En dag ved Damhussøen
Fra : Christian Keis

Dato : 07-01-01 23:19

Var på tur til Damhussøen med en ven i går. Det var temmeligt blæsende, men
vi havde en hyggelig dag alligevel. Min fiskekammerat Claus fik en lille
gedde på ca. ½ kilo. Den blev nænsomt sat ud igen.

Mens vi stod og fiskede fortalte et forbipasserende ægtepar at der lå en
kæmpegedde i vandkanten lidt længere henne af stien. Vi gik over og fandt
den liggende med bugen i vejret. Til at starte med troede vi at den var død.
Den var meget tynd og var nærmest dækket at fiskeigler. Jeg skulle til at
samle den op af vandet for at se nærmere på den, da jeg lagde mærke til at
gællelågene bevægede sig. Den var levende! Jeg undersøgte den forsigtigt og
så at den havde et stort grimt sår på halen. Det så faktisk ud som om den
var blevet angrebet af en anden gedde (Det talte vi meget om senere). Vi
besluttede at det bedste vi kunne gøre var at aflive den eftersom den ikke
havde nogen kræfter tilbage og tydeligvis ikke havde spist meget længe. Som
sagt så gjort. Den fik et gok og så var det slut. Efterfølgende fjernede vi
iglerne, der sad som et tæppe på hele halen og det meste at resten af
fisken. Det var en stor gedde! Vi vejede den. 6 kg viste vægten. I sine
velmagts dage må den have vejet omkring 8 - 9 kilo. Sørgeligt at det skulle
ende sådan. Der havde samlet sig en temmelig stor menneskeskare rundt
omkring og vi valgte at lægge den på parade på en stor træstub ved siden af
stien, så alle kunne beundre den. Vi gik tilbage og fiskede lidt mere og
Claus fangede endnu en lille gedde, som selvfølgelig også fik sin frihed.
Begge blev i øvrigt taget på en stor sort/orange vibrax spinner.
Det var i øvrigt bemærkelsesværdigt at der var så mange der ikke vidste at
der er fisk i søen, selv fra folk der bor lige ved siden af den. De
forbipasserende spurgte flere gange mistroisk om vi regnede med at der var
fisk her (et par stykker spurgte om der var torsk :). Men der var også et
par der viste lidt om søen (og som sikrede sig at vi nu huskede at sætte
gedderne ud igen - fint nok), de fortalte at der går en rigtig kæmpegedde
med tilnavnet Big Ben derude et sted. Måske er det den der havde udset sig
den strandede gedde som mellemmåltid. Hvem ved... I hvert fald er det ikke
sidste gang jeg skal derud. Der er fint afmærkede fiskepladser og når du
indløser dit fisketegn (F.eks. i Hvidovre Sport, hvor vi gjorde det), får du
et kort over søen med markeringer over hvor pladserne er. Det kan jo være vi
ses.

Knæk og bræk

Chr. Keis

Fra : Bo Svarre Nielsen

Dato : 09-01-01 21:56

Hej Christian,

Tak for et godt indlæg - jeg bor ikke langt fra Damhussøen og har ofte tænkt
på at fiske der, men har i lang (alt for lang tid) haft den opfattelse at
der var fiskeriforbud. Men da jeg for ikke så længe meldte mig ind i en
lokal fiskeklub fik jeg automatisk fiskekort til Damhussøen og tilhørende
fangstrapporter. Nu er problemet blot den manglende tid (der var
familieforøgelse for 4 måneder siden), vi er mest til kystfiskeri, det
trækker oftest kraftigere end Damhussøen når fisketiden er blevet reduceret.
Vi har dog igennem et stykke tid talt meget om at få det afprøvet.

Nu kan du måske komme med nogle gode tips, såsom hvilken fiskeplads I
valgte, der er så vidt jeg husker 5 (på et kort markeret) pladser. Nu er jeg
som nævnt primært kystfisker, så hvad skal grejet være (udover et forfang)
og de nævnte sort/orange Vibrax spinnere, hvilke størrelse var det i øvrigt?

Jeg håber du kan hjælpe os, så vi forhåbentlig også kan prøve at få en god
fiskeoplevelse i gå afstand af hjemmet.

På forhånd tak

Bo

Christian Keis <ckeis(deletethis)@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zS566.8907$zH2.386438@news000.worldonline.dk...

Fra : Steen Christensen

Dato : 10-01-01 10:35

Bo Svarre Nielsen wrote in article <93ftu1$e8s$1@news.inet.tele.dk> :

> [...]
> der var fiskeriforbud. Men da jeg for ikke så længe meldte mig ind i en
> lokal fiskeklub fik jeg automatisk fiskekort til Damhussøen og tilhørende

Jeg har selv haft de samme overvejelser, men er ikke nået til at finde
en klub endnu. Hvilken klub er der tale om, og hvad koster det at være
medlem?

--
/SC
En glad bruger af Microplanet Gravity

Få luft under vingerne på www.f-f-f.dk

Fra : Erik Agertoft

Dato : 10-01-01 17:10

On Wed, 10 Jan 2001 09:35:18 GMT, Steen Christensen <sc2@irs-mail.com>
wrote among other things:

>Hvilken klub er der tale om, og hvad koster det at være
>medlem?

Tidligere var det flere klubber, og det er der vel endnu, nemlig de
klubber, der er tilsluttet SU, fx BSK (Ballerup Fiskeklub).

Dermed er det jo også forskelligt, hvad det koster.
Samtidig med retten til at fiske i Damhussøen, fik man bl.a. også ret
til at fiske i Utterslev Mose (fra de afmærkede fiskepladser).

Mvh
Erik

Fra : Erik Agertoft

Dato : 10-01-01 17:45

On Wed, 10 Jan 2001 17:10:20 +0100, Erik Agertoft wrote among other
things:

>Tidligere var det flere klubber, og det er der vel endnu, nemlig de
>klubber, der er tilsluttet SU, fx BSK (Ballerup Fiskeklub).

Man kan se mere om SU og de klubber, der er tilsluttet, her:
http://www.fiskeren.dk/index1.htm

Og så hedder BSK selvfølgelig Ballerup Sportsfiskerklub.
Undskyld derude.......

//Erik

Fra : Steen Christensen

Dato : 11-01-01 10:56

Erik Agertoft wrote in article <3a4p5t8vgb1hfjist6ikirnn5vkopu3suo@
4ax.com> :

> Man kan se mere om SU og de klubber, der er tilsluttet, her:
> http://www.fiskeren.dk/index1.htm
> //Erik

Takker - Jeg kigger der.

Fra : Christian Keis

Dato : 14-01-01 21:47

Det skal blot være en klub der er medlem af SU. I Hvidovre Sport- og
Lystfisker Forening koster det det 300 kr + 50 kr i indmeldelsesgebyr.

Fra : Christian Keis

Dato : 14-01-01 21:44

Hej Bo,

Tillykke med familieforøgelsen! Blev det en lystfisker? :)

For at svare på dit spørgsmål om hvor de blev fanget: Den ene blev taget
henne ved ishuset og den anden blev taget på pladsen nær vejkrydset
Ålekistevej/Ring 2.

Claus fiskede kun med sin spinner som vist nok var en 10 grams, mens jeg fik
prøvet alt fra woblere, Atom-blink, spinnere - ja selv et trollingblink jeg
før har haft held med (du'r kun i medvind) - men ligemeget hjalp det.
I sommers så jeg et par knægte stå og fiske aborrer. Så snart de havde bid,
kom der en stor gedde op fra dybet og nappede aborren - så du kunne jo evt.
forsøge med levende eller døde agnfisk - sild skulle være godt hvis du ikke
lige kan få fat i skaller eller aborrer. En gang fiskede jeg i en mose ved
Herlev, da der kom en fyr med sin fluestang. Han snuppede den ene gedde
efter den anden den aften. Så hvis du er til det med flue - er det måske
også en mulighed - jeg har ikke prøvet selv.

Du kan sagtens bruge dit kystgrej i søen - det gør jeg selv. Der er ikke
behov for de store armbevægelser - de fleste hug er kommet ca 15 meter fra
kanten, så jeg tror at du kan bruge næsten hvad som helst, blot det kan
holde til en pæn gedde og få agnen ca 20 meter ud.

Ja, der skulle ikke være nogen undskyldning for ikke at tage stangen med, nå
du skal ud med barnevognen i den kommende tid.

Knæk og Bræk

Chr. Keis

Fra : Bo Svarre Nielsen

Dato : 16-01-01 19:30

Hej Christian,

Tak skal du have for tipsene - det vare ikke længe førend de bliver prøvet,
måske som du nævner i forbindelse med en tur med barnevognen.
Jeg håber at det bliver en lystfisker, da både hendes mor og jeg fisker, så
det vil være trist hvis ikke hun synes om det. Jeg har allerede og kigge på
en 5' og det helt lille Silstar hjul, men hendes mor syntes at det ville
være for meget som dåbsgave, hun skal have noget 'ordentligt'!!!!!

Mvh

nyhedsmeddelelse:J7o86.1267$Nq5.192834@news000.worldonline.dk...