Relaying af mail
Fra : Simon Kristensen

Dato : 19-10-01 16:41

Hejsa

Jeg fandt idag ud af (til min store gru), at jeg sidder bag en
firewall, der ikke tillader mig at sende mails til domæner udenfor
york.ac.uk. Min ynkelige sendmail-opsætning (Redhats default) var
endda holdt op med at beklage sig.

Aldrig rådvild forsøgte jeg at sætte en mailserver (exim denne gang)
op til at lave relay via den centrale SMTP-server, men denne server
ville ikke kendes ved mig, og derfor ikke sende min mail videre. Jeg
sidder med andre ord med et problem.

Nu tænkte jeg, at hvis jeg kunne lave et script, der ftp'er min
udgående mail til en af de centrale Unix-maskiner, hvorefter den
logger ind på denne med mit centrale brugernavn og sender min mail med
mail-kommandoen, så kunne jeg måske helt undgå at sætte en mailserver
op. Er der nogen, der ved om dette kan lade sig gøre?

På forhånd tak

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-10-01 17:12

> [...]
> op til at lave relay via den centrale SMTP-server, men denne server
> ville ikke kendes ved mig, og derfor ikke sende min mail videre. Jeg

Hvis du virkelig har behov for at sende post, så snak med dem der
administrerer den centrale smtp-server, og få dem til at acceptere
post fra din maskine. Så skal du blot anvende denne som smarthost.

> [...]
> mail-kommandoen, så kunne jeg måske helt undgå at sætte en mailserver
> op. Er der nogen, der ved om dette kan lade sig gøre?

Lyder besværligt.

Du kan (næsten) altid lave en tilpas snedig ssl/ssh-tunnel, der løser
dit problem.

Find en boks og forward dens port 25 til en ekstern maskine, som
accepterer at være relæ.

Overvej om dette er en overtrædelse af jeres sikkerhedspolitik.

Vh,

Ole

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause

Fra : Jesper Harder

Dato : 19-10-01 17:15

Simon Kristensen <work@simonsays.dk> writes:

> [...]
> op til at lave relay via den centrale SMTP-server, men denne server
> ville ikke kendes ved mig, og derfor ikke sende min mail videre. Jeg

Virker det heller ikke, hvis du bare lader din klient sende til den
centrale smtp-server (altså uden at du installerer en lokal
mail-server)?

Fra : Byrial Jensen

Dato : 19-10-01 19:08

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev:
> Virker det heller ikke, hvis du bare lader din klient sende til den
> centrale smtp-server (altså uden at du installerer en lokal
> mail-server)?

Ikke alle e-post-klienter kan snakke SMTP. F.eks. har Mutt fravalgt
det, idet man betragter det som en MTA-opgave.

Fra : Jesper Harder

Dato : 19-10-01 22:18

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Ikke alle e-post-klienter kan snakke SMTP.

OK, det var jeg ikke klar over. Men jeg kan se Simon bruger Gnus -- hvis
han også bruger den email, kan det klares med:

(setq message-send-mail-function 'smtpmail-send-it)
(setq smtpmail-default-smtp-server "smtp.example.com")

> F.eks. har Mutt fravalgt det, idet man betragter det som en
> MTA-opgave.

Hmm, umiddelbart synes jeg det lyder lidt fjollet. Hvorfor skal man
partout køre en MTA, hvis man ikke *modtager* post via SMTP?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-10-01 23:08

On Fri, 19 Oct 2001 23:18:26 +0200, Jesper Harder wrote:

> Hmm, umiddelbart synes jeg det lyder lidt fjollet. Hvorfor skal man
> partout køre en MTA, hvis man ikke *modtager* post via SMTP?

Logikken er vel at en Mail Transport Agent transporterer posten rundt,
mens mutt "nøjes" med at vise og lave emails?

Mvh.

--
"Verkligheten är ett känt mysterium" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper FA

Dato : 20-10-01 14:20

Adam Sjøgren wrote:

> Logikken er vel at en Mail Transport Agent transporterer posten rundt,
> mens mutt "nøjes" med at vise og lave emails?

Det er vel også meget fornuftigt. Der er vel ikke mange unix maskiner der
ikke har et maildrop, enten MTA->smarthost eller over NFS.

--
Jesper

Fra : Jesper Harder

Dato : 20-10-01 17:21

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Logikken er vel at en Mail Transport Agent transporterer posten rundt,
> mens mutt "nøjes" med at vise og lave emails?

Tjah, jeg synes bare at det er lidt unødvendigt, hvis man alligevel
relayer videre til fx sin udbyders MTA:

klient -> lokal MTA -> ISP MTA -> modtager

Den lokale MTA er jo bare et mellemled som reelt ikke udfører noget
nyttigt.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-10-01 17:54

On Sat, 20 Oct 2001 18:20:48 +0200, Jesper Harder wrote:

> [...]

> klient -> lokal MTA -> ISP MTA -> modtager

> Den lokale MTA er jo bare et mellemled som reelt ikke udfører noget

Uhm, den modtager udgående email fra de lokale email-klienter og
leverer den videre ud i verden, ligesom den modtager indkommende email
til brugere på maskinen og spool'er dem - det er da ganske nyttigt?

Specielt er det praktisk når man skifter ISP, så skal man kun ændre
smarthost i MTA'ens opsætning, og ikke rundt i alle brugernes
email-klienter. Og hvis man på et tidspunkt finder ud af at man
hellere vil levere posten direkte kan man bare konfigurere MTA'en til
det.

Forresten er der jo alle mulige andre programmer end lige ens
email-klient der sender emails, hvis man skulle konfigurere hver af
dem med SMTP-serverens navn, så kunne det blive et større
gedemarked...

Det passer vel egentlig også meget godt ind i filosofien om små (nåja,
mindre, så) programmer der gør hver sin ting godt og arbejder sammen?
- Sådan at man nemmere kan udskifte hver af delene uafhængigt af
hinanden.

Men da SMTP ikke er den store dybe tallerken, så er det vel heller
ikke den store katastrofe hvis email-klienter selv kan

Mvh.

--
"Ja, det lyder jo som radioen vender på hovedet!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 21-10-01 04:45

> [...]

> leverer den videre ud i verden, ligesom den modtager indkommende email
> til brugere på maskinen og spool'er dem - det er da ganske nyttigt?

Ja, det er selvfølgelig nyttigt, hvis man modtager mail via SMTP; men
hvis man fx henter via fetchmail + procmail, er den lokale MTA jo atter
bare et unødvendigt mellemled.

> Specielt er det praktisk når man skifter ISP, så skal man kun ændre
> smarthost i MTA'ens opsætning, og ikke rundt i alle brugernes
> email-klienter.

Hmm, hvor udbredt er det at klienterne kigger på SMTPSERVER environment
variablen? Jeg ved at nogle gør.

> [...]
> mindre, så) programmer der gør hver sin ting godt og arbejder sammen?
> - Sådan at man nemmere kan udskifte hver af delene uafhængigt af

Jeg kan godt se det smarte i at kun ét program behøver forstå SMTP, i
stedet for at alle klienterne skal implementere det.

Til gengæld betyder det jo så at man skal køre en service, hvor man
reelt ikke har brug for hovedparten af funktionaliteten -- det er også
uelegant.

Desuden kan man jo sige at den bedste måde ikke at fejlkonfigurere en
MTA (fx som et åbent relay), er slet ikke at køre en.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-01 09:42

Den Sun, 21 Oct 2001 05:44:33 +0200 skrev Jesper Harder:

> [...]
>
>Desuden kan man jo sige at den bedste måde ikke at fejlkonfigurere en
>MTA (fx som et åbent relay), er slet ikke at køre en.

Sendmail behøver ikke køre som daemon, hvis man kun skal bruge den til
udgående post. Det er kun hvis den skal motage SMTP - og hvis programmet
kan snakke SMTP, kan det lige så godt snakke med udbyderens SMTP.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Simon Kristensen

Dato : 22-10-01 12:57

Hej igen,

Tak for alle jeres svar. Jeg er i mellemtiden nået så vidt at jeg kan
sende mails ud via en smarthost med exim. Dette er jo for så vidt
fint, men den snakker ikke så godt med lokalt spool. Her er næste
spørgsmål.

Når jeg piller min mail ned fra IMAP serveren, så skulle der helst
foregå en lokal leverance til mit lokale mailspool. Imidlertid sker
der det, at exim forsøger at sende alt tilbage til smarthost. Denne
kender ingen bruger ved navn simon, så derfor beklager den sig. Exim
bliver ufortrødent ved, og pludselig genererer man 256 SMTP requests i
sekundet og har en systemansvarlig på SMTP-serveren i røret. Det
besynderlige er, at jeg sagtens kan sende mails helt lokalt uden at gå
smarthosten på nerverne.

Har nogen på stående fod en anelse om, hvad der går galt? Jeg kan ikke
helt gennemskue, om det er et fetchmail-problem eller et exim-problem.

Venligst

Simon

Fra : Simon Kristensen

Dato : 22-10-01 13:26

> [...]

> Har nogen på stående fod en anelse om, hvad der går galt? Jeg kan ikke
> helt gennemskue, om det er et fetchmail-problem eller et exim-problem.

Og jeg svarer selv... Hvis man husker at localhost er et navn på lige
for med $HOSTNAME når man sætter exim op, så går det lige pludselig
meget bedre.

Tak for hjælpen igen

Simon

Fra : Leo Laursen

Dato : 22-10-01 13:26

22 Oct 2001 12:57:18 +0100, skrev Simon Kristensen
<work@simonsays.dk>:

> [...]
> sekundet og har en systemansvarlig på SMTP-serveren i røret. Det
> besynderlige er, at jeg sagtens kan sende mails helt lokalt uden at gå

Har du noget i retningen af nedenstående i "/etc/aliases" ?
E-post-adresse: Bruger
eller i mit eget tilfælde:
l.laursen@mail1.stofanet.dk: leo

Leo
--
There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum.
      -- Arthur C. Clarke