fisketegn og homebank
Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 22-12-00 15:28

Hejsa,

Blot en ting jeg kom til at tænke over her forleden. Dette års fisketegn har
jeg betalt via homebanking .. så alt hvad jeg har som dokumentation er et
kontoudtog. Nu vrimler det jo desværre ikke med fiskeinspektører, så jeg har
aldrig rendt på en .. men hvordan ville han monstro forholde sig til mit
'fisketegn' ?

Med venlige julehilsener,

Jan

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 22-12-00 16:19

"Jan Mikkelsen" <hmi@kom.auc.dk> wrote in message
> [...] Nu vrimler det jo desværre ikke med fiskeinspektører, så jeg har
> aldrig rendt på en .. men hvordan ville han monstro forholde sig til mit
> 'fisketegn' ?

Bag på indbetalingskortet står der bl.a. følgende: "...Enhver kvittering
også fra f.eks. BG Bank gælder, blot den indeholder alle oplysninger
(betalingsdato, lystfiskerens navn og adresse) og beløbet er indbetalt til
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri girokonto-nummer 070-6000.
Hvis girokontoen ikke lyder på lystfiskerens eget navn, må betalingen foregå
på posthuset..." Endvidere: "...Brug ikke 'homebanking', da du normalt ikke
får kvittering."

Martin N. Rasmussen (=> http://hjem.get2net.dk/Aslan)
Netikette? Find forklaringen på: http://www.usenet.dk/netikette/
Udebliver morskaben? Besøg chatkanalen #Fantasia på irc.get2net.dk
....eller "Banjo's Likørstue" (=> http://www.dr.dk/u/banjo/)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-12-00 17:44

Martin Nystrup Rasmussen wrote:

> [...]
> på posthuset..." Endvidere: "...Brug ikke 'homebanking', da du normalt ikke

Det er nok ikke lovligt, at Fiskrikontrollen differcierer mellem
forskellige betalingsformer, det er jo konkurrence forvridne, at stille
BG-Bank bedre i konkurrencen om kunderne.

Dem der har betalingsservice har vel et tilsvarende problem.

Det er bestemt et emne, som DSf bør tage op i det rådgivne udgvalg, for
der er ingen grund til, at 230.000 lystfiskere hvert år skal bidrage med
2.300.000 kr. til BG-Bank overskud, for at kunne betale for fisketegnet.

Jeg skal løse nyt fisketegn 2. jan. 2001, jeg vil squ prøve at sende dem
en brevcheck, den har en slip hvor jeg kan skrive hvad jeg betaler - og
så er der to gennemslag, som kan bruges til dokumentation for betalingen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 22-12-00 16:29

> [...]

> [...] Nu vrimler det jo desværre ikke med fiskeinspektører, så jeg har
> aldrig rendt på en .. men hvordan ville han monstro forholde sig til mit

Men hvorfor ikke betale de 10 kr. mere næste gang? Så slipper du da for at
fjumre rundt med kontoudtog og dertilhørende forklaringer, når
fiskerikontrollen kommer forbi. ;) I forvejen skal man jo fremdrage
fiskekort (dag- eller årskort) og foreningsmedlemskort, hvis man fisker i de
fleste danske åer.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 22-12-00 18:13

hvis du bruger betalings service så får man et fint lille plastik kort på
størelse med kredit kort det kan anbefales at betale på denne måde, så
glemmer man heller ikke at få betalt når tiden er inde.

Ole

Fra : Laus Øback

Dato : 22-12-00 18:51

Som Ebbesen også er inde på, er betalingen go' nok - men det er jo lidt
besværligt at stå at vifte med kontoudskrifter og lign. for at bevise at man
nu også har betalt.

Ole Sørensen <2343622m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IWL06.2006$nV.102554@news101.telia.com...
> hvis du bruger betalings service så får man et fint lille plastik kort på
> størelse med kredit kort det kan anbefales at betale på denne måde, så
> glemmer man heller ikke at få betalt når tiden er inde.

Dette er den mest praktiske løsning - idet du så heller ikke behøver bekymre
dig om dit fisketegn bliver vådt.

Du skal for at melde betalingen til BS ringe til Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri på tlf. nr. 33 96 30 00 og ha' et fiskerinummer. Du skal
oplyse navn, adresse, cprnr samt dato for betaling af sidste fisketegn. De
vender derefter tilbage - der kan dog godt gå lidt tid, jeg måtte ringe to
gange, men det lykkedes.

Derefter går du i din bank - de kan hjælpe dig med at finde oplysninger om
debitor ident og gruppe (Jeg vender lige tilbage med numrene)til
Fiskeridirektoratet, de to tal samt dit fiskerinummer skal banken bruge for
at tilmelde dit fisketegn BS.

Det er ikke det nemmeste i verden - normalt kan man jo bare indlevere et
girokort og så er det overstået, man skulle jo næsten tro at de gerne ville
ha' lystfiskerne til at "glemme" at betale...

Laus

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 03-01-01 09:13

"Laus Øback" <leis@post11.tele.dk> wrote in message
> Som Ebbesen også er inde på, er betalingen go' nok - men det er jo lidt
> besværligt at stå at vifte med kontoudskrifter og lign. for at bevise at
> [...]

Det lyder vist til at være det mest 'smarte' .. det med de 10Kr i gebyr er
ved at blive en principsag for mig .. fanneme om jeg vil give en tier til
intet formål .. procentmæssigt er det jo ganske fordyrrende når det kun er
100,- der er snak om.

Mange tak for svarene.

Mvh,

Jan

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 22-12-00 19:14

"Ole Sørensen" <2343622m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> hvis du bruger betalings service så får man et fint lille plastik kort på
> størelse med kredit kort det kan anbefales at betale på denne måde, så
> glemmer man heller ikke at få betalt når tiden er inde.

Noget helt andet er, at jeg har læst, at man skal bære tegnet synligt under
fiskeri. Jeg husker ikke helt, om dette er gældende for fisketegnet eller
mit åkort. Kravet er småtåbeligt; vi snakker jo ikke om fisketegn i form af
badges. ;)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-12-00 21:50

> [...]

> mit åkort. Kravet er småtåbeligt; vi snakker jo ikke om fisketegn i form af

Nej der er ikke noget krav om, at fisketegnet skal bæres synligt - og
jeg vil sige desværre, for hvis fisketegnet skulle bæres synligt, så
ville det unægtligt give en forbedret mulighed for selvjustits blandt
lystfiskere. Det ville naturligvis kræve en løsning, der var egnet til formålet.

Dengang fisketegnet blev vedtaget, var vi mange som argumenterede for
det synlige fisketegn i form af et stofmærke eller badge, suppleret med
girokortet, så flere ikke kunne bruge det samme mærke, men det strandede
vist på, at omkostningerne til et sådant system ville blive alt for høje.

Jeg vil ikke ha' noget imod, at betale en ti'er ekstra til den
administration, det er også lidt underligt, at vi har betalt de samme
100 kr. pr. år siden 1993, der er da sket en vis prisudvikling på 8 år,
så beløbet til fiskeplejen må være udhullet tilsvarende.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 22-12-00 23:39

> [...]
> ville det unægtligt give en forbedret mulighed for selvjustits blandt
> lystfiskere. Det ville naturligvis kræve en løsning, der var egnet til

Korrekt. Jeg tjekkede lige efter.

> [...]
> 100 kr. pr. år siden 1993, der er da sket en vis prisudvikling på 8 år,
> så beløbet til fiskeplejen må være udhullet tilsvarende.

Enig. 100 kr. er jo ikke meget for eet års fiskeri. Og ærligt talt: hvem
ville ikke kunne spytte fx. det dobbelte ud? Jeg ville da gladeligt betale
den ekstra hundredelap, hvis pengene gik til restaureringsprojekter (ikke
nødvendigvis i lokalområdet) og en farvestrålende badge eller bøllehat. ;)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-12-00 00:09

> [...]

> nødvendigvis i lokalområdet) og en farvestrålende badge eller bøllehat. ;)

Jeg ville nok foretrække et stofmærke, der kunne sys på fiskevesten, det
kunne så skifte farve fra år til år. Fremstillingsprisen på et vævet
stofmærke vil være under en krone stykket, hvis ordren lyder på 230 -
250.000 stk.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Andreas Wallstrøm

Dato : 23-12-00 00:00

problemet med PBS-betaling er bare at kortet først bliver tilsendt sådan ca.
en måneds tid efter betalingen, og jeg fik da heller ikke noget brev fra
banken om at der ville blive trukket et beløb, først 4 uger senere, og da
var det lidt sent at framelde fisketegnet.

Fra : thorkild

Dato : 06-02-01 20:40

Hej!

Så vidt jeg ved er en kontoudskrift gyldig kvitering. Så tag hele A-4
arket med i en plastlomme...

--
Venlige hilsner

Thorkild Johs. Nielsen