Kystfiskeri i Limfjorden. Hvordan jeg er k~
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 08-01-01 09:16

Hej.

Da jeg er nybegynder ud i kystfiskeriet, besluttede jeg mig for at
investere i en bog. Efter at have læst flere anmeldelser igennem,
bestilte jeg - online - "På kystfiskeri" af Niels Vestergaard. Jeg
skal dog sige at der var flere imellem der så meget gode ud, men nu
bestemte jeg mig altså for denne. Bogen dukkede op, godt en uge efter
bestilling og betaling via Visa-/dan kort. Så det tør jeg godt gøre
igen.

Nu har jeg med stor interesse, fået læst afsnittet omkring
kystpladserne og hvordan man evt. finder de bedste pladser. Derudover
har jeg på biblioteket, lånt søkort over limfjorden - der finde en som
hedder Aalborg til Hals og en der hedder Aalborg - Løgstør.

Jeg har siddet en times tid og studeret kysterne fra Aalborg og østpå
- til Egense. Jeg er ikke helt sikker på hvad det hele på et søkort
betyder, men jeg kan da se hvor der ikke er så dybt og hvor renderne
begynder.

Med alle disse nye informationer i hovedet, drog konen og jeg ud på
tur - uden fiskestang. Det eneste turen skulle gi', var ideer til hvor
jeg som begynder, skulle og turde begynde mit fiskeri uden at plumpe i
for dybt vandt den første dag.

Vi startede et stykke inde mod Aalborg, hvor jeg allerede havde fået
tips omkring nogle pladser. Jeg har selvfølgelig stået på kysten før,
uden dog at have en idé om hvor der kunne være fisk. Men nu stod jeg
virkelig og sagde til mig selv, at iflg. den bog jeg lige havde læst,
må der virkelig være skidegodt at fiske her. Jeg fortrød allerede at
jeg ikke havde taget fiskestangen med...

Nå, ind i bilen igen og videre østpå. Nogle km før Egense, kørte vi
ned i et sommerhusområde og parkerede bilen - 50m fra vandet. Nu
ærgede jeg mig endnu mere over at jeg ikke havde fået stangen med. Her
var der masser af blåmuslinge skaller ved kysten og når jeg stod og
kiggede nedad kysten, var det som at se et billede fra den bog jeg
lige havde købt. Det var ligefør jeg kunne se de store havørreder
svømme rundt helt inde ved kanten

Nå, men for at afslutte min historie, vil jeg sige at nu er jeg endnu
mere klar end jeg nogensinde har været og jeg skal afsted NU! Så næste
weekend står jeg et eller andet sted mellem Aalborg og Egense og håber
på lidt kontakt med en eller anden fisk. Hvis ikke andet, så kan jeg
stå og nyde naturen. Der er altså flot derude...

Knæk og bræk til alle og fangsrapport følger, med det samme jeg har
været afsted. Også selvom den højest sandsynlig ikke kan berette om
nogle fisk.

Med venlig hilsen
Brian

Fra : Anders og Berit

Dato : 08-01-01 18:52

Holder du modet på nuværende temperatur skal du nok få noget til
fangstrapporten en dag.

Jeg selv og andre bekendte har siden jul været nogle gange på kysten. Både
med surf og spinnegrej. Fiskeriet har været meget blandet, men dog mest til
ingen fisk. Men så på en tur hist, pludselig et par kysttorsk 1,5 - 2,5 kg.

Fiskeriet foregået på strækket fra Korsør sydover mod Skælskør.

Knæk og bræk
Anders