Alene/hver for sig !!!!!
Fra : Lilian Hansen

Dato : 19-10-01 00:40

Hej

Er der nogen, der kan give mig et godt trick til, hvordan jeg lærer mine 2
heste, at være alene/hver for sig. F.eks.ride alene, eller være på fold
alene, medens den anden rider enten på ridebanen (hvor de kan se hinanden)
eller en tur???

De kejler helt ud, hvis jeg bare tager den ene ind i stalden. Jeg har dog
fået lært dem, at man altså godt kan hente den ene ind i stalden, og så
kommer man jo med det samme og henter den anden. Så "hømmer" de til
hinanden, som om de har været væk flere dage og gensynsglæden er enorm.

Det er jo dejligt, at de er så glade for hinanden, men øhhhh - det er altså
irriterende, at man ikke kan tage den ene og ride lidt, uden at skulle vente
på min datter, så vi kan ride begge to samtidigt.

Håber på lidt hjælp!!

Mange hilsner Lilian

Fra : Miki Hoe

Dato : 22-10-01 21:16

Lad dem kejle... de lærer det og så får du en Fjodor-lignende-hestebasse..
hihi... De lærer jo på et tidspunkt at den anden altid kommer tilbage...

-miki-

Fra : Lilian Hansen

Dato : 22-10-01 23:49

Hej Miki
Ja - Men..... Jeg er dødbange for en af dem så går gennem hegnet for at
komme med. Det er jo ikke alle der springer som Fjodor. Han hopper jo bare -
og glemmer sin alder. Jeg er ikke sikker på hvad der kan ske. Så skulle jeg
måske lade den efterladte blive i sin boks, der er det jo begrænset hvad der
kan ske, og der er man jo også mere tryg når alt kommer til alt. Jeg ved de
nok skal lære det på et tidspunkt, men jeg er nervøs for skader i
mellemtiden. ( Jeg er jo nok en hønemor, når det gælder hestene!!)

(Fjodor havde jo også udsigt til de andre "damer" der ikke skulle med, og
han ville jo også tit slet ikke ind . Hvem var det nu lige der rendte
rundt med en spand med foder og vi andre var ved at død af grin!!!!!)

Lilian

Fra : Miki Hoe

Dato : 23-10-01 17:08

hehe.. Ja jeg har en super springer... *gg*...

Det med spanden kender jeg ingenting til... (fløjter uskyldigt)

-miki-

Fra : Anet

Dato : 25-10-01 11:08

Vores den ene hest har også svært ved at være alene og han vænner sig aldrig
til det. Jeg mistede sidste år en hest pga tarmslyng og da var han pludselig
alene. Selv efter 6 timer alene stod og han og travede i boksen, årerne stod
ud af huden på ham, han ville slet ikke kommunikere med mennesker og han var
faktisk gået i sådan en slags "egen verden". Min venninde kom så fluks med
sin pony og så faldt han straks til ro igen. Når vi rider og han ikke er med
så sætter jeg ham ind i boksen og ligger lidt lækkert til ham og så lukker
vi stalddøren og rider afsted. Hvis vi rider på ridebanen så har han vænnet
sig til at gå i folden ved siden af. Hvis vi tager de andre to heste ind i
stalden så er det også ok for ham at kigge ind af vinduet til de to andre
ude fra folden af. Det sjove af det her er så at han elsker at ride ture
helt alene med sin rytter en lille pige på 11 år.

hilsen
Anet

Fra : Lilian Hansen

Dato : 29-10-01 21:50

Hej Anet.
Hvor trist at du mistede en hest.
Det er jo flokdyr vi elsker, men det er svært at forstå, at de kan tage det
så slemt, når de pludselig er alene, selv for en kort stund. Men jeg tror
jeg vil prøve dit trick, med lidt lækkert når vi skal til at træne "alene
hjemme". Man kan måske starte med, at bare tage den ene ud, for at vende
tilbage efter et par minutter, næste gang måske 10 min og så øge tiden.
(Næsten som at vende et føl fra!!) Men jeg tror jeg vil gøre som du, det
skal være i boksen, når man skal "forlades", for jeg er bange for hegnet, og
skader kan jo begrænses i boksen.

Tak for dit råd.

Mange hilsner Lilian

Fra : Anet

Dato : 31-10-01 16:29

Hej Lilian

Skriv til mig hvordan det er gået og hav noget tålmodighed for der bliver
vrinsk og utilfredshed ud af det men det er rart når hestene efter et stykke
tid vænner sig mere til det.

hilsen

Anet
anet@email.dk