Fluekast
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 06-01-01 18:56

Hej,

For et par dage siden fik jeg endelig det længe ventede (begynder-)fluegrej.
Jeg har pt. øvet mig sammenlagt en 3-4 timer, og jeg har allerede gjort
fremskridt (nu lander forfanget og fluelinen sjældent i een stor bunke ;) ).
Der er dog ting, som stadigvæk driller/undrer en del:

(1) øger jeg linelængden i luften til mere end 9 meter, har jeg svært ved at
holde linen oppe under blindkastene (dén falder betydeligt i bagkastet). Det
har selvfølgelig noget med mine (manglende) kasteegenskaber at gøre, men kan
klingens opbygning indvirke herpå? Jeg har erhvervet mig en beskeden Ron
Thompson Cherokee-stang (AFTM: 6-7; 9 fod) og en Scierra WF7-line. Bør jeg
bestræbe mig på at øge linelængden i luften til fx. 10-12 meter?

(2) jeg mener at have læst et sted, at forfanget skal rettes helt ud i bag-
og fremkastet. I de fleste bøger om fluefiskeri, jeg har læst, pointeres det
dog, at kastet skal "vendes" lige før, forfanget er rettet ud. Det er også
dén metode, jeg indtil videre har brugt. Hvad vil der ske, hvis man venter
til, at forfanget er rettet helt ud og så vende kastet?

(3) til tider falder linen i bagkastet noget (under vandret), selv om jeg
vil mene, at kastet er meget identisk med (i den modsatte retning
selvfølgelig) mit ellers tilfredsstillende fremkast. Det hænder ved selv 9
meter line i luften.

(4) der er åbenbart 2 forskellige former for overhåndskast: præcisionskastet
og det lange kast. Jeg har valgt at begynde med det lange kast, da jeg vil
debutere ved kysten. Skal eens overarm holdes tæt til kroppen under
blindkastene samtidigt med, at man fører dén parallelt frem og tilbage? Jeg
syntes, at det var overordentligt akavet, så jeg besluttede at føre armen ud
til siden og så ellers frem og tilbage. Er det den gængse kastemetode? Det
var langt mere behageligt for mit vedkommende.

(5) hvilken længde kan man skyde uden brug af enkelt- og dobbelttræk med en
WF7-line under normale vejrforhold? Med lidt held lykkedes det mig at skyde
en 14-15 meter. Det var noget overraskende for mig. Forfanget og noget af
fluelinen fløj da også over en busk. ;)

Og så er det da helt rart, at rullekastet er lidt nemmere at udføre...;)

Martin N. Rasmussen (=> http://hjem.get2net.dk/Aslan)
Netikette? Find forklaringen på: http://www.usenet.dk/netikette/
Udebliver morskaben? Besøg chatkanalen #Fantasia på irc.get2net.dk
....eller "Banjo's Likørstue" (=> http://www.dr.dk/u/banjo/)

Fra : Per Gade

Dato : 06-01-01 22:25

Martin Nystrup Rasmussen <nystrup@get2net.dk>

> [...]
> Jeg har pt. øvet mig sammenlagt en 3-4 timer, og jeg har allerede gjort
> fremskridt (nu lander forfanget og fluelinen sjældent i een stor bunke
;) ).

Skaf dig en god fluekaster som instruktør - så vil du gøre større fremskridt
på kortere tid. Resten er øvelse og atter øvelse.

> [...]
> Thompson Cherokee-stang (AFTM: 6-7; 9 fod) og en Scierra WF7-line. Bør jeg
> bestræbe mig på at øge linelængden i luften til fx. 10-12 meter?

Måske kan stangen ikke bære mere end de 9 meter. Grejet, du har anskaffet,
hører formentlig ikke til det mest effektive.

Måske er der ikke fart nok på linen. Det kan ophjælpes med en bedre
kasteteknik.

> [...]

> vil mene, at kastet er meget identisk med (i den modsatte retning
> selvfølgelig) mit ellers tilfredsstillende fremkast. Det hænder ved selv 9

Hvis du venter for længe med fremkastet, vil linen falde til jorden. Omvendt
skal du ikke lave piskesmæld - så risikerer du at slå fluen af og spænder
ikke stangen tilstrækkeligt op til at give kraft til fremkastet. Det er et
spørgsmål om timing og fornemmelse.

> [...]
> til siden og så ellers frem og tilbage. Er det den gængse kastemetode? Det
> var langt mere behageligt for mit vedkommende.

Jo længere kast - jo mere bruger du kroppen og dermed også armen. Det er dog
fornuftigt at lære sig en ordentlig teknik, inden man begynder at vifte
vildt med stangen. Ellers vil det blot give frustrationer og korte kast. Det
kræver ikke kræfter at kaste langt - hemmeligheden er at have kontrol over
stangen, så DEN kommer på arbejde.

> [...]
skyde
> en 14-15 meter. Det var noget overraskende for mig. Forfanget og noget af

Hvis du skal skyde meget line, kommer du ikke uden om dobbelttræk, men det
er også en forholdsvis simpel teknik, der kan læres hurtigt, hvis man
allierer sig med en erfaren kaster. Du vil også kunne kaste længere med et
skydehoved, når teknikken er indlært.

I øvrigt fanges der da mange havørreder på 14-15 meters afstand. Så der er
ingen grund til ikke at lufte stangen ved vandet, når sæsonen kommer..

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-01-01 12:58

Per Gade wrote:

> [...]
>
> Skaf dig en god fluekaster som instruktør - så vil du gøre større fremskridt
> på kortere tid. Resten er øvelse og atter øvelse.

Det er så rigtigt som det er sagt.
2 timer med instruktør er mange gange bedre end adskillige timers solotræning.
De fejl man begår som begynder i fluekast, sker alle bag fiskeren, altså der
hvor man ikke selv kan se det fordi man står i en forkert vinkel i forhold til
linen. Det kan en fiskemakker hurtigt se, og få rettet.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-01-01 01:05

Hej Martin

Pas nu på, du ikke går for hurtigt frem. Du skal ikke stræbe efter at kaste
langt, du skal stræbe efter at kaste rigtigt! Så kommer længden af sig selv.

> [...]
> Thompson Cherokee-stang (AFTM: 6-7; 9 fod) og en Scierra WF7-line. Bør jeg
> bestræbe mig på at øge linelængden i luften til fx. 10-12 meter?

Absolut nej! Ikke før du har fuld kontrol over de 9 meter. Måske skal du
endda længere ned. At den falder i bagkastet, kunne tyde på, at du ikke
stopper stangen rigtigt. Stop den næsten lodret - og stop den brat!!! Hvis
du gør det, vil du sikkert blive overrasket over, hvor få kræfter du skal
lægge i. Det absolut værste, du kan gøre, er at begynde at bruge kræfter for
at tvinge din vilje igennem. Bløde harmoniske bevægelser fulgt af det hårde
stop - det er hemmeligheden. Stangen kender jeg ikke, men jeg tror ikke, det
er muligt at finde en stang, der ikke kan holde 9 meter i luften uden
problemer.

> [...]
> dén metode, jeg indtil videre har brugt. Hvad vil der ske, hvis man venter
> til, at forfanget er rettet helt ud og så vende kastet?

Der sker ikke nær så meget, som hvis du begynder for tidligt. Dels risikerer
du at knalde fluen i bagkastet, dels får du ikke spændt stangen fra starten.
Du skal dog ikke vente så længe, at linen falder.

> [...]
> vil mene, at kastet er meget identisk med (i den modsatte retning
> selvfølgelig) mit ellers tilfredsstillende fremkast. Det hænder ved selv 9

Højt og brat stop - og timing!

> [...]
> til siden og så ellers frem og tilbage. Er det den gængse kastemetode? Det
> var langt mere behageligt for mit vedkommende.

Der er såmænd ingen grund til at skelne mellem længde-og præcisionskast.
Grundbevægelsen er den samme, blot skal bevægelserne være større, når du
skal ud på alvorlige distancer. Der er ikke bare én rigtig måde at kaste på.
Du kan godt føre armen ud fra kroppen, men det har også sine fordele at
holde armen tæt til kroppen - bl.a bedre kontrol over bevægelser. Erik
Kyrping fra Go Fishing er en meget kyndig instruktør. Så vidt jeg forstod på
et andet indlæg, holder han med mellemrum gratis instruktion. Det vil
bestemt være en god idé at tage med der. Han kan lære dig de rigtige
bevægelser, hvilket du ikke har garanti for, hvis du allierer dig med en
erfaren fluefisker. Dem findes der nemlig mange af, som ikke er ret gode til
at kaste.

> [...]
skyde
> en 14-15 meter. Det var noget overraskende for mig. Forfanget og noget af

Glem det med længden og koncentrer dig fuldt og helt om at gøre bevægelserne
rigtigt. Så kommer resten automatisk, når du får timing ind i kroppen.

Johan Gadegaard

Fra : Vagn Hansen

Dato : 07-01-01 14:39

> [...]
> bevægelser, hvilket du ikke har garanti for, hvis du allierer dig med en
> erfaren fluefisker. Dem findes der nemlig mange af, som ikke er ret gode

Jeg købte min fluestang der for ca 1 år siden, Erik tog mig med over på
græsplænen lige ovre på den anden side af vejen, viste mig hvordan man
skulle gøre og gav mig så stangen i hånden. Efter en ½ timestid sagde han at
det så meget fint ud og at jeg bare skulle gå hjem og øve mig på plænen der
hjemme og så skulle jeg nok hurtigt lære det.
Det gjorde jeg så. I sommers var jeg med Jens Pilgaard i Norge på et af hans
vildmarkskurser(http://www.flytying.dk/vild.htm) og der lærte jeg lige "det
sidste" og er efter en sæsson blevet rigtig god til at svinge fluestangen
(syntes jeg da selv .

Med lystfisker hilsen
Vagn Hansen

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 07-01-01 14:59

"Vagn Hansen" <vagn@superbruger.dk> wrote in message
<Klip>

> [...]
>det så meget fint ud og at jeg bare skulle gå hjem og øve mig på plænen der
>hjemme og så skulle jeg nok hurtigt lære det.

Det er åbenbart en service, Go Fishing-folkene giver begynderen, hvis
vedkommende køber fiskegrejet hos dem. Jeg er faktisk også blevet tilbudt
lidt kasteundervisning dér(underforstået: hvis jeg købte stangen hos dem).
Selvom de nok ikke har de laveste priser, vil jeg nok anskaffe mig min næste
stang hos dem. De er nemlig altid snakkesalige og yder en virkelig god
service (bl.a. "fuld tilfredshed eller pengene tilbage" og "prøvekørsel" af
stang på kastebane før køb). Så er man i hvert fald nogenlunde sikker på, at
man ikke køber katten i sækken. Nu venter jeg bare på at få sat en dato på,
hvornår de afholder kastekurser.

Nok reklame for nu...;)

Med venlig hilsen

Fra : Lars Würtz Hammer

Dato : 07-01-01 19:22

jeg har kun et link at bidrage med ... men hvilken ling... til en artikel
skrevet af henrik mortensen

http://opasia.dk/sportsfiskeri/fluefiskeri/Fluekastets_filosofi_indledning.s
html

den danske kastekaning han ved hvad han gør

Fra : N/A

Dato : 08-01-01 13:58

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 08-01-01 13:58

"Henrik Leth" <henrik_leth@net.dialog.dk> wrote in message
> Hej Martin N. Rasmussen
>
> Kommer du i nærheden af Randers skal jeg gi' dig en leksion!

Hvad har jeg nu gjort? Skal jeg ha' garvet mine rygstykker? 'Ej, spøg til
side. ;) Tak for tilbudet, Henrik, men Randers er jo en smule langt væk fra
Odense, og jeg kommer ikke sådan forbi dér på de egne. Havde du sagt
Thisted/Thy kunne vi måske have fundet ud af noget. Jeg skal efter alt at
dømme derop i april måned...måske endda til sommer.

Martin N. Rasmussen (=> http://hjem.get2net.dk/Aslan)
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet, Aasvej 87 - Vildsund, 7700 Thisted
Tlf. 97 93 13 25