Begynderfluestang
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 13-01-01 17:06

Jeg har anskaffet mig en Ron Thompson Cherokee-fluestang (2-delt, # 6-7) til
mine første spæde forsøg som fluefisker. Jeg synes bare, at stanger virker
noget "slasket" under kastene med en WF7 F-line. Ærligt talt, så kan jeg
ikke rigtigt få kastene til at virke. Bagkastet falder som regel under
vandret, hvilket resulterer i store linebugter i fremkastet og derved en
mere eller mindre kikset "skydning". Men løsningen til mine problemer kender
jeg godt (jf. et tidligere indlæg). ;) Mit spørgsmål går mere på, hvilke
godt-kastende (begynder-)stænger (# 6-7) i prisklassen 1000-1500 kr. I
kender til. Kan I anbefale nogle, så jeg ikke gør et større fejlkøb via
nethandel? Hva' med Loop's Blackline eller Visions Flywater? Scierra?

Og jo, jeg regner inden længe med at komme afsted til de fynske kyster
sammen med et par andre fluefiskere. Så kan jeg måske få bare lidt styr på
kastene. ;)

Martin N. Rasmussen (=> http://hjem.get2net.dk/Aslan)
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet, Aasvej 87 - Vildsund
7700 Thisted, Tlf. 97 93 13 25

Fra : Lars Würtz Hammer

Dato : 13-01-01 20:27

Mojn Martin
de stang mærker som du nævner her er stænger hvis aktion er meget hurtig
hvilket gøre dem svære at kaste med som begynder.... I MEN IT
jeg har fisket med flue i 6-7 år nu og for 5 år siden købte jeg en Ron
Thomson mirrage aftm 5-6 fluestang.. hvilken jeg stadig bruger i dag.... og
kaster udemærket...... jeg har ikke været ude af afprøve alle de nye Ron
Thomson flue stænger (ikke haft tid og der er så mange) men jeg ved at det
er ok stænger.. faktisk at der danske kaste instruktør der har vær lidt
forbløffet over dens kaste egenskaber... og jeg nægter at tro at de nye Ron
Thomson kaster dårligere..... hvis du vil have en ny flue stang så er mit
råd klart LOOP.. da de er designet efter den kaste teknik som man bruger
idag... men jeg vil sige at du kan få mere ud af at bruge pengene på et
kaste kursus fra DSF eller igennem grej handlerne ( med Henrik Mortensen som
kaste instruktør eller andre det ved 120% hvad de gør)
Desuden kan jeg tilføje at min Ron Thomson har været med i Alaske og klaret
fiskeri efter Amerikanske SteelHeads og alm ørreder.. samt en masse fiskeri
i danske P&T søer samt den har været igennem de fleste sønderjyske åer....
(den er ved at have udtjent sin værnepligt da jeg ikke kan få mere ud af
stangen) og jeg kigger derfor efter en ny stang...... hvilket jeg tror
bliver en LOOP YelloLine ... disse stænger har et meget godt ry og man kan
selv bygge en til en 1500 kr.. (færdig købspris 2200 kr mener jeg)

Knæk og bræk
Lars W.Hammer
Flyfish@mail.dk
MIT RÅD ER 100% sikkert at
øve dig mere i at kaste og lad være med at fikser på at kan kaste langt
(skyde) men mere at få kontrol over din flue line hvis du ikke har det
hjælper en Nye fluestang ikke noget
(en ny bil gør ikke at du køre bedere hvis du ikke kan køre bil
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ) """se kvinder køre ikke bedere bil selv om de køre
en en dyr bil"""" Undskyld alle Kvindelig medskrivere (-:

Fra : Anders og Berit

Dato : 13-01-01 20:38

Prøv at læse stangtesten på http://opasia.dk/sportsfiskeri/ ganske
interessant for dig tror jeg

mvh
Anders

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 13-01-01 23:40

"Anders og Berit" <beritpost@mail.tele.dk> wrote in message
> Prøv at læse stangtesten på http://opasia.dk/sportsfiskeri/ ganske
> interessant for dig tror jeg

Dén læste jeg faktisk i går. ;) Cherokee-stangen, som de tester, er dog
femdelt modsat min todelte. Om det har nogen nævneværdig betydning, ved jeg
ikke. Men de tester også Loop's Blackline. Testens klare vinder.

Fra : Anders og Berit

Dato : 14-01-01 11:32

Men som du også tydeligt læser, så er det sandsynligt, at med en stang med
de egenskaber som du fornemmer i din, er du måske flot kørende med en WF 6.
Det er en lille udskrivning i forhold til en ny stang. Jeg ville prøve det.
Den line du i fald ikke bruger kan holde i 20 år eller mere, ved mørk kølig
ikke for fugtig opbevaring.