Ny HD på 40Gb - Hvilken?
Fra : Daniel-San

Dato : 20-10-01 00:03

Davs Allesammen

Jeg skal i nærmeste fremtid ha' mig en ny 40 Gb disk, da den prismæssigt
bedst kan betale sig. De fleste ligger onkring 1100 spir, og det var en af
disse jeg havde kigget på, men hvilket mærke og model? IBM 60GXP er oplagt,
men hvad med rygterne? - Er der andre der er bedre/hurtigere/mere
driftsikker?

(Krav : 40Gb, 7200RPM, ATA100).

Mvh Daniel

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-10-01 00:35

"Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
oplagt,
> men hvad med rygterne? - Er der andre der er bedre/hurtigere/mere

Seagate Barracuda IV 7200 rpm 2 mb cache har et ualmindeligt godt ry
Skal både være støjsvag, driftsikker og hurtig

--
Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Esben

Dato : 20-10-01 00:58

"Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> oplagt,

> Seagate Barracuda IV 7200 rpm 2 mb cache har et ualmindeligt godt ry
> Skal både være støjsvag, driftsikker og hurtig

Er den ikke kun 3-4 måneder gammel?

--
Esben

Fra : Brian Binnerup

Dato : 20-10-01 06:51

Hvordan står den disk i forhold til IBM 60GXP?

De koster jo faktisk næsten det samme..

Men hvem har føretrøjen i:

1. Hastighed
2. Støj
3. Pålidelighed

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Kristian

Dato : 20-10-01 09:43

Nu har jeg gennem den sidste månedstid læst en del harddisk tests på nettet,
hvor de hver gang har fundet Seagate Barracude IV som vinder. Mht. hastighed
og støj skulle den her være hurtigst og mest lydløs. Mht. pålidelighed må
jeg sige at hvad man hører er at specielt IBM diske skulle være meget
upålidelige, og hos mange forhandlere som sælger disse IBM advarer de folk
mod at købe dem pga. mange fejl!

Se bl.a. test her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/08/31/0028681
http://www.gamepc.com/reviews/hardware_review.asp?review=barracudaiv&page=1&
mscssid=&tp=

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 20-10-01 12:21

Jeg står i samme situation og overvejer IBM GXP60, Barracuda IV fra Seagate
eller WD. WD skulle efter sigende være lavet af komponenter fra IBM (og
samme teknologi), hvorimod Seagate benytter sig af en anden. Jeg hælder mest
til Seagate bl.a. pga. støjniveau, 23MB/sek i snit på HELE disken,
temperatur, deres ophæng der beskytter imod stød, samt deres gode omtale
generelt set. IBM er meget negativt omtalt på hele nettet! (auch..) Så på
trods af at IBM faktisk opfandt harddisken, så tror jeg at Seagate vinder
her...

Gunnar.

Fra : Thomas

Dato : 20-10-01 14:52

> [...]
> jeg sige at hvad man hører er at specielt IBM diske skulle være meget
> upålidelige, og hos mange forhandlere som sælger disse IBM advarer de folk

Der er ganske korrekt, at IBM harddisken ikke har et ret godt rygte. Men
efter min mening, er det et rygte der ikke har noget på sig. Jeg kører selv
med 4 IBM harddiske - både fra 75GXP serien og fra 60GXP serien. Jeg har
ikke haft andet end god erfaring med diskene.
Jeg vil tro, at grunden til de mange dårlige rygter er, at IBM har solgt så
enorme mængder af diske, og når man sælger mange diske, kan det ikke undgås,
at man får flere defekte diske end andre producenter.

Men hvis jeg skulle købe en ny disk, vil jeg da stadig tage Seagate med i
mine overvejelser.

Mvh.

Thomas T.

Fra : Kristian

Dato : 20-10-01 17:48

> [...]

undgås,
> at man får flere defekte diske end andre producenter.

Men hvorfor skulle butikker som f.eks. shg.dk og itbutikken.dk skrive på
deres sider at de ikke kan anbefale disse IBM diske, hvis det ikke var
rigtigt? De må jo vide hvor mange raklamationer de modtager på disse diske,
og det må jo være en forholdsvis stor mængde, når de skriver sådan om
diskene!

>Men hvis jeg skulle købe en ny disk, vil jeg da stadig tage Seagate med i
>mine overvejelser.

Det lyder fornuftigt, for hvorfor købe andet en det som testene viser?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-10-01 09:53

On Sat, 20 Oct 2001 18:47:58 +0200, "Kristian"
<kristianhansen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>rigtigt? De må jo vide hvor mange raklamationer de modtager på disse diske,
>og det må jo være en forholdsvis stor mængde, når de skriver sådan om

IBM bruger også selv Maxtor harddiske i deres pc'ere.

For nogle år siden havde harddiske lavet i Singapore et godt ry, men
jeg har hørt fra en pc-forhandler at det de nye IBM diske der lavet i
Ungarn, der er problemer med. Jeg har ikke selv en IBM disk, så jeg
kan ikke se hvor den er lavet.

Kurt Brixen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-10-01 14:55

On Sun, 21 Oct 2001 10:52:43 +0200, Kurt Brixen wrote:

> [...]
>jeg har hørt fra en pc-forhandler at det de nye IBM diske der lavet i
>Ungarn, der er problemer med. Jeg har ikke selv en IBM disk, så jeg

Dette rygte drejer sig kun om GXP75 og har højst sandsynligt
intet på sig....AFAIR var det Mike Magee der åbent lagde ud med
disse spekulationer. Diskeme bliver stort set lavet over hele
verden.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
"Never tell me the odds!"

Fra : Kristian

Dato : 21-10-01 18:11

[...]

Dette rygte er ikke kun for 75GPX serien... også 60GPX serien og andre
IBM...

[...]

Prøv selv at kig hvad shg.dk og itbutikken.dk skriver om dem!

Fra : Santa Xcaze

Dato : 22-10-01 09:26

Det er 75 gxp der er problemer med, har selv haft 4 diske der alle sammen
fik bad sectors og sagde mærkelige lyde ....Og ja de havde alle sammen
køling så det var ik problemet ... Det blev på et tidspunkt nævnt af fejlene
kom ved skrivning/overførsel af små filer i for lang tid ... Noget med at
skrive hovedet lavede ged i den ... Det var sådan set også det som fik mine
til at gå i stykker ... Men der er intet i vegn med 60 gxp og de er dejlige
hurtige ....

Fra : Kristian

Dato : 22-10-01 13:22

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mine
> til at gå i stykker ... Men der er intet i vegn med 60 gxp og de er

Så må jeg jo skrive igen:

Dette rygte er ikke kun for 75GPX serien... også 60GPX serien og andre
IBM...

Hvorfor skulle butikker som f.eks. shg.dk og itbutikken.dk skrive på
deres sider at de ikke kan anbefale disse IBM diske (incl. 60GPX serien),

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-10-01 09:41

Der er en test af IBM Deskstar 60GXP, IBM Deskstar 75GXP, Maxtor DiamondMax
Plus 60 og Seagate Barracuda ATA IV i Privat Computer nr. 10/2001 (det
nyeste). Seagaten vinder med et mulehår, især pga. lavt støjniveau.

Fra : Kristian

Dato : 21-10-01 18:08

Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Plus 60 og Seagate Barracuda ATA IV i Privat Computer nr. 10/2001 (det
> nyeste). Seagaten vinder med et mulehår, især pga. lavt støjniveau.

Men hvorfor så vælge andet en den Seagate når de alle koster ca. samme
pris? - Jeg kunne forstå det hvis Seagaten var meget dyrere end de andre,
men det er den jo ikke!

Fra : MKE

Dato : 20-10-01 06:58

WD

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 20-10-01 13:27

In article <Th2A7.4909$5v1.385123@news010.worldonline.dk>, bluwduch@wanadoo.dk
says...
> [...]
> disse jeg havde kigget på, men hvilket mærke og model? IBM 60GXP er oplagt,
> men hvad med rygterne? - Er der andre der er bedre/hurtigere/mere

Jeg vil foreslå en Fujitsu MPG3409AH-FDB 40.9GB Fluid. Den opfylder alle dine
krav og giver en enstra bonus (som faktisk er det primære :)): Den er støjsvag.
Kuglelejerne er fyldt med væske, som giver en meget støjsvag disk. Skulle jeg
selv ud og have ny disk, ville det være denne disk, jeg gik efter.
Jeg har en kammerat, der har købt sig sådan en fætter. Han kan bekræfte at
disken er utrolig stille.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 20-10-01 13:44

Seagate har det laveste støj niveau på markedet. Tjek dette, det overbeviste
mig mht. valg:

http://www.digit-life.com/articles/hddreview0108/index.html
http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/08/31/0028681

....og lige netop 20 / 40 GB versionerne er MEGET lydsvage da der kun er een
plade i drevet. Desuden er søgetiderne lavere på 40GB end 60 / 80 pga.
antallet af plader...

Gunnar.

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 21-10-01 09:37

In article <B7F73E3A.C824%funkpost@mac.com>, funkpost@mac.com says...
> [...]
> plade i drevet. Desuden er søgetiderne lavere på 40GB end 60 / 80 pga.

Det lyder unægteligt rigtigt godt, men Fujitsu disken er overhovedet ikke nævnt
i sammenhængen. Hvordan kan du hævde at Seagate disken har det laveste
lydniveau?

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)