IDE Raid kører fint, men sløver alt andet ~
Fra : Thomas B.

Dato : 20-10-01 08:12

Hej ng.

Jeg har et Abit Dual Raid board i min server, jeg har samlet. Den kører
stripping (raid-0) med 2 diske og det blæser også bare derud af. Problemet
kommer først, når jeg vil sætte en disk i, ved siden af raid arrayet.

Når jeg prøver at kopiere en store mængde fra denne disk, er det som om den
hele tiden pauser i kopieringen. Det er som om, den stopper og forsætter
hele tiden, altså som om den bliver forstyrret af et eller andet. Det tager
utroligt lang tid, at kopiere 1 GB, meget længere tid, end det burde.

Hvad kan der være galt ?

Jeg håber nogen kan hjælpe, for jeg vil meget nødigt droppe raid, for det
kører godt alene.

På forhånd tak

TB

Fra : Lars Krag

Dato : 20-10-01 08:30

"Thomas B." <nomail@mail.com> wrote in message news:uq9A7.5386$5v1.394788@news010.worldonline.dk...
> [...]
> hele tiden, altså som om den bliver forstyrret af et eller andet. Det tager
> utroligt lang tid, at kopiere 1 GB, meget længere tid, end det burde.

Har du den ekstra disk på samme controller som dit raid0 array? Hvis det er
tilfældet er du ramlet ind i en ATA100 flaskehals. Jeg prøvede det samme da
jeg satte 2 raid0 arrays på samme raidcontroller. Kunne læse med 70 MB/s
på det ene men kun skrive med 7-8 MB/s på det andet samtidig. Nu har jeg 2
raidcontrollere (en onboard på Abit MB og en Promise Fasttrak). Nu kan jeg
læse med 70 MB/s og skrive med ~50MB/s samtidig, og det er jo noget
hurtigere. Hvis du har en ledig plads på en anden controller til din ekstra disk
ville det også løse problemet.

[SNIP]

Lars

Fra : Thomas B.