sessionfejl
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 21-10-01 18:52

Jeg vil gerne bruge session, og prøver derfor dette lille script:
<?
session_start() ;
session_register("$var");
if (!isset($var)) {
$var = array();
}
$var[]="HEJ";
?>
<?
while (list ($key, $val) = each ($var)) {
echo"$val <br>";
}
?>
</BODY>
</HTML>
Men det giver følgende fejlmelding:
Warning: open(/tmp\sess_fba53c1f66d9171df46890e2d303f812, O_RDWR) failed: m
(2) in E:\www\php\startses.php on line 2
HEJ
tryk her
Warning: open(/tmp\sess_fba53c1f66d9171df46890e2d303f812, O_RDWR) failed: m
(2) in Unknown on line 0
Warning: Failed to write session data (files). Please verify that the
current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0
Er der nogen der kan forklare hvorfor?
Niels.

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-10-01 20:30

"Niels Rasmussen" <niels@rielyst.dk> wrote in message
> session_register("$var");

session_register('var');

Der skal ikke være dollar-tegn ($), og der er ingen grund til at bruge
double-quote.

> Warning: open(/tmp\sess_fba53c1f66d9171df46890e2d303f812, O_RDWR)
failed: m
> (2) in E:\www\php\startses.php on line 2

Dette tyder på, at php ikke er konfigureret korrekt.
Prøv lige at se hvad din session.save_path er sat til i din php.ini.
Hvis den er sat til noget, er det nok "/tmp", hvilket ikke er særligt
fedt i Windows. :)

> Warning: Failed to write session data (files). Please verify that the
> current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on
line 0

Nå, jeg gentager næsten bare hvad der står i fejlmeddelelsen. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 21-10-01 20:58

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal ikke være dollar-tegn ($), og der er ingen grund til at bruge
> double-quote.

er det i dette tilfælde ikke ligemeget om det er enkelt eller dobbelt ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-10-01 21:14

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message

> er det i dette tilfælde ikke ligemeget om det er enkelt eller dobbelt
?

Jo, semantisk og syntaktisk set. Men der er ingen grund til at bruge
dobbelt, det er bare en dårlig vane, imho.

At bruge dobbelt hvor enkelt kan bruges, er ca. ligesom at bruge
ereg_replace, når str_replace kan klare det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thor Dreier

Dato : 21-10-01 21:40

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> Jo, semantisk og syntaktisk set. Men der er ingen grund til at bruge
> dobbelt, det er bare en dårlig vane, imho.
Alt afhængig af hvilket programmeringssprog du kommer fra før php, så har
folk nok forskellig tilgangsvilkel til om det skal være " eller '

> At bruge dobbelt hvor enkelt kan bruges, er ca. ligesom at bruge
> ereg_replace, når str_replace kan klare det.
Forskellen er at der ikke bliver brugt ekstra processerkraft hvis man vælger
" fremfor '. Det gør der til gengæld hvis man vælger ereg_replace fremfor
str_replace.

--
Blip blip blip blip blip blip blip blip

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-10-01 21:53

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> wrote in message
> [...]
vælger
> " fremfor '. Det gør der til gengæld hvis man vælger ereg_replace

Øhm... Gæt igen...

Dobbelt quote er en mere avanceret funktion, og bruger mere
processor-kraft. Hvorvidt processorkraften er afgørende er en anden
snak...

Det jeg ser som det største problem er dog noget helt andet. Nemlig at
der er grundlæggende forskel på dem, og man bør bruge den mest passende.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thor Dreier

Dato : 21-10-01 22:03

> "Thor Dreier" <news@cheater.dk> wrote in message
> vælger
> fremfor
> Øhm... Gæt igen...

Sorry, min fejl. Havde ikke lige tænkt mig om.

Fra : Mickey

Dato : 21-10-01 22:14

> [...]
>
> Det jeg ser som det største problem er dog noget helt andet. Nemlig at
> der er grundlæggende forskel på dem, og man bør bruge den mest passende.

det må du godt lige forklare igen...

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-01 08:22

> det må du godt lige forklare igen...

Forskellen står ret præcist defineret her:

http://www.php.net/manual/en/language.types.string.php

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 21-10-01 23:19

Niels Andersen wrote:

> Jo, semantisk og syntaktisk set. Men der er ingen grund til at bruge
> dobbelt, det er bare en dårlig vane, imho.

Nu er det ikke nødvendigvis en dårlig vane at bruge ", blot fordi '
bruger (marginalt) mindre CPU. Man må også tage sin udviklingstid i
betragtning (ellers ville vi vel kode alle vore programmer i maskinkode
.

Personligt synes jeg, at det har en vis fordel, at brugen af " og ' er
konsekvent, således at man ikke ved en fejl kommer til at afslutte en
lang streng med ', fordi man i kampens hede havde glemt, at man startede
med ". Ligeledes er det træls, hvis man får behov for at ændre en streng
fra " til ' eller vice versa (specielt hvis strengen indeholder " eller
' som fx ved HTML).

Men det er jo nok et spørgsmål om personlig præference. Personligt
bruger jeg både " og ', men mine kriterier for at bruge det ene eller
det andet er desværre ret vage.

> At bruge dobbelt hvor enkelt kan bruges, er ca. ligesom at bruge
> ereg_replace, når str_replace kan klare det.

Jo, bortset fra at forskellen mellem de to alternativer her vist er
mange gange større (dette er min klare formodning, men jeg kan ikke lige
diske op med nogle tal, der underbygger min påstand).

Christian

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 22-10-01 08:21

Tak for svaret.
Jeg har prøvet at rette session.save_path i PHP.ini men der sker
tilsyneladende intet, når jeg kører phpinfo() står der
stadig:session.save_path
/tmp /tmp

Niels

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-01 08:23

> [...]

> Jeg har prøvet at rette session.save_path i PHP.ini men der sker
> tilsyneladende intet, når jeg kører phpinfo() står der

Har du genstartet webserveren? Ligger php.ini det rigtige sted?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 22-10-01 11:00

Tak for svaret.
Jeg havde lagt php.ini i c:\ efter at have flyttet den til c:\winnt\ virker
det fint.
Venlig hilsen NR