Switchet LAN på 3 etager - Hvordan?
Fra : Per Christiansen

Dato : 19-10-01 14:41

Hejsa.

I en klub jeg sidder i bestyrelsen, snakker vi om at afholde noget netparty.
Vores lokaler er desværre ret små, men vi har 3 etager at gøre godt med, så
der skal nok kunne blive pladser nok alligevel.

Min tanke er så, at hver etage skal ha' hver sin 10/100Mbps switch, som
deltagerne blot plugger deres medbragte maskine i, når de kommer.

Umidelbart ville jeg kable sådan at:
Switch 1 (i stuen) <---------> switch 2 (1. sal) <---------> switch 3 (2.
sal)

Idéen er god nok, men det eneste jeg er lidt ked af er, at traffik mellem
deltagere på forskellige etager skal deles om een 100Mbps linie og helt galt
går det hvis 2.sal og stuen skal kommunikere, der er 2 delte linier.

Jeg har fra anden side hørt, at man kan duplere linierne mellem switchene og
derved opnå et 200Mbps backbone, er dette korrekt? - Kræver det at man gør
brug af bestemte switche (fabrikat og/eller type)?

Er der andre løsninger der skal overvejes?

Jeg takker på forhånd mange gange for de svar og den hjælp jeg får.

Med venlig hilsen
Per Christiansen

Fra : Bruun

Dato : 19-10-01 20:58

Hejsam
"Per Christiansen" <oz1kad@oz1kad.dk> wrote in message
> [...]

> Er der andre løsninger der skal overvejes?
>
> Jeg takker på forhånd mange gange for de svar og den hjælp jeg får.

Er switchen allerede i huset, eller er det noget som I skal investere i? Så
ville jeg hoppe på 3 * Cisco 3524 (eller 3548) med fiber connecter.

Det er vist ikke alle switches som kan connecte med 2 * 100 Mbit. Så vidt
jeg ved så fungere det kun som backup, hvis det ene ben ryger.

Fiber connection er nok at foretrække.... Men det koster...

Mvh Kim Bruun

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-10-01 22:12

"Bruun" <dikkedarer@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> Er switchen allerede i huset, eller er det noget som I skal investere i?

> ville jeg hoppe på 3 * Cisco 3524 (eller 3548) med fiber connecter.

Det ville vist være lidt pepret med fiber , 1gigabit over Cat6 ville nok
være lidt mere rentabelt (evt 3 HP 2524'ere med tilhørende gigabit moduler
til cirka 13k/stk)

> Det er vist ikke alle switches som kan connecte med 2 * 100 Mbit. Så vidt
> jeg ved så fungere det kun som backup, hvis det ene ben ryger.

Nogle kan også trunke/bundle/samle (eller hvad de forskellige fabrikater nu
ellers kalder det) således du vil fordele belastningen udover linksene..

/Dennis

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-10-01 22:17

> [...]

> derved opnå et 200Mbps backbone, er dette korrekt? - Kræver det at man gør
> brug af bestemte switche (fabrikat og/eller type)?

Det kan lade sig gøre , men jeg er selv med i noget computer party sjov hvor
vi prøvede det med en stak Olicom Crossfire 8711 og det var mildest talt
ikke værd at skrive hjem om.
Det virkede perfekt når der var var en håndfuld computere der testede på
kryds og tværs, men så snart party'et løb af staben skete der ting og sager,
vi oplevede drastiske hastighnedsætelser,packet lost og andet guf. Løsning
var at pille samtlige truks fra hinnanden så kørte det igen.
Hvorvidt Cisco/HP/3com/Dlink klarer sig bedre med deres
trunking/bundling/link agreation skal jeg ikke kunne udtale mig om ,men HP
2524'ere og en enkelt 4000er med 1gigabit kobber moduler burde være til at
betale sig fra..

/Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-10-01 23:09

Hej "Dennis Pedersen" <usenetspam@FJERNDETTEdaydreamer.dk>

> [...]
>kryds og tværs, men så snart party'et løb af staben skete der ting og sager,
>vi oplevede drastiske hastighnedsætelser,packet lost og andet guf.

Sidste gang det blev diskuteret kom det frem at nogle switche
simpelthen ikke kan håndtere netværksspil pga. de mange små pakker.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-10-01 23:27

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> Hej "Dennis Pedersen" <usenetspam@FJERNDETTEdaydreamer.dk>

> Sidste gang det blev diskuteret kom det frem at nogle switche
> simpelthen ikke kan håndtere netværksspil pga. de mange små pakker.

Det var så meget spil, nærmere sikkerhedskopiering *host*
(http://nyhed.jubii.dk/shownews.sc?id=67926&news=141 indikerer man ikke skal
nærmere ind på detaljer(!))

/Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-10-01 23:11

Hej "Per Christiansen" <oz1kad@oz1kad.dk>

> [...]
>deltagere på forskellige etager skal deles om een 100Mbps linie og helt galt
>går det hvis 2.sal og stuen skal kommunikere, der er 2 delte linier.

Hvis det blot et netværksspil så er det formentlig ikke båndbredden
der er flaskehals. Hvis de også skal udveksle filer etc. så kan
situationen let være en anden

>Jeg har fra anden side hørt, at man kan duplere linierne mellem switchene og
>derved opnå et 200Mbps backbone, er dette korrekt?

Nej. 2 x 100 Mbps != 200 Mbps.

Prøv at læse på net-faq.dk under link aggregation.

>- Kræver det at man gør
>brug af bestemte switche (fabrikat og/eller type)?

Ja.

>Er der andre løsninger der skal overvejes?

Gigabit mellem switchene, hvis FE eller aggregeret FE ikke er
tilstrækkeligt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-10-01 23:46

On Fri, 19 Oct 2001 15:41:14 +0200, "Per Christiansen"
<oz1kad@oz1kad.dk> wrote:

> Jeg har fra anden side hørt, at man kan duplere linierne mellem switchene og
> derved opnå et 200Mbps backbone, er dette korrekt? - Kræver det at man gør
> brug af bestemte switche (fabrikat og/eller type)?

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=linkaggr

HTH,
-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Per Christiansen

Dato : 20-10-01 08:58

Hej igen.

Bruun spurgte: "Er switchen allerede i huset, eller er det noget som I skal
investere i?"
Vi har endnu ikke købt noget udstyr.

Jeg vil lige sige at økonomien sansynligvis ikke tillader investeringer i
Gigabit størrelsen. Jeg kender ikke beløbsrammen, men jeg skal gerne udforme
1-2-3 løsningsforslag til resten af bestyrelsen.

Jeg har nu læst net-faq'en om "Link aggregation" som gjorde mig en del
klogere.

Hvad med alternativer til løsningen med de 3 switche?
Selv kan jeg kun forestille mig en løsning med 1 enkelt stor switch og så en
masse kabel, hvilket vil være uønsket.
Men er der andre løsningsmuligheder?

Endnu en gang, mange tak for besvarelserne.

Mvh.
Per Christiansen