Hvor kom den besøgende fra ?
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 21-10-01 00:03

Hejsa.

Til lidt statistik-log i en sql-db fra nogle php-sider ville jeg gerne
hente noget information om hvor den besøgende på siderne sidst kom
fra, også eksterne steder - kan det laves med php ?

Har ledt i manualen, men kan ikke finde noget (jeg er ikke klar over
hvad sådan noget kan hedde)

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 21-10-01 00:28

On Sun, 21 Oct 2001 01:02:43 +0200, Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk>
wrote:

> [...]
>fra, også eksterne steder - kan det laves med php ?
>
>Har ledt i manualen, men kan ikke finde noget (jeg er ikke klar over

Prøv http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php

læg mærke til: $HTTP_REFERER

Alternativt kunne du bruge din webservers log filer, hvilket
sandsynligvis er at foretrække. Puds webalizer (www.webalizer.org),
Analog (www.analog.cx) eller en tredje
(http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Internet/Site_Management/Log_Analysis/)
på dine logs og se smukke, eller knap så smukke grafer over trafik,
besøgende og alt hvad hjertet kan begære.

--
Jonas Häggqvist

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 21-10-01 02:26

> læg mærke til: $HTTP_REFERER

Jeg har lige en tilføjelse: Denne sættes af browseren, men nogle browsere
sætter den forkert eller ikke, og nogle har valgt ikke at understøtte den af
privatlivs-hensyn (ved at i hvert fald bestemte versioner af NS4 ikke sætter
den).

> Alternativt kunne du bruge din webservers log filer, hvilket
> sandsynligvis er at foretrække.

....men desværre har man sjældent adgang til disse på de billigste
PHP-web-hoteller og lign.

--
Mvh. Mogens,
www.momech.dk

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 21-10-01 09:53

On Sun, 21 Oct 2001 03:25:57 +0200, "Mogens Meier Christensen"
<mmc@nospam.dk> wrote:

> [...]
>privatlivs-hensyn (ved at i hvert fald bestemte versioner af NS4 ikke sætter

Jeps, samme problem gør sig gældende hvis man bruger server logs.

--
Jonas Häggqvist

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-10-01 20:06

eh? ... hvad menes m. det?

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 21-10-01 20:22

On Sun, 21 Oct 2001 21:06:21 +0200, Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null>
wrote:

>eh? ... hvad menes m. det?

Joeh, det står vist ret uklart. Jeg tror jeg mente, at Server loggen jo
også forlader sig på om browseren har fodret en "korrekt" referer
header. Så der er ikke, på det punkt, noget at vinde ved at bruge server
log.

Eller..?

--
Jonas Häggqvist