Hvad døde Jens Ploug Hansen af?
Fra : Thomas Boston

Dato : 30-12-00 12:32

Jeg har ikke været så meget med de seneste år, men er nu begyndt at
genoptage fiskeriet igen :). Det var med nogen overraskelse at jeg læste
linien "nu afdøde Jens Ploug Hansen" i et fiskeblad. Jeg fandt senere ud af
at Jens Ploug Hansen - hele Danmarks fiskeguru - var død i maj 98, kun 50 år
gammel.

Er der nogen der kender mere til omstændighederne omkring hans død?

mvh

Thomas Boston

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-12-00 13:10

Thomas Boston wrote:

> Er der nogen der kender mere til omstændighederne omkring hans død?

Der kan vist skrives en meget saftig historie om det emne, men så vidt
jeg kan se, så har alle valgt, at det skal der ikke snakkes om...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Boston

Dato : 30-12-00 17:18

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A4DD0A7.2BA27E24@niels-ebbesen.net...

> Der kan vist skrives en meget saftig historie om det emne, men så vidt
> jeg kan se, så har alle valgt, at det skal der ikke snakkes om...

Hej Niels m.fl.:
OK, nu var det for det første ikke lige en "saftig historie" jeg ledte efter
men et eller flere simple facts omkring subject. Jeg kan for det andet ikke
forstå at emnet pludselig skal gøres til en slags tabu - i særdeleshed da
jeg ikke ved mere end jeg gør.

Det undrer mig bare at man ikke kan finde mere om JPH når man tænker på hvor
meget hans virke, publikationer og jornalistik i en lang årrække har betydet
for en stor skare af entusiaster i hele Skandinavien? Det eneste jeg fandt
online var via Google.com - en lille notits i en svensk avis. Underligt,
synes jeg....

Hvis emnet/svaret overtræder nogles tærskel (hvilket jeg ikke kan forstå at
det skulle gøre) så mail mig uden om gruppen - gerne med lidt mindre
kryptiske svar ;).

Også glæder jeg mig iøvrigt til at komme ud og fiske - med nogle af Jens
Ploug Hansens finter i baghovedet...

mvh

Thomas Boston

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-12-00 18:15

Thomas Boston wrote:

> [...]
> forstå at emnet pludselig skal gøres til en slags tabu - i særdeleshed da

Det vil ikke kunne undgås, hvis du skal have et fyldestgørende svar.

> [...]
> online var via Google.com - en lille notits i en svensk avis. Underligt,

JPH har aldrig været "min kop the", jeg har aldrig kunnet fordrage hans
massive promovering af IGFA-klasse rekorder/fiskeri, hvor man fisker med
så klient grej og tynde liner, at fighten tager unødvendig lang tid, det
er at gøre fisken til et stykke levende legetøj.

> Hvis emnet/svaret overtræder nogles tærskel (hvilket jeg ikke kan forstå at
> det skulle gøre) så mail mig uden om gruppen - gerne med lidt mindre
> kryptiske svar ;).

Den rigtige historie krænker ikke mig, men den vil helt sikkert støde
nogen, så jeg lader JPH og hans eftermæle hvile i fred, et hint - du kan
lede efter gamle artikler i Århus Stifttidne.

> Også glæder jeg mig iøvrigt til at komme ud og fiske - med nogle af Jens
> Ploug Hansens finter i baghovedet...

Knæk og bræk...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Boston

Dato : 31-12-00 13:25

Hej alle,
Jeg har fået svar på mit spørgsmål (privat) uden om gruppen og foreslår at
tråden lukkes. Jeg er ked af hvis jeg har stødt nogle med mit spørgsmål, men
forstår ønsket om diskretion og respekterer diverse reaktioner. Jeg havde
*ingen* idé om hvad der lå bag.

Tak for svarene.

mvh

Thomas Boston

Fra : SGF

Dato : 31-12-00 13:48

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3A4E1827.29B04C93@niels-ebbesen.net>...

>Den rigtige historie krænker ikke mig, men den vil helt sikkert støde
>nogen, så jeg lader JPH og hans eftermæle hvile i fred, et hint - du kan
>lede efter gamle artikler i Århus Stifttidne.

Det er muligt, at newsgroup´en ikke tåler at enmet bliver berørt yderligere,
men jeg er meget interesseret i, hvad der blev af min barndoms fiske-guru,
så jeg har uden helt søgt i Århus Stifttidende, som du foreslog.
Da jeg ikke kunne finde en stavelse om emnet, håber jeg, du via mail og uden
om NG vil fortælle mig lidt mere???

På forhånd tak og godt nytår
Søren Frederiksen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-00 15:17

SGF wrote:

> Det er muligt, at newsgroup´en ikke tåler at enmet bliver berørt yderligere,
> men jeg er meget interesseret i, hvad der blev af min barndoms fiske-guru,
> så jeg har uden helt søgt i Århus Stifttidende, som du foreslog.

Det generer mig ikke, at fortælle dig, at JPH kom af dage efter samme
koncept som Ernst Hemmingway, ikke at forstå som, at JPH på nogen måde
kan sammenlignes med EH, for JPH skriverier er lige så litterære som en
komputer manuel.

Jeg har ikke lyst til en injurie sag, så de nærmere omstændighedder, må
du selv finde, jeg kan kun sige, at det jeg har læst og hørt, er lige så
kulørt som en amerikansk b-film.

Godt nytår

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 02-01-01 16:04

Niels Ebbesen wrote in message <3A4DD0A7.2BA27E24@niels-ebbesen.net>...

>Der kan vist skrives en meget saftig historie om det emne, men så vidt
>jeg kan se, så har alle valgt, at det skal der ikke snakkes om...

Øh - Jeg vidste _heller_ ikke at JPH var død. Det undrer mig såre, og selvom
der er sagt og skrevet meget om JPH's "metoder", var han da én af dem der
var gode til at profilere lystfiskeri. Selv har jeg adskillige bøger
derhjemme af JPH. Trist!

Jeg er ligesom Thomas Boston én der har været i "dvale" gennem længere tid,
men har nu tænkt mig at tage ørredfiskeriet op igen, selvom jeg kan forstå
at det nye hit er trolling på Østersøen og at man nu skal betale
fiskekort!!!

Jeg synes nu også det er ret interessant når en person som JPH dør, så det
er jo ikke sikkert, at meningen var at der skulle "bores" i sagen.

hilsen,

Fra : Jan Jensen

Dato : 03-01-01 00:04

Hej,
Godt nytår til alle.
Lad dog freden hvile over JPH. JPH har skrevet en række fortræffelige bøger
og lagt navn til ligeså mange udmærkede videofilm, hvilket vi må sige ham en
stor tak ham for.
Fiskeavisen nævnte i sin tid hans død, dog uden at komme nærmere ind på
dødsårsagen - hvilket i og for sig også er en privat sag og "uinteressant"
(undskyld ordvalget) for os andre.
Lad os hæve niveauet lidt i NG, og istedet tale om de ting JPH har skrevet
etc.
Mvh Jan

David A. D. Konrad <konrad@dadk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:r5m46.14770$Ru.92082@twister.sunsite.dk...

Fra : Boysen

Dato : 30-12-00 23:47

Hej Thomas

Jeg sidder lige nu med kæmpe åben mund (ligesom du?).
Hvad i al hele hulen er der galt i, at spørge som du gør?!
En skriver: "Render du altid rundt og spørger hvordan kendte mennesker
dør?" - Det er dog for ringe, at argumentere på den måde. Jeg mener, skal vi
f.eks. censurere historiebøgerne fremover, så folk ikke kan læse om f.eks.
Hitler, diverse konger, racerkørere osv. ´s død?
Er død virkelig tabu?

Personligt anede jeg intet om JPH´s alt for tidlige død, og det er for mig
virkelig trist, da manden har givet mig mange gode bog/film/foto oplevelser,
men jeg kan ikke se, hvorfor

Fra : Boysen

Dato : 31-12-00 01:15

Der skete lige et lille uheld, så jeg prøver lige igen .

[...]

Hitler, konger, racerkørere osv. ´s død?
Er død virkelig tabu?

Personligt anede jeg intet om JPH´s alt for tidlige død, og det er for mig
virkelig trist, da manden har givet mig mange gode bog/film/foto oplevelser,
men jeg kan ikke se, hvorfor man ikke må snakke om det?
Skulle du have modtaget noget om emnet pr. mail, må du meget gerne
videresende det til mig, hvis gruppen her ikke "tåler" det.

Dette er nok lidt off-topic, men jeg måtte lige forsvare Thomas!

/Michael Boysen