Hound dog
Fra : Janni

Dato : 20-10-01 00:54

Hej!
Jeg håber at I kan hjælpe mig. Når der på engelsk står "Hound dog" (Og her
er der IKKE tale om Elvis' sang!), hvilken race er det så?

Janni

Fra : Kosmonauten

Dato : 20-10-01 08:25

Hej Janni,
det havde været rart med lidt Elvis snak i gruppen ;c)
Men sæføli OT.
Mener (men vil ikke hænges op på det),
at Hound bliver brugt om hunde med jagtegenskaber.
Ex.vis Fox-hound, Blood-hound osv.
På engelsk findes følgende sætning:
"Hound down" hvilket er en anden sætning for "Hunt down".
Men det bliver spændende at se om der skulle være andre bud.
Troede en gang da jeg var en bette knejt at Elvis sang om en
hunhund(hound-dog), hmm på en eller anden måde så gør han det jo også, men
det er jo en helt anden snak.
God Weekend fra
Martin og Laika The Hound Dog ;c)

Fra : Mette Tovborg Jensen

Dato : 20-10-01 11:34

Din hund er helt sikkert en jagthund der tilhøret de drivende jagthunde.
Den bliver brugt til rævejagt i England. I gammel tid hed jagtformen
parforce-jagt. Jægeren var til hest og et kobbel hunde jagtede hjorten. Du
kan ikke bruge hundens naturlige egenskaber til jagt i Danmark.
Ellers held og lykke med hunden.
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-10-01 16:54

Hound dog:

Hvis en englænder siger "I lost 20 quits on the hounds, så er det hundevæddeløb
med altså mynder, normalt greyhounds.

Hound er også en engelsk "hundefaglig" fællesbetegnelse for drivende jagthunde
og støvere. Mest kendt i denne gruppe er gravhundde og beagle.
I almindelighed forstås dog de jagthunde der bruges ved parforce jagt, f.eks
foxhound, men der findes mange andre racer der bruges på samme måde.
Man kan være heldig at se en foxhound her i landet, men her er de sjældne i
modsætning til f.eks England og Frankrig.
Folkeligt bruges begrebet lidt nedsættende, måske fordi disse jaghunde for det
meste handles dusinvis, har en kort middellevetid (ca 5 år), og lever et lidt
hård liv. Således er det ikke ualmindeligt af franske hounds er brændemærkede.
Det er ikke hunde der ligger og hygger sig foran kaminen om aftenen, når de
ikke er på jagt, opolder flokken (i reglen ca 20) sig i en hundegård.

mvh

Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Don Harris

Dato : 23-10-01 15:27

Hej Janni

Der er ikke tale om en speciel race. Hounds er en gruppe af hunde der især
er brugt til jagt, spor og udholdenhed. Der er mange forskellige racer f.eks
Pharao Hound der er i myndefamilien og som derfor kan løbe utroligt stærkt.
Basset Hound, Beagle, norsk elghund og mange flere...

Hilsen Carina

Fra : Lars Stricker

Dato : 24-10-01 07:36

Hej

Don Harris wrote:

> [...]
> Pharao Hound der er i myndefamilien og som derfor kan løbe utroligt stærkt.
> Basset Hound, Beagle, norsk elghund og mange flere...

Bloodhund, Otterhound, Black &Tan Coonhound for nu at tilføje nogle .Men Norsk
Elghund, det er da vist en spidshund ?
Og kan en hound (Pharao Hound) være i myndefamilien ? Det er vel enten eller.

mvh
-Lars