Eget domæne, hvorhen så?
Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-01 04:14

Hej Alle.

Jeg er ved at få registreret et domæne. Det bliveroprettet, så domænet
peger på en fast IP.

Jeg kunne godt tænke mig muligheden for at kalde eksempelvis:
http://navn1.navn2...mitdomæne.dk

Hvis jeg prøver med http://mitdomæne.dk, så går den rent ind, men når jeg
skriver 'fornavne' på, så siger den unknown host.

Er det noget med, jeg skal have noget dns op at stå?

Hvis ja, bydes enhver kommentar/hint/URL velkommen.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Stig Johansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-10-01 09:57

Stig Johansen <linux@w3data.dk> writes:

> Er det noget med, jeg skal have noget dns op at stå?

Ja, snak med din dns-pusher, han skal sætte det op.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-01 12:09

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Ja, snak med din dns-pusher, han skal sætte det op.

Jeg er mere interesseret i teknikken bag.
Jeg havde forestillet mig, at DNS kører fra 'højre' mod 'venstre', så
videre opslag kunne foretages på min server.

Er det noget jeg har misforstået?

mvh
Stig Johansen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-10-01 12:46

Stig Johansen skrev:

> Jeg havde forestillet mig, at DNS kører fra 'højre' mod 'venstre',
> så videre opslag kunne foretages på min server.
>
> Er det noget jeg har misforstået?

Ja, autoritative svar fås fra de navneservere hvortil domænet er blevet
delegeret. Man kan se hvem der er den primære navneserver ved at bede
om en SOA-record ("dig soa example.com" eller "host -t soa example.com"),
og en oversigt over alle autoritative navneserver for et domæne fås ved
at bede om en NS-record ("dig ns example.com" et el.).

Se fx example.com:

#v+
$ host -t soa example.com
example.com    SOA   VENERA.ISI.EDU iana.ISI.EDU (
         950301   ;serial (version)
         43200   ;refresh period (12 hours)
         3600   ;retry interval (1 hour)
         1209600   ;expire time (2 weeks)
         86400   ;default ttl (1 day)
         )
$ host -t ns example.com
example.com    NS   VENERA.ISI.EDU
example.com    NS   NS.ISI.EDU
$
#v-

Fra SOA-forespørgslen kan man se at venera.isi.edu er primær navneserver
for example.com og NS-recorden fortæller at ns.isi.edu også er autoritativ
navneserver for domænet.

Hvis der er tale om et dansk domænenavn, skal navneserveren være godkendt
af DK-Hostmaster. Det kan ske ved at udfylde <http://dk/form-zone.php>
samtidig med at der betales et vist beløb (omkring 500,- kr, tror jeg).
Visse andre tld'er - bl.a. .org, .com, .net, .cc, .zm - er mindre restrik-
tive mht. hvem der kan køre DNS for et domæne.

// Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-10-01 12:07

"Stig Johansen" <linux@w3data.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> skriver 'fornavne' på, så siger den unknown host.

Hvis http://mitdomæne.dk virker, så har du dns.
Det du mangler er bare, at subdomæner også virker.

Du har nu en A-record på mitdomæne.dk. Så skal du bare have din
DNS-udbyder til at lave en magen til, på *.mitdomæne.dk.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-01 13:11

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]
>
> Du har nu en A-record på mitdomæne.dk. Så skal du bare have din
> DNS-udbyder til at lave en magen til, på *.mitdomæne.dk.

Takker, det var lige det der manglede, jeg har kontaktet min DNS'er.
Vil det så også virker med a.b.mitdomæne.dk, eller tror den så, at domænet
er b.mitdomæne.dk?

mvh
Stig Johansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-10-01 13:34

"Stig Johansen" <e08@oes.dk> wrote in message

> Takker, det var lige det der manglede, jeg har kontaktet min DNS'er.
> Vil det så også virker med a.b.mitdomæne.dk, eller tror den så, at
domænet
> er b.mitdomæne.dk?

Det skulle gerne virke. :)

--