge et rørstykke ell. lign.i begge hænder (langt
kraftigt stearinlys, hvis man ikke har andet)
stangen vil falde ned i håndfladernes fordybninger, og give et
falskt indtryk. Stangen må heller ikke støtte på gulvet, eller et
tæppe,eller stå op af en ru væg. Her er der også fordybninger.
Stangen skal helst ligge vandret og rulle over to rør. Og man ruller med to
andre rør. Herefter er det helt tydeligt at observere/mærke stangens ryg, om
den har nogen !
Prøv at lukke øjnene mens du udfører det. Kommer man frem til samme resultat
en del gange i træk , er man inde på det rigtige.
Herefter kan man markere ryggen med en permanent sprittusch. Men selv det,
er ikke "bare Lige" Man kan evt. hænge et tungt lod på stangens midte, for
at holde den i ro.
Så finder loddet i øvrigt også ryggen af sig selv, hvis linen det hænger i
er glat nok.
Og skal det være heeelt præcist, skal du nu køre en tusch monteret på et
stativ, i "stilling" under stangen.
Montér den evt på et fotostativ. Herefter markerer du ryggens punkter ved at
akkurat liiiige at røre stangens underside i hele stangens længde, og mens
den er spændt op.
Husk i punkter, og ikke en hel streg.

Jeg er ved at lave noget tilsvarende med en gammel thompsonstang på et lille
værksted i Frederiksværk.
Og selv om jeg har 25 års erfaring med værktøj tog
det mig alligevel en lille time at lave en fornuftig opstilling,
så jeg var helt sikker på at få den rette markering.

Men som altid........værktøjet og forberedelserne , er en lige så stor del
af arbejdet.

Uden at hænge mig op på det........mener jeg at Frederiksværk fiskeklub,
eller er det Hundested ?
har klubaftener med stangbygning. Her kunne du evt få råd.

RD

Fra : Thor O.Pedersen

Dato : 16-01-01 01:55

Re: Kamelen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-01-01 08:43

Thor O.Pedersen skrev

> [...]
bort
> fra stangas rygg. Altså under kasting eller kjøring av fisk vil stangen

Du har fuldstændig ret!

Hvis man er nødt til at montere øjerne på stangens ryg eller 180 grader

ryggen for at opnå den ønskede aktion, har man købt for blød en klinge.
Man skal montere øjerne på en måde så klingen kan bøjes i begge
retninger uden at den forsøger at vride sig.
Dette er især vigtigt med fluestænger.
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Thor O.Pedersen

Dato : 17-01-01 09:52

Hei Peter

Det er tydelig at det er flere teorier ute og går med tanke på feste av
ringer.
Har bestemt meg for å feste ringene med teip og på denne måte ha mulighet
til å erfare aksjons forandringer når ringene flyttes under praktisk
kasting.
Selv om jeg, som du, mener ringene bør stå 90* på stangryggen, så må det vel
være en grunn til at G.Loomis velger å montere ringene på stangas rygg på de
originale fabrikk byggede stenger.
Jeg akter derfor på denne måte å gjøre mine egne erfaringer, dog uten å
måtte ødelegge mitt byggesett.

Mvh. Thor

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 17-01-01 11:53

En tanke slog mig i forbindelse med denne diskussion. Prøv at se, hvor mange
fluefiskere, der holder stangen, så hjulet vender mere eller mindre ud til
siden. Det gør de fleste faktisk.

Johan Gadegaard