Newsserver på Pro@access
Fra : Henrik Møller

Dato : 19-10-01 14:18

Hej,

Måske er det her. Måske er det ikke? Jeg er lidt i tvivl om hvor spørgsmålet
skal stilles, men tillader mig at prøve her.

Jeg har downloadet en newsserver (hamster) og vil gerne opsætte denne
således at gutterne og undertegnede i vores eget forum kan dele meninger,
filer og f.eks. billeder fra julefrokosten. Selve opsætningen af hamster
tror jeg på er til at overskue.

Men.... hvordan får brugere fra nettet adgang til min newsserver? På min
pro@ccess er oplyst at f.eks. en smtp server skal sidde på 192.168.1.2, ftp
192.168.1.3 osv. osv. men intet er nævnt om news? Er der nogle der har
erfaringer med opsætningen?

Beklager hvis denne post ikke hører til i denne gruppe, men håber og tror at
der blandt folkene i denne gruppe sidder en person der kan hjælpe mig.

Vi lures...

Henrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-10-01 18:40

On Fri, 19 Oct 2001 15:17:48 +0200, "Henrik Møller" <berber@mail.dk>
wrote:

>Måske er det her. Måske er det ikke? Jeg er lidt i tvivl om hvor spørgsmålet
>skal stilles, men tillader mig at prøve her.

Det er IMHO ikke skudt helt ved siden af.

> [...]
>filer og f.eks. billeder fra julefrokosten. Selve opsætningen af hamster

Hamster er til at have med at gøre. Se evt. på
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

> [...]
>192.168.1.3 osv. osv. men intet er nævnt om news? Er der nogle der har

P@ routeren er ved levering opsat til at route indkommende TCP parkter
til bestemte IP nr altefter hvilken port til er sendt til, den er AFAIK
sat op til at afvise 119, som er standart porten til news. En ændring af
routeren koster vist stadig omkring en tusse.

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-10-01 23:03

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@news.milli.dk> wrote in message
> [...]
> sat op til at afvise 119, som er standart porten til news. En ændring af
> routeren koster vist stadig omkring en tusse.

Af samme årsag er jeg heller ikke startet endnu. Men hamster er ellers ret
nem at installere.

Hilsen
Uffe

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 06:05

On Sat, 20 Oct 2001 00:03:01 +0200, "Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk>
wrote:

>Af samme årsag er jeg heller ikke startet endnu. Men hamster er ellers ret
>nem at installere.

Kommer lige til at tænke på at hvis man køre en newsserver for en lukket
gruppe, så kan man jo bare sætte den op til at køre på en af de porte
der er åbne på routeren, selv køre jeg min server på port 120 da TDC I
har blokket for port 119 på NE,,,

Fra : Henrik Møller

Dato : 20-10-01 08:57

....umiddelbart har det ingen betydning om newsserveren kører på port dit
eller dat. Håber gutterne kan finde ud af at ændre et port nummer Et
spørgsmål er dog hvilken ip min newsserver skal have inside for at routeren
ved hvor trafik på f.eks. port 120 skal routes til? Er det den samme som
smtp?

Hilsen

Henrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-01 09:24

On Sat, 20 Oct 2001 09:57:09 +0200, "Henrik Møller" <berber@mail.dk>
wrote:

> [...]
>ved hvor trafik på f.eks. port 120 skal routes til? Er det den samme som

SMTP er 25 POP er 110.

Fra dit eget indlæg

> [...]
| 192.168.1.3 osv. osv. men intet er nævnt om news? Er der nogle der har

Hvis du ikke har en ftp server, så sæt Hamster til at køre på øhe er det
port 21 så vil routeren sende trafikken til 192.168.1.3 og den maskine
som køre Hamster skal så have sat netkortet op til den IP.

Hvis det er mail serveren du kan undvære så sæt den til port 25