hjælp min maskine genstarter...(langt indl~
Fra : The Big M.

Dato : 18-10-01 18:54

Jeg har et problem med at min pc genstarter uden varsel nogen gange.

det hele startede med at jeg ville opgradere min pc, og købte derfor
nye dele (nyt motherboard, ram, cpu og harddisk, se konfiguration nedenfor)

jeg har efterfølgende fået problemer med pludselige, uprovokerede genstart
af maskinen. Jeg forhørte mig i butikken og fik at vide at det kunne være
pga.
at min strømforsyning, kun var på 250W, så jeg købte en ny på 300 watt
og sikrede mig samtidig at det var atx standard 2.03.

det har imidlertid ikke hjulpet, da den stadig genstarter "af sig selv" så
at sige.

Jeg har et program der hedder PC Alert III (som fulgte med motherboardet)
installeret og jeg kan se at jeg har en ustabil -12v, den fluktuerer
mellem -12,9 og -13,2,
ved 13,2 går alarmen igang, men den genstarter ikke, så nu ved jeg ikke om
det overhovedet
har noget med problemet at gøre, men jeg burde da have strøm nok ikke?

Mit system er sammensat af følgende dele:
Microstar Motherboard model 6380, kt266 Raid.
AMD T-Bird 1400@1400
2x256Mb DDR Samsung.
1 stk Ibm Deskstar 40 Gb (7200 omdr)
ATI All-In-Wonder Radeon, grafikkort
3com pci 10/100 netkort
et ældre Pioneer DVD
en noname 4X brænder

kabinettet har et luftindtag forneden foran og et udtag lige under psu, ved
cpu.
begge blæsere er Papst low noice.

jeg havde et soundblaster Live player lydkort i,
men tog det ud for at se om det ville hjælpe.
Jeg har så aktiveret det onboard lydkort og det er
jeg sådan set udemærket tilfreds med, har derfor
ikke sat lydkortet tilbage.

jeg har prøvet at skifte netkortet over i et andet pci slot,
men ingen ændring.
Jeg har prøvet at sætte rammene i andre slots, også uden effekt.

Jeg har den nyeste Via4in1 drivere installeret, de nyeste drivere til
lydkort og grafikkort,
den nyeste bios på bundkortet.
Jeg kører Windows XP, men har også prøvet win 2000, samme problem, så jeg
tror det må være en hardwarefejl,
men hvordan finder jeg ud af hvilken hardware der "driller" ?
Jeg har ingen udråbstegn eller andre tegn i "egenskaber for hardware"

Som sagt så er det ganske uprovokeret, når computeren genstarter, jeg kan
ikke fremprovokere en genstart.
Nogle gange er det få minutter efter en "koldstart"(f.eks, om morgenen efter
at have været slukket hele natten)
Nogle gange er det mens jeg surfer på nettet, uden nogen anden synderlig
aktivitet på pc'en.
nogle gange er det midt i at jeg er ved at brænde en CD (lækkert. ...)
Jeg har haft et program kørende der hedder "cpu stability" kørende for at
stresse cpu'en. og det kørte fint et
par timer, system temperatur kom op på ca. 52 grader, mens cpu temp. kom op
på ca 57 grader.
Jeg synes at temperaturene er lidt høje, men jeg vil helst ikke forhøje
støjen mere med flere bælsere.
Jeg tror desuden ikke at temperaturene er problemet, da den også genstarter
når jeg kører uden side-pladerne på.
Jeg har prøvet at disable powermanagement både i bois og under windows, men
også uden held, nu er jeg ved at løbe tør
for gode ideer og forhører mig nu hos jer.

Jeg er klar over dette er en lang beskrivelse, men jeg ville have det hele
med !!

Hvad gør jeg?

På forhånd tak for hjælpen
Morten

Fra : Kaj-Aage Krull

Dato : 18-10-01 22:00

Prøv at afinstallere 4in1 drivere. De kan/skal ikke bruges med winXP.

Fra : Egon Wille

Dato : 19-10-01 12:11

Jeg har samme problem med Win 2000 Pro.
Hvad er 4 in 1 drivere..??
"Kaj-Aage Krull" <kaj-aage@krull.info> skrev i en meddelelse
> Prøv at afinstallere 4in1 drivere. De kan/skal ikke bruges med winXP.

> [...]

...)

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-10-01 16:00

> Jeg har et problem med at min pc genstarter uden varsel
> nogen gange.

Efter de nye dele er blevet sat i, har du da formateret maskinen?
Der kan jo et. stadig ligge drivere til fx det gamle bundkort og irritere!

Har du prøvet at teste rammene?
Prøv evt. dette program www.memtest86.com, det skal køre nogle timer.

*Har du opdateret ALLE drivere?
- BIOS
- Bundkortets chipset
- Lydkort (!)
- Grafikkort
- Netkort
- DVD

Hvis du ikke har haft formateret maskinen, tror jeg dog det er problemet.
Detmed strømforsyningen kan dog også være et problem, da disse
strømudsvingninger kan påvirke hardware negativt.

Mvh.
Mikael

*PS.
Ang opdateringer, så gå inde på denne side www.windrivers.com/company.htm og
vælg hvilken hardware og derefter producentens navn og brug så linket til
driver-sektionen og find modelnummeret.

Fra : The Big M.

Dato : 19-10-01 18:43

Hej

> Efter de nye dele er blevet sat i, har du da formateret maskinen?
> Der kan jo et. stadig ligge drivere til fx det gamle bundkort og irritere!

Ja jeg har formateret !

> Har du prøvet at teste rammene?
> Prøv evt. dette program www.memtest86.com, det skal køre nogle timer.

Jeg havde ikke testet dem, men jeg har brugt ovennævnte program her de
sidste par timer og der blev ikke fundet fejl !

> *Har du opdateret ALLE drivere?
> - BIOS
> - Bundkortets chipset
> - Lydkort (!)
> - Grafikkort

Ja !

> - Netkort
> - DVD

nej, jeg tror slet ikke at man kan få drivere til mit dvd drev , men jeg vil
da lede efter det for en sikkerheds skyld !

> Hvis du ikke har haft formateret maskinen, tror jeg dog det er problemet.
> Detmed strømforsyningen kan dog også være et problem, da disse
> strømudsvingninger kan påvirke hardware negativt.

Ja jeg er også bange for et jeg må ofre en Enermax eller lignende !!

Mange tak for alle svar

> [...]
og
> vælg hvilken hardware og derefter producentens navn og brug så linket til

Tak for tippet, kendte det godt, vil nu prøve at finde netkort og dvd
drivere der !!

mvh
The Big M.

Fra : "Jesper =F8rch=22=

Dato : 26-10-01 21:50

In article <3bd0667d$0$3750$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "The Big M."
> [...]

> Mange tak for alle svar

> og
>
> Tak for tippet, kendte det godt, vil nu prøve at finde netkort og dvd

Har du prøvet at give CPU'en 0,05 - 0,10 V overspænding? Det har en
formiddabel evne til at kunne tvinge ustabil hardware til at fortsætte ;c)

Mvh. Jesper

Fra : Madsen

Dato : 20-10-01 01:06

"The Big M." <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev:

> Jeg kører Windows XP, men har også prøvet win 2000, samme problem, så jeg
> tror det må være en hardwarefejl, men hvordan finder jeg ud af hvilken hardware
> der "driller" ?

Både WinXP og Win2000 er som standard stillet til at genstarte ved
systemfejl. Har du sørget for at slå denne funktion fra?
Har du tjekket errorloggen i de to styresystemer? Det er tit at man
her kan få nærmere information om hvad der er gået i kage, ved at
lede lidt i den.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : The Big M.

Dato : 20-10-01 08:28

> [...]
> Har du tjekket errorloggen i de to styresystemer? Det er tit at man
> her kan få nærmere information om hvad der er gået i kage, ved at

Hej Madsen
Hvor finder jeg errorloggen ?
det vil jeg undersøge, fordi nogle gange kan jeg i et "splisekund" se en
blue screen og death lige inden den genstarter !!
mvh
Morten

Fra : Madsen

Dato : 20-10-01 13:18

"The Big M." <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev:

Hej Morten,

Du behøver ikke at sende et CC til min e-mail. Jeg skal nok
opdage dit indlæg i gruppen.

> Hvor finder jeg errorloggen ?

Du kan højreklikke på Denne Computer > Administrer > Log-
bog > Program og/eller System.

Du kan også prøve på Win2000 at gå ind i \Documents and
Settings\All Users\Dokumenter\DrWatson og lede efter en
logfil der hedder drwtsn32.log. I den log bliver der skrevet
hvis det er et program der er skyld i genstarten, men jeg tror
nu mere på det er et systemnedbrud der er hardwarebetinget,
så du finder nok nærmest svaret i Logbogen under System,
vil jeg gætte på.

> det vil jeg undersøge, fordi nogle gange kan jeg i et "splisekund" se en
> blue screen og death lige inden den genstarter !!

Så prøv evt. igen at højreklikke på Denne Computer > Egen-
skaber > Avanceret > Start og genoprettelse og fjern flue-
benet ud for: "Genstart Automatisk"
Så har du lidt større chance for at opdage hvad der står på
den BSOD.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Egon Wille

Dato : 20-10-01 17:09

Jeg gik ind min logfil og fandt fgl.:
Hændelsestype: Oplysninger
Hændelseskilde: Oakley
Hændelseskategori: Ingen
Hændelses-id: 542
Dato: 20-10-2001
Klokkeslæt: 14:24:12
Bruger: Ikke tilgængelig
Computer:
Beskrivelse:
IP-sikkerhedpolitik til ISAKMP/Oakley angiver en krypteringsalgoritme, som
er ugyldig pga. eksportrestriktioner på kryptografi. Al 3DES-kryptering, som
bruges af ISAKMP/Oakley, begrænses til almindelig DES-kryptering. Dette er
generelt i orden. ISAKMP/Oakley kan stadig aftale IP-sikkerhedsparametre og
beskytte aftalen med DES-kryptering. Dette er ikke et problem, medmindre du
kræver, at ISAKMP/Oakley-aftalen er beskyttet med 3DES-kryptering. Kontakt
netværksadministratoren, hvis dette er tilfældet.
Hvad betyder dette..??
mvh egon

Fra : Madsen

Dato : 20-10-01 17:27

"Egon Wille" <ew@image.dk> skrev:

[Snip errorlog]
> Hvad betyder dette..??

Det aner jeg ikke.

Er du sikker på det er den fejl der er årsag til at din computer
genstarter? Passer tidspunktet og klokkeslættet med sidste
gang den gik ned? Jeg tvivler stærkt på at den log du har indsat
har noget med dine ufrivillige genstarter at gøre.

MS har noget der minder om din fejlmeddelelse her:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q257/2/25.ASP>
- men jeg må nok sige at det er lidt for "langhåret" til at jeg kan
være med her.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : The Big M.

Dato : 20-10-01 21:26

> Du behøver ikke at sende et CC til min e-mail. Jeg skal nok
> opdage dit indlæg i gruppen.

jamen så undskyld da !

> Du kan højreklikke på Denne Computer > Administrer > Log-
> bog > Program og/eller System.

tak skal du have, men der står ikke rigtigt noget jeg kan bruge til noget.
Jeg har clearet dem alle og vil så holde øje med dem næste gang det sker,
(hvis det sker, jeg har ikke haft noget problem siden jeg disablede begge
com porte og parrallelporten i bios, jeg brugte dem ikke alligevel)

ja tak, det vil jeg prøve

tak for hjælpen

mvh
The Big M.