ASP/Sessionvariabel i XML-dokument?
Fra : Jakob Munck

Dato : 20-10-01 10:14

Jeg har en XML-fil (gæstebog) og i den skal jeg vise brugerens navn, der
ligger som en sessionvariabel ("brugernavn"). Det har jeg fors'øgt med
nedenstående kode, der er XML (lånt fra et andet sted) og den
sessionvariabel i linie nr. 3, hvor ud for jeg har skrevet ==>*.

Men der kommer fejlmelding !

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="Guestbook.xsl"?>
==> <BOOK TITLE="<%= session("brugernavn") %>'s gæstebog">
<VISITOR>
<NAME>Frederik</NAME>
<DATO>20-10-2001 10:29:57</DATO>
<EMAIL>asdf@asdf.dk</EMAIL>
<HOMEPAGE>asfasdf</HOMEPAGE>
<MESSAGE>
<LINJE>Og det kører bare. Det er fantastis

Hvordan kan jeg trække en asp-sessionvaribel ned i XML-koden uden at få
fejlmelding?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-01 10:15

Jakob Munck wrote in news:3bd13d58$0$1926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> nedenstående kode, der er XML (lånt fra et andet sted) og den
> sessionvariabel i linie nr. 3, hvor ud for jeg har skrevet ==>*.

men hvad er fejlen ?

> <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>
> <?xml-stylesheet type="text/xsl" href="Guestbook.xsl"?>
> ==> <BOOK TITLE="<%= session("brugernavn") %>'s gæstebog">

Jeg prøvede lige at lave denne stump XML:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>
<BOOK TITLE="jesper's gæstebog">
<VISITOR>
<NAME>Frederik</NAME>
<DATO>20-10-2001 10:29:57</DATO>
<EMAIL>asdf@asdf.dk</EMAIL>
<HOMEPAGE>asfasdf</HOMEPAGE>
<MESSAGE/>
</VISITOR>
</BOOK>

.... og det ser ud til at virke ... så din struktur er det ikke noget i vejen
med ... men du har husket at lægge din kode i en .ASP-side, ikke ? Blot du
husker at lave content-type om til "text/xml" i din ASP-side, så skulle der
ingen problemer være i det.

--
Er du også irriteret over, at din lokale grønthandler ikke slår dine varer
ind på kasseapperatet - og dermed undrager sig moms ? Så bed om en bon.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 20-10-01 10:33

Ja, men der er inge asp-side. XML-dokumentet hedder "Guestbook.xml" og det
ser i sin helhed sådan ud:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="Guestbook.xsl"?>
<BOOK TITLE="<%= session("brugernavn") %> Gæstebogen">
<VISITOR>
<NAME>Frederik</NAME>
<DATO>20-10-2001 10:29:57</DATO>
<EMAIL>asdf@asdf.dk</EMAIL>
<HOMEPAGE>asfasdf</HOMEPAGE>
<MESSAGE>
<LINJE>Og det kører bare. Det er fantastisk hvor godt denne gæstebog
virker. Ikke også?</LINJE>
<LINJE></LINJE>
<LINJE>v.h.</LINJE>
<LINJE>Frederik</LINJE>
</MESSAGE>
</VISITOR><VISITOR>
<NAME>Anders Hansen</NAME>
<DATO>10-06-00 15:51:00</DATO>
<EMAIL>mcgyver@mcgyver.dk</EMAIL>
<HOMEPAGE>www.mcgyver.dk
<MESSAGE>
<LINJE>Dette er den første version af min rene XML gæstebog.</LINJE>
<LINJE></LINJE>
<LINJE>Desværre er det kun Explorer 5.0 der understøtter XML-formatet
nu.</LINJE>
<LINJE></LINJE>
<LINJE>Men jeg håber at du kan bruge den på din side</LINJE>
<LINJE></LINJE>
</MESSAGE>
</VISITOR></BOOK>

Og den fejlmelding jeg får ser sådan ud:

Required white space was missing. Error processing resource
'http://localhost/get2you/art4you/xmldagbog2/guestbook.xml'. Line 3,
Position 26

<BOOK TITLE="%= session("brugernavn") % Gæstebogen">
-------------------------^

Hvad gør jeg galt?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-01 10:40

Jakob Munck wrote in news:3bd141d5$0$1916$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> Position 26
>
> <BOOK TITLE="%= session("brugernavn") % Gæstebogen">

jamen ... hvordan skal din XMl-side vide, at din ASP-kode skal fortolkes af
din server ? .XML-sider er som .HTML-sider ... hvis du inkluderer ASP-kode
på dem, så fortolkes de ikke - de kommer til at optræde i klartekst på selve
websiden. Du kan dermed ikke anvende ASP-kode indlejret i dine .XMl-sider
.... du skal omdøbe dem til .asp og sætte den korrekte content-type på
siderne med

response.contenttype = "text/xml"

Som dine XML-data er nu, så tror XML-parseren i IE at dit element har
atributten 'TITLE' med værdien '%= session('. Derfor brokker den sig over,
at der ikke er et mellemrum imellem attribut-værdien og den næste attribut-
erklæring - som den tror er 'brugernavn'

Fra : Jakob Munck

Dato : 20-10-01 11:29

Nu har jeg så omdøbt filen til "Guestbook.asp" og den starter således:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>
<?xml-stylesheet type="response.contenttype = "text/xml"
href="Guestbook.asp"?>
[...]

Men når jeg kalder den får jeg vist alt XML som tekst og kun
asp-sessionvariablen "bugernavn" vises rigtigt. Jeg har åbenbart ikke
forstået det endnu. Skal jeg smide alt XML ud og lave en helt ny gæstebog i
asp, eller kan jeg bruge den eksisterende XML?

Den eksisterende gæstebog i XML virker fint, og det eneste jeg ønsker at
ændre, er at brugerens navn vises øverst i skærmbilledet.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-01 13:22

Jakob Munck wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>
> <?xml-stylesheet type="response.contenttype = "text/xml"

denne linie forstår jeg ikke ... ?

> [...]
> forstået det endnu. Skal jeg smide alt XML ud og lave en helt ny gæstebog i
> asp, eller kan jeg bruge den eksisterende XML?

Ok ... jeg prøver lige at forklare det "fra bunden" :)

Det ser ud som om, at du har noget data i XML-format, som du ønsker at omforme
til HTML vha XSL. I dine XML-data laver du en reference til din XSL-fil, og IE
"smelter" så disse sammen til HTML, der vises til brugeren.

IE tager altså XML-data og omformer det til HTML med et XSL-dokument. Det er
ligegyldigt, hvilken slags fil dine XML - og XSL-data ligger ... dvs om det er
asp, .html, .txt eller lignende. Det er de data som IE modtager fra serveren,
der er det eneste vigtige.

Derfor kan du lave tricket med at generere dine XML-data i en ASP-fil - fx fra
en database, og derefter omforme dem til HTML med passende XSL-data. Du skal
blot sørge for, at :

1.
Den fil, som præsenterer IE for XML-data har content-type = "text/xml"

2.
Den fil, som præsenterer IE for XSL-data har content-type = "text/xsl"

Som jeg kan gennemskue af din kode, så er der ikke behov for at indhente
ASP-data - som fx session-variable - i dit XSL-dokument, så det skal du blot
gemme som fx. guestbook.xsl .

I den fil, der indeholder dine XML-data har du behov for, at værdien af
session-variablen "brugernavn" flettes ind i dine XML-data. Derfor gemmer du
din fil med XML-data i som guestbook.asp og inkluderer koden

<%
response.contenttype = "text/xml"
%>

som en af de første linier.

I dit XML-dokument (asp-siden) laver du så koden, så den svarer til dette:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="Guestbook.xsl"?>
<BOOK TITLE="<%= session("brugernavn") %>'s Gæstebog">
</BOOK>

... så skulle det efter min bedste overbevisning virke.

en eksisterende gæstebog i XML virker fint, og det eneste jeg ønsker at
> ændre, er at brugerens navn vises øverst i skærmbilledet.

... og det har vi forhåbentligt opnået nu :)

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Holbøll

Dato : 20-10-01 13:25

Jakob Munck wrote:

> [...]
> href="Guestbook.asp"?>
> <BOOK TITLE="<%= session("brugernavn") %> Gæstebogen">

Der er noget jeg (eller du) ikke forstår: Den fil du viser os her, er
det den, du sender til klienten, eller er det den, du har data liggende
i på serveren? Hvis det er den, du sender til klienten, kan jeg ikke
forstå at du har hardcordet data (de enkelte indlæg i gæstebogen) og
hvis det er den, du har data liggende i på serveren (så den fungerer som
din database) forstår jeg ikke, at du henter navnet fra en
session-variabel (vis gæstebog det er, afhænger vel ikke af brugeren,
som kigger i gæstebogen).

--
Anders

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-10-01 11:07

Tak for hjælpen. Jeg har fået gæstebogen til at virke, og lært noget mere om
xsl-xml, men det kan nok laves på en bedre måde end jeg har gjort det. Jeg
synes at det hele virker noget besværligt, sammenlignet med at lave den
samme løsning i traditionel ASP, men der er sikkert nogle fordele på en
eller anden måde. Hvis nogen kan forklare lidt mere om dem, så er jeg meget
lydhør.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Anders Holbøll

Dato : 23-10-01 11:37

Jakob Munck wrote:

> Jeg har fået gæstebogen til at virke, og lært noget mere om
> xsl-xml, men det kan nok laves på en bedre måde end jeg har
> gjort det.

Det ser jo godt nok ud, men du skal jo nok overveje hvad du vil gøre når
der kommer mange indlæg (så skal indlæggene vel deles op over flere
sider eller de gamle skal blot smides væk) og der burde måske også laves
en version, så folk med gamle browsere kunne se med.
Iøvrigt: Når man inde i dit galleri, klikker på et billede (for at
forstørre det) og derefter klikker "Tilbage til galleri" bliver
brugernavnet ikke sendt med og man får en fejl (der er ingen af linksne,
der virker inde fra et forstørret billede).

--
Anders

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-10-01 12:52

Jakob Munck wrote in news:3bd53e16$0$229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> med at lave den samme løsning i traditionel ASP, men der er sikkert
> nogle fordele på en eller anden måde. Hvis nogen kan forklare lidt mere

XML er i mine øjne gode i forbindelse med

1.
Opdatering/vedligeholdelse af website

2.
Overskuelighed (lidt det samme som ovenfor)

3.
Hvis man ønsker at udveksle data med andre websites.

Jeg lavede i foråret en app for mit arbejde, der startede ud som en ren
XML/XSL-applikation, hvor al data fandtes i XML og blev (med IE+XLST)
oversat til HTML med XSL på klientsiden. Dermed opnåede vi, at andre
applikationer kunne spørge vores applikation om data - uden først at skulle
parse HMTL'en væk. Men ak ... da ikke alle klienter kunne vise siderne, så
endte vi med en app, der tog data fra en ODBC-kilde, lavede det til XML,
lavede en serverside transformation af XML+XSL til HTML, der så blev vist
til klienten ...

:(

.... men det er nu stadig nemmere at opdatere end tidligere.

hvor ligger dit site henne ... hvis man kunne finde på at kigge på det ?e
--
.... der søger lejlighed fremleje/leje i Københavnsområdet. Max. kr. 3500 om
måneden alt inklusive.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-10-01 14:23

Jeg har flere sites:

www.get2you.dk
www.art4you.dk

XML har jeg (for første gang) forsøgt at bruge på sidstnævnte site, hvor
gæstebogen i mit eget private galleri er en revidering af en XML-gæstebog
jeg fandt et andet sted.

Det med linkene, der ikke virker, kigger jeg straks på.

Mange tak for jeres hjælp.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-10-01 14:48

Jakob Munck wrote in news:3bd56bf0$0$241$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> gæstebogen i mit eget private galleri er en revidering af en XML-gæstebog

det ser ud som om, at du opgav det med ASP/XML ?

--
- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-10-01 20:27

> det ser ud som om, at du opgav det med ASP/XML ?

Ja, jeg må indrømme, at jeg ikke turde (kunne finde ud af), hvordan jeg
skulle lave denne kombination, bortset fra at gæstebogen indeholder både ASP
og XML-filer. Så jeg redigerede lidt i XSL-delen og opnåede stort set det
resultat jeg ønskede. Men det andet er da bestemt interessant, men så skal
jeg nok først forstå det lidt bedre.

XML/XSL-dagbogen kører, som du åbenbart allerede har fundet ud af, på
www.art4you.dk .

Men spørgsmåler er, om den kode jeg anvender ikke i forvejen gør det du
siger man skal gøre. Så vidt jeg kan se, kombinerer den ASP og XML. Prøv
f.eks. at se nedenstående ASP-fil:

<% @ Language = "VBScript" %>
<% Option Explicit
Response.Expires = 0

If Request.ServerVariables("CONTENT_LENGTH") = 0 Then
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Gæstebogen - Opret Besked.</TITLE>
<LINK REL="STYLESHEET" HREF="../art4you.css" TYPE="text/css" />
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="c0c0c0">

cellpadding="0" cellspacing="0">

Skriv en kommentar<br>til <%=replace(session("brugernavn"),
"_","&nbsp;")%>'s billeder

cellspacing="0">

<SCRIPT LANGUAGE=javascript>

function submitForm() {
if (CheckFile())
document.forms[0].submit();
}
function CheckFile() {
if (self.window.document.meddelelse.navnet.value.length <= 5) {
self.window.alert("Du skal skrive dit fulde navn !");
return false;
}
if (self.window.document.meddelelse.mailen.value.length < 6) {
self.window.alert("Du skal skrive din mailadresse !");
return false;
}
if (self.window.document.meddelelse.besked.value.length <= 3) {
self.window.alert("Du skal skrive en meddelelse !");
return false;
}
if (self.window.document.meddelelse.besked.value.length >= 400) {
self.window.alert("Meddelelse må højst fylde 400 karakterer !");
return false;
}
return true;
}
</SCRIPT>

<FORM ACTION="<%= Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") %>"
name="meddelelse" METHOD="POST" onSubmit="return CheckFile();">

<TR>
<TD WIDTH="100" ALIGN="center"></TD>
<TD>

<A HREF="./guestbook.xml">Læs kommentarer</A>
</TR>

<TR>
<TD WIDTH="100" ALIGN="Right" class="sort11">Navn:</TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" NAME="navnet" SIZE="25"
autocomplete=off></INPUT></TD>
</TR>
<TR>
<TD WIDTH="100" ALIGN="Right" class="sort11">E-mail:</TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" NAME="mailen" SIZE="25"
autocomplete=off></INPUT></TD>
</TR>

<TR>
<TD WIDTH="100" ALIGN="Right" class="sort11">Besked:</TD>
<TD><TEXTAREA NAME="besked" COLS="35" ROWS="10" WRAP></TEXTAREA></TD>
</TR>
<TR>
<TD COLSPAN="2" ALIGN="Center"><INPUT TYPE="submit" VALUE="Send"><INPUT
TYPE="RESET" VALUE="Slet Alt"></TD>
</TR>
</TABLE>

<P/>
</DIV>

</BODY>
</HTML>

<% ElseIf Request.Form("Navnet") = "" Then %>

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Fejl i indtastning.</TITLE>
<LINK REL="STYLESHEET" HREF="../art4you.css" TYPE="text/css" />
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="Wheat">
<DIV ALIGN="Center">
<FONT FACE="Verdana" COLOR="DarkGreen" SIZE="4">
Du skal minimum skrive dit navn.
</FONT>
<P/>
<A HREF="./OpretBesked.asp">Prøv igen</A> | <A HREF="./Guestbook.xml">Gå
til Gæstebogen</A>
</DIV>
</BODY>
</HTML>

<%Else

Dim XMLNode, objXML, objTemp, objBesked, objRoot, StrSti
Dim TempArray, Tekst, L, Linjer, AntalLinjer,Nylinje, TimeNow

TimeNow = Now

Nylinje = chr(13) & chr(10)

Tekst = Replace(Request.Form("Besked"),NyLinje,"##Y")

AntalLinjer = 1

For L = 1 to Len(Tekst)
If Mid(Tekst, L, 3) = "##Y" Then AntalLinjer = AntalLinjer +1
Next

TempArray = Split(Tekst,"##Y")

Linjer =""

L=0

For L = 0 to AntalLinjer - 1
if AntalLinjer = 0 Then Exit For
Linjer = Linjer & "<LINJE>" & TempArray(L) & "</LINJE>" & chr(13) & chr
(10)
Next

XMLNode = "<VISITOR>" & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9)
& _
"<NAME>" & Request.Form("Navnet") & "</NAME>" & Chr(13) & Chr(10)
& Chr(9) & _
"<DATO>" & TimeNow & "</DATO>" & Chr(13) & Chr(10)
& Chr(9) & _
"<EMAIL>" & Request.Form("Mailen") & "</EMAIL>" & Chr(13) & Chr(10)
& Chr(9) & _
"<MESSAGE>" & Chr(13) & Chr(10) & Chr(9) & Linjer & Chr(13) & Chr(10) &
Chr(9) & "</MESSAGE>" & Chr(13) & Chr(10) & _
"</VISITOR>"

strSti = Server.MapPath("Guestbook.xml")

set objXML = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
set objTemp = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")

objXML.load(strSti)

set objRoot = objXML.selectSingleNode("BOOK")

objTemp.loadXML(XMLNode)

set objBesked = objTemp.documentElement

objRoot.insertBefore objBesked, objRoot.childNodes(0)

objXML.save(strSti)

response.redirect("Guestbook.xml")
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Besked er oprettet.</TITLE>
[...]
Din besked er blevet oprettet!
</FONT>
<FONT FACE="Verdana">
<P/>
<A HREF="../artcom.asp?mode=hovedmenu" target="_self">Hovedmenu</A> | <A
HREF="./Guestbook.xml">Læs meddelelser</A>
</FONT>
</DIV>
</BODY>
</HTML>
<%End If %>

Er det ikke XML genereret af ASP?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-10-01 10:57

Nu har jeg gjort som du foreslog Jesper og det virker fint - men til gengæld
kan jeg ikke mere skrive i min gæstebog, da den form jeg skriver i ikke kan
skrive ind i det .asp-dokument som min XML nu ligger. Så det at lagre et
xml-dokument som .asp for at opnå nogle af de fordele der følger med dette,
har altså andre ulemper, f.eks. at man ikke mere kan skrive nyt ind i denne
xml.

Jeg tror jeg har forstået dit forslag rigtigt, og det er altså konklusionen
af at have afprøvet det.

Jeg lytter naturligvis gerne til korrektioner og nye forslag.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-10-01 11:16

Jakob Munck wrote in news:3bd7debd$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> konklusionen af at have afprøvet det.
>
> Jeg lytter naturligvis gerne til korrektioner og nye forslag.

Jeg synes måske også, at du har sat dig imellem to stole med din anvendelse af XML
til din gæstebog.

Det jeg ville gøre er:

1.
Vælg XML som eksternt datalag

2. Lav en ASP-side til præsentation af din gæstebog, der serversside loader et XML-
dokument og kompilerer det med dit XSL-dokument til ren HTML, der så sendes til
browseren.

Du vil hermed opnå at du stadig kan anvende XML til dine data ... men din side bliver
også mulig at se for brugere, der ikke anvender IE. Jeg kunne ikke bruge din side
(menuen til højre) i Mozilla 0.9 og NN6 og i alle mine browsere - bortset fra IE -
kan din gæstebog ikke anvendes.

At lave klientside XML-sider er fint, hvis man arbejder på fx et intranet hvor man
ved, at alle browsere fx er IE ... men på Internettet smider man en masse brugere væk
ved at anvende en ting, der pt. udelukkende virker med IE.

Og i øvrigt: Hvorfor har du disabled højreklik på dine sider ? Det er ret
frustrerende, at jeg forsøger at hjælpe dig med et problem ... og så gør du det så
svært som overhovedet muligt at hjælpe dig.

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-10-01 12:21

Hej Jesper

Tak for inspirationen.

Som du foreslår er vel sådan som det fungerer nu. Indlæggene præsenteres af
filen Guestbook.asp og den kalder en xsl-fil og viser xml-data rigtigt for
brugeren - i hvert fald EI-brugeren.

Men her er så problemet, at jeg ikke kan skrive nye indlæg, da formularfilen
( opretBesked.asp ) ikke kan skrive til en asp-fil.

Hvis jeg vil have, at alle skal kunne læse det, så skal jeg jo slet ikke
bruge XML. Så skal jeg bare lave en traditionel asp-gæstebog med database.

Hvordan denne database skulle kunne udskiftes med XML-fil tolket af en
XSL-fil, det kan jeg ikke gennemskue, hvis det skal være anderledes end
sådan som jeg gør nu (hvor man ikke kan skrive nye indlæg).

v.h.
Jakob

PS. Højreklik-blokeringen er fjernet.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-10-01 12:25

Jakob Munck wrote in news:3bd7f273$0$234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> præsenteres af filen Guestbook.asp og den kalder en xsl-fil og viser
> xml-data rigtigt for brugeren - i hvert fald EI-brugeren.

nej ... det jeg foreslår er en serverside kompilering af XML-XSL ... det du
har nu er klientside kompilering.

> Men her er så problemet, at jeg ikke kan skrive nye indlæg, da
> formularfilen ( opretBesked.asp ) ikke kan skrive til en asp-fil.

hvorfor er det lige, at den ikke kan det ?

> [...]
> XSL-fil, det kan jeg ikke gennemskue, hvis det skal være anderledes end
> sådan som jeg gør nu (hvor man ikke kan skrive nye indlæg).

Prøv at se på denne kode:

styleFile = Server.MapPath("guestbook.xsl")
sourceFile = server.Mappath("guestbook.xml")
set source = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.3.0")
source.async = false
source.load(sourceFile)
set style = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.3.0")
style.async = false
style.load(styleFile)
source.transformNodeToObject style, Response 'udskriver HTML

Når du loader dit XML-dokument ind i dit XML-object, så kan du indsætte alle
de atributter du ønsker med de XML-metoder som findes i VBS ... herunder
også den session-variabel som det hele startede med.

Se mere på http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-
us/xmlsdk30/htm/xmmthtransformnodetoobject.asp

.... hvis du får en fejl, der siger noget i retning af "invalid object-
string" hvor du instantierer dit XML-object, så skal din XML-parser på
serveren opdateres.

:)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-10-01 12:26

Jesper Stocholm wrote in

> Jakob Munck wrote in

> hvorfor er det lige, at den ikke kan det ?

glem dette spørgsmål ... :) ...

/Jesper

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-10-01 13:03

Hej Jesper

Det er jo indlysende, hvorfor min gæstebog p.t. ikke virker, da man ikke
bare kan skrive xml-data ind i en asp-fil. Men hvordan du, helt konkret,
mener at jeg skal lave serverside kompilering af XML-XSL, det forstår jeg
ikke. Jeg er ikke dygtig nok.

Hvis du har et konkret eksempel på en applikation (gæstebog eller andet),
hvor XML-data behandles på den måde du foreslår, så er jeg meget
interesseret. Jeg forstår det måske bedre, når jeg ser det i praksis. Jeg
kan også sende dig min applikation i zip-format, og så kan du selv kigge på
den, men det skal du bestemt ikke føle dig forpligtet til.

v.h.
Jakob Munck

PS. Min manglende viden illustreres af, at jeg stort set intet forstår af
nedenstående:

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-10-01 13:19

Jakob Munck wrote in news:3bd7fc53$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hej Jesper
>
> Det er jo indlysende, hvorfor min gæstebog p.t. ikke virker, da man
> ikke bare kan skrive xml-data ind i en asp-fil.

jeg mener ikke, at det er et spørgsmål om, at man ikke kan skrive til en ASP-fil ... jeg tror bare at den metode du bruger er forkert.

> Men hvordan du, helt
> konkret, mener at jeg skal lave serverside kompilering af XML-XSL, det
> forstår jeg ikke. Jeg er ikke dygtig nok.

det skal du ikke være ked af ... :)

Det du har pt er to dokumenter - et XML-dokument og et XSL-dokument. I dit XML-dokument laver du en reference til dit XSL-dokument, og IE tager så disse to dokumenter og smelter dem sammen til noget du kan se i din browser. Browseren laver altså selv "html" ud af disse to dokumenter. Derfor virker dine sider ikke i andet end IE, da de andre browsere ikke har denne funktionalitet implementeret. Det ses mest tydeligt af, at du i /Vis kode/ kan se XML-data ... men ikke HTML.

Det jeg foreslår er, at du på serversiden - dvs i ASP-koden - omformer XML/XSL til ren HTML, der så sendes til browseren. Dette sker i koden nedenunder. Dermed kan du opnå, at din eksisterende kode til at skrive til gæstebogen stadig vil virke, at du beholder din XML-data intakt. I stedet vil du så bruge XML som rent datalag ... og dine brugere vil ikke kunne se dine rå XML-data.

> Hvis du har et konkret eksempel på en applikation (gæstebog eller
> andet), hvor XML-data behandles på den måde du foreslår, så er jeg
> meget interesseret.

Den kode jeg sendte dig er aktuel kode fra en applikation jeg udviklede i foråret. Den tog dog data fra en database og lavede det om til XML ... i stedet for at hente XML fra en fil. Det skulle dog ikke skinne igennem i den modificerede kode jeg sendte tidligere.

> [...]
> praksis. Jeg kan også sende dig min applikation i zip-format, og så kan
> du selv kigge på den, men det skal du bestemt ikke føle dig forpligtet

mit eget domæne er pt ikke i stand til at afvikle .ASP-sider pga problemer med serveren ... men når den kommer op igen, skal jeg nok lægge noget kode derud.

> PS. Min manglende viden illustreres af, at jeg stort set intet forstår
> af nedenstående:

dine XML/XSL-dokumenters placering på serveren læses ind i et par variable.

du instantierer/laver et XML-objekt på serveren til dine XML-data

dine XML-data loades ind i objektet

du instantierer/laver et XML-objekt på serveren til din XSL-fil

din XSL-fil loades ind i objektet.

dine XML-data og XSL-stylesheet smeltes sammen til HTML, der derefter sendes til browseren.

Har du prøvet at få koden til at virke ?

Ellers vil jeg foreslå dig at sætte lidt tid af til at kigge på nedenstående link. For at få rigtig meget gavn af XML skal du nok ofre lidt tid på at sætte dig ind i, hvordan det er skruet sammen.

Jeg har tidligere anvendt forummet "XML forum" fra asp.dk, der også bruger XML som datalag. Se på http://www.asp.dk/sources.asp?mode=view_source&cat_id=0&id=490&tech_id=3
:)

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-10-01 14:50

Hejsa

vi bevæger os på et højere niveau end jeg befinder mig.

1.

> jeg mener ikke, at det er et spørgsmål om, at man ikke kan skrive til en
ASP-fil ... jeg tror bare at den metode du bruger er forkert.

Hvis du dermed mener at man kan skrive - v.hj.a. XSL - direkte ind i en
..asp-fil, så vil jeg gerne se den kode, som du kan gøre dette med. Og da du
sikkert allerede har sendt mig brudstykker af denne - uden at jeg forstod
det - vil jeg bede dig om at sende den KOMPLETTE fil, gerne privat som
vedhæftet fil til mig selv. Så ved jeg hvad du taler om, og skal ikke gætte
mere.

2.

> [...]
dine sider ikke i andet end IE, da de andre browsere ikke har denne
funktionalitet implementeret. Det ses mest tydeligt af, at du i /Vis kode/

Det forstår jeg.

3.
> [...]
vil du så bruge XML som rent datalag ... og dine brugere vil ikke kunne se

Hvad er det for en "koden nedenunder" du snakker om? Du bedes sende mig
denne fil - ikke bare i brudstykker - men i sin helhed. Helst privat og som
vedhæftet fil.

4.

> [...]
stedet for at hente XML fra en fil. Det skulle dog ikke skinne igennem i den

Sikkert nok, men det skinnede ikke nok til at jeg forstod det.

5.

> mit eget domæne er pt ikke i stand til at afvikle .ASP-sider pga problemer
med serveren ... men når den kommer op igen, skal jeg nok lægge noget kode
derud.

God idé, så kan det være at tingene bliver mere klare.

6.
> Har du prøvet at få koden til at virke ?

Hvis du dermed mener de brudstykker du har sendt, så må jeg svare nej. Det
har jeg opgivet på forhånd, da jeg ikke ved hvor og hvordan de skal sættes
sammen med min øvrige kode. Men jeg sender dig gerne mine filer, og så kan
du selv forsøge at tilrette dem som du synes det skal gøres. De er
oprindelig hentet fra Netcoders, hvor de kaldes for en XML-gæstebog.

7.
> Ellers vil jeg foreslå dig at sætte lidt tid af til at kigge på
nedenstående link. For at få rigtig meget gavn af XML skal du nok ofre lidt
tid på at sætte dig ind i, hvordan det er skruet sammen.

Ja, jeg må sætte mig mere ind i XML for at forstå og bruge det. Det er jeg
enig i. Men p.t. er jeg dog tilfreds med at IE5.0 og fremefter kan bruge min
gæstebog, for Mac/Netscape etc. har jeg opgivet for længst, og det lever jeg
fint med.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-10-01 15:34

Jakob Munck wrote in news:3bd81571$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> 1.
>>
> Hvis du dermed mener at man kan skrive - v.hj.a. XSL - direkte ind i en

Du skriver ikke de nye data ind i dine XML-data via XSL ... men via ASP og
ASPs XML-metoder.

Jeg havde ikke kigget så grundigt på din kode tidligere - så jeg regnede
med, at du skrev til filen vha FileSystemObjectet ...

> [...]
> forstod det - vil jeg bede dig om at sende den KOMPLETTE fil, gerne
> privat som vedhæftet fil til mig selv. Så ved jeg hvad du taler om, og

Jeg har på http://stocholm.dk/xml/guestbook.zip lagt følgende filer:

1.
guestbook.xml
- din eksisterende XML-fil
der er dog fjernet referencen til din XSL-fil

2.
guestbook.xsl
- din eksisterende XSL-fil

3.
guestbook.asp
- en side med den kode jeg sendte i indlægget

4.
opretbesked.asp
- din kode du sendte tidligere ... blot med et par enkelte rettelser så
det stemmer overens med de nye filer.

> 6.
>>

> Hvis du dermed mener de brudstykker du har sendt, så må jeg svare nej.

det var så vidt jeg kan huske ikke brudstykker ... der er faktisk ikke mere
koden end det jeg sendte.

> [...]
> jeg enig i. Men p.t. er jeg dog tilfreds med at IE5.0 og fremefter kan
> bruge min gæstebog, for Mac/Netscape etc. har jeg opgivet for længst,

Det er jo så dit valg ... men det er nu ikke meget kode der skal til for at
lave det, så det virker i (alle) browsere.

Og ... hvis jeg må være så fri: et par kommentarer om din kode:

1.
Det er noget pjat med at du afskærer folk fra at bruge højreklik på dine
sider. Det giver kun en illusorisk beskyttelse, da de folk, der virkeligt
vil se din kode (og image-links) også får den at se ... som nu fx mig ...
det er bare mere besværligt. [1] Du fratager også folk deres mulighed for at
navigere på dine sider via højreklik ... og det er ikke pænt at ændre på
browserens opførsel.

2.
Jeg kan se, at du i din formular har inkluderet "autocomplete=off" ...
hvilket betyder, at IE-brugere ikke længere har den normale autoudførsel af
indhold i formularer ... igen: lad det være op til den enkelte bruger at
definere hvordan deres browsere skal opføre sig.

[1] Det eneste jeg faktisk gjorde var at udskifte browseren til Opera ... og
så kunne jeg fint se din kode.

.... og endeligt: Jeg kan se i koden i siden opretbesked.asp, at den bruger
den gamle XML-parser i Windows ... hvilket betyder, at du sikkert vil få en
fejl ved load af guestbook.asp i linie 6 og 9 ... hvis du får opgraderet din
XMl-parser i Windows til den nye version:
<http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?URL=/downloads/sample.asp?
url=/msdn-files/027/001/591/msdncompositedoc.xml>

så skulle det virke.

Held og lykke med det ... :)

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-10-01 17:26

- OK; jeg kigger på den kode du har uploadet og ser hvad jeg kan lære og
bruge. Tak for din ihærdige hjælp, som da har åbnet mine øjne for nogle
muligheder, også selv om jeg ikke er i stand til at udnytte dem endnu.

- Jeg mener bestemt det er godt at anvende "autocomplete off", da det er
særdeles irriterende med disse "hjælpefunktioner" som ellers aktiveres hele
tiden. I visse sammenhæng invaliderer de direkte formfeltets virke, f.eks.
hvis det drejer sig om en chat.

- jeg har intet imod at dygtige folk som dig og andre ser min kode, og jeg
sender den gerne til dem, hvis de har spændende kommentarer og forslag.
Derfor har min anvendelse af anti-højrekliks-javascript intet med det at
gøre. Det drejer sig om alle de UDYGTIGE (og det er desværre dem jeg kender
flest af), som gerne vil kigge ind for at "se hvordan tingene er lavet". OK,
men så må de downloade hele siden, og det er så lidt mere besværligt. Men
hvis de ikke kan finde ud af det, så ville de nok heller ikke kunne bidrage
positivt til at forbedre den eksisterende kode.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-10-01 20:07

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> og bruge. Tak for din ihærdige hjælp, som da har åbnet mine øjne for
> nogle muligheder, også selv om jeg ikke er i stand til at udnytte dem

det kommer nok ... :)

> [...]
> aktiveres hele tiden. I visse sammenhæng invaliderer de direkte
> formfeltets virke, f.eks. hvis det drejer sig om en chat.

Ja ... jeg har også oplevet, at inputfeltet i et chatrum jeg havde kodet
blev en smule forvirrende, da den foreslog alle tidligere indtastede data.
Det er dog nemt at komme udover dette ... fx ved at lave inputfeltet som et
TEXTAREA i stedet for alm. INPUT. Jeg vil dog fastholde, at det må være op
til brugerne selv at vurdere, om det er noget de vil anvende. Det kan ikke
være web-programmørens opgave.

> - jeg har intet imod at dygtige folk som dig og andre ser min kode,

Øeh ... jeg regner nu bestemt ikke mig selv som hørende til den hårde kerne
herinde ... men tak for roserne alligevel :)

> [...]
> med det at gøre. Det drejer sig om alle de UDYGTIGE (og det er desværre
> dem jeg kender flest af), som gerne vil kigge ind for at "se hvordan

Jeg kender det godt. Jeg fik engang en svinemail fra en bruger, der havde
kigget i koden på mine sider, og ville lige sige, at "han aldrig kunne
finde på at bruge et website, der var lavet i F****** Frontpage". Problemet
i dette er, at FP var brugt som en meget dyr ASP-editor med syntaks-
highlighting ... dvs FP havde ikke fået lov til at lave noget i koden ...
bortset fra, at jeg havde glemt at slette den linie i headeren, der skrev
at programmet var FP.

Mht det sidste du har skrevet ... hvad er problemet så i, at nogen ser
koden til dine sider ? For at citere drengene i
dk.edb.internet.webdesign.clientside : "Sandsynligheden taler for, at du
ikke har lavet noget, der ikke er lavet før". At jeg så personligt altid
finder andre steder at bruge min tid, end på de sites, der vil bestemme
hvordan min browser opfører sig ... er blot personlige præferencer - jeg er
dog ikke den eneste ... :)

> [...]
> lidt mere besværligt. Men hvis de ikke kan finde ud af det, så ville de
> nok heller ikke kunne bidrage positivt til at forbedre den eksisterende

næeh ... men det er imo det lod vi må arbejde under som webdesignere ...

Hvis du får problemer med koden jeg smed op, så blot skriv tilbage her i
gruppen.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-10-01 22:19

Hej igen

1. Jeg har fået din kode til at virke og den ligger der, hvor den gamle også
lå. Og UNDSKYLD, men der er sat højrekliks-prævention på igen. Koden kører
bare helt fint, og ligner til forveksling - set fra brugerens synspunkt -
den gamle, bortset fra at browseren nu læser HTML og ikke XML. Det er der
måske en Netscape-bruger et eller andet sted der bliver glad for. Men det
har været interessant og lærerigt at se koden igennem, og nu forstår jeg
bedre hvad du mente med de kodeeksempler du sendte.

2. Jeg tror på at man kan erstatte tekstfeltet i en chat med en "textarea"
og dermed løse problemet med at den kommer med forslag. Men er det ikke lige
så godt at skrive "autocomplete off"? Brugeren kan vel ikke se forskel.

3. Hvem der er dygtige er jo altid relativt. Jeg regner dig for meget
dygtig, men det er der også andre her i gruppen der er, så det er en sand
fornøjelse og en udfordring at forsøge at følge med.

4. Jeg er 100% bevidst om, at jeg intet har lavet noget sted som kan
imponere eller overraske blot nogenlunde habile asp-programmører, og hvis
nogen er nysgerrig kan de få al den kode de vil tilsendt. Og det er også
klart, at når man beder andre om hjælp, skal man naturligvis ikke gøre det
besværligt for dem at se den kode man ønsker hjælp til. Men bør man ALTID
gøre det så let som muligt for hvem som helst at se ens kode? Jeg må
indrømme, at jeg ikke er helt afklaret på dette punkt, så indtil videre
beholder jeg den praksis, at gøre det en lille smule vanskeligt for de rene
amatører at se min javascript/html-kode, vel vidende at enhver der ved bare
en smule om sagerne let kan få fat i den.

5. Jeg forstår ikke helt hvad du mener med, at brugeren skal have lov til
selv at bestemme det ene og andet. Er det ikke en webdesigners opgave at
styre brugerens adfærd, så det ønskede resultatet opnås? Sådan opfatter jeg
det i hvert fald, og de sites jeg kører er jo ikke beregnet for programmører
eller designere, men for almindelige jævne folk, der helst ser tingene gjort
så entydigt og ukompliceret som muligt. De føler faktisk, at de allerede som
det er nu, har alt for mange valg, og det gør mange af dem forvirrede. Jeg
har derfor heller endnu ikke hørt nogen af dem klage over, at de "ikke kunne
se koden". Den interesserer de sig slet ikke for, hvis bare siten fungerer.

Men hvis programmører, f.eks. her fra nyhedsgruppen, skulle blive
nysgerrige, så skal de bare henvende sig, så skal jeg gøre hvad jeg kan for
at hjælpe, lige som jeg selv er blevet hjulpet masser af gange her i
gruppen, bl.a af dig.

Tak for det !

v.h.
Jakob Munck