Kontrol om bruger findes i DB
Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 21-10-01 19:09

Hej

Jeg er ved at lave et lille kartotek hvor folk kan tilmeldes. Siden linker
op til en Access DB. Det fungere også meget fint, men hvordan laver jeg en
kontrol af om folk allerede findes i databasen inden den indsætter dem.

Jeg er godt klar over, at jeg kan lave det med en primær nøgle i DB, men det
giver sådan en grim fejlmeddelse. Jeg har forsøgt mig med følgende, men det
går ikke:

strQ = "Select Navn From Bryggere Where Email = strEmail"
If strQ <> " " Then
objRS.Update
Else
Response.Write ("Tror du ikke du har fået en hjemmebryg for meget")
End IF

Er der nogen der har forslag til hvordan det kan gøres ?

Klaus Egebjerg
klausegebjerg@get2net.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-10-01 09:04

Klaus Egebjerg wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
det
> giver sådan en grim fejlmeddelse. Jeg har forsøgt mig med følgende, men det

Du kan vælge at gøre det på følgende måde:

Prøv blot at indsætte en bruger i databasen, der er der i forvejen. Når der
så kommer en fejl, så fang den med følgende kode:

strSQL = "INSERT INTO ..."
on error resume next
obj.Execute(strSQL)
response.write Err.Number
response.end
on error goto 0

Den kode du får er noget i retning af -21657532 (jeg kan ikke huske den pt.)

Når du så på din rigtige side skal indsætte brugeren gør du således:

strSQL = "INSERT INTO ..."
on error resume next
obj.execute(strSQL)
if Err.Number = -21657532 then
response.write "Du er allerede i databasen"
else
response.write "noget andet"
end if
on error goto 0

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : MacMan

Dato : 22-10-01 17:11

I brevet "9r0jts$h5$1@sunsite.dk" skrev Jesper Stocholm (spam@stocholm.dk)
den 22/10/01 10:04:

> [...]
> obj.execute(strSQL)
> if Err.Number = -21657532 then
> response.write "Du er allerede i databasen"

Det er en mildest talt temmelig uelegant løsning af være afhænging af
bestemte fejl koder. Lav i stedet et opslag i databasen vha. en normalt
SELECT.

- Morten

Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 22-10-01 18:08

Hej Morten

Jamen det er entlig også det jeg har forsøg ed følgende:

[...]

Kan du se hvor det går galt ?

Klaus

Klaus Egebjerg
Brygladen I/S
www.brygladen.dk
info@brygladen.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-10-01 20:42

Klaus Egebjerg wrote in news:kxYA7.6$BZ1.1011@news000.worldonline.dk:

> Hej Morten
>
> Jamen det er entlig også det jeg har forsøg ed følgende:
>
> strQ = "Select Navn From Bryggere Where Email = strEmail"

Din opbygning af SQL-strengen er forkert. Prøv evt med.

strEmail = request.form("email")
strQ = "SELECT Navn FROM Bryggere WHERE Email = '" & strEmail & "';"

> If strQ <> " " Then

men dette kan du ikke checke noget i databasen med. Du checker på, om strQ
er lig " " - men den vil altid være mindst "SELECT Navn FROM Bryggere WHERE
Email ='"

> objRS.Update

jeg er ikke helt sikker på Recordset-måden at løse det på ... men hvis du
vil gøre det på Mortens måde, så skal du forespørge serveren med den SQL du
laver herovenfor. Du skal så checke på, om den record du får tilbage er tom
eller ej. Jeg mener, at det fx kan gøres med

if isnull(objRS("navn")) then
something
else
somethingelse
end if

--
I wrote to George W. Bush - see why at
http://stocholm.dk/emailgeorgewbush.asp

Fra : Anders Holbøll

Dato : 22-10-01 18:57

MacMan wrote:

> Det er en mildest talt temmelig uelegant løsning af være
> afhænging af bestemte fejl koder. Lav i stedet et opslag i
> databasen vha. en normalt SELECT.

Det er måske ikke så smukt med et magic number, men så kan man jo blot
kigge i dokumentationen (
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/ado270/htm/mdcsterrorvalueenum.asp
) og det er da klart bedre end den race condition, der ellers ville
forekomme. Hvis vi ikke vil låse hele applicationen (og det vil vi
ikke), så er databasen den eneste, der ved om der opstår en konflikt.

--
Anders

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-10-01 20:35

MacMan wrote in news:B7FA11A3.B812%nospam@nospam.com:

> [...]
>
> Det er en mildest talt temmelig uelegant løsning af være afhænging af
> bestemte fejl koder. Lav i stedet et opslag i databasen vha. en normalt

hmrf ... :) ... kan du ikke forklare mig, hvordan det kan være mere
effektivt at lede efter en værdi i en tabel - og potentielt returnere denne
værdi til serveren - end det er at forsøge at indsætte - og derefter
returnere en integer til serveren ?

.... og nu er det heller ikke en hvilken som helst værdi jeg matcher på ...
det er værdien for fejlen "duplicate primary key" ... og den er så vidt jeg
ved konstant (ved brug af samme db-backend).

--
- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 22-10-01 21:56

Det virker - Tak for hjælpen

Klaus Egebjerg

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-10-01 15:13

Jesper Stocholm wrote in

> [...]
> ... det er værdien for fejlen "duplicate primary key" ... og den er så
> vidt jeg ved konstant (ved brug af samme db-backend).

hvis man arbejder med et stort site med mange besøgende, så bør man måske
overveje konklusionen i dette indlæg fra dk.edb.database

<pan.2001.10.23.15.05.28.738.1048@datanom.net>

.... desværre er Michael ikke enig med mig ... :(

--

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk