Javascript debugger ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-10-01 13:15

Jeg får en masse fejl, når jeg laver Javascript formevaluering og der står
altid at der mangler en eller anden ting i "linie 47". Men de linier man
arbejder med i Javascript er åbenbart ikke de samme, som bruges i koden i
øvrigt, så derfor er en sådan fejlmelding ikke meget værd.

Derfor har jeg brug for en Javascript debugger, og jeg mener faktisk at der
er en sådan indbygget i Win2000.

Tager jeg fejl?
Hvor kan jeg ellers få en Javascript debugger?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 19-10-01 14:49

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
> arbejder med i Javascript er åbenbart ikke de samme, som bruges i koden i
> øvrigt, så derfor er en sådan fejlmelding ikke meget værd.

1. Linienummeret i fejlmeldingen er korrekte, og tæller fra dokumentets start.
2. Husk at ikke at have wordwrap på når du tæller dine linier (med mindre din
editor tager højde for de knækkede linier )
3. Ved form-validering brug: <form onsubmit="return minfunction();">.
4. /* Ud-kommentere */ hele indholdet af minfunction og
indsæt "return true", som den eneste sætning der bliver udført.
5. Indskrænk dine /* */ så de kun udelukker dele af funktionen, og
arbejd dig metodisk ned igennem scriptet så du ved lige akkurat hvad
du sidst har lukket ind i scriptet igen når fejlen opstår.

Hvis du følger disse 5 trin, kan du sagtens finde de fejl der måtte være.

> Derfor har jeg brug for en Javascript debugger, og jeg mener faktisk at der
> er en sådan indbygget i Win2000. Tager jeg fejl?

Nej, du har ikke brug for en Javascript debugger og ja, der er en
Scriptdebugger med i W2K, men den er ikke god til at debugge dine
Javascripts med, og den er langt mere til besvær end gavn.
(Jeg har selv prøvet...)

> Hvor kan jeg ellers få en Javascript debugger?

Verdens bedste scriptdebugger fåes ved at poste de scripts
du ikke kan få til at virke i denne NG med en fejlmelding, og
ellers bruge en udpræget logisk og manuel fejlsøgning.
(Det er tilladt at snakke med sig selv når tingene bliver lidt
for komplekse til at kunne have dem inde i hovedet )

mvh
morten

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-10-01 16:26

Tak for et godt og inspirerende svar.

jm

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-10-01 19:14

Jakob Munck skrev:

> Hvor kan jeg ellers få en Javascript debugger?

Der følger en ny JavaScript-debugger med Mozilla 0.9.4. Se
http://mozilla.org.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk