PHP/MySQL på win98
Fra : Henrik Bank

Dato : 18-10-01 16:16

Jeg har installeret en apache server på min win98 maskine og derefter PHP -
disse fungerer - tror jeg - OK.
Jeg vil nu gerne have adgang til en MySQL database. Jeg har én liggende hos
Tiscali som jeg helst vil bruge alternativt vil jeg kunne dumpe en kopi ned
på en lokal database og derfra tilgå databasen.

Mit spørgsmål er så:
Hvordan installerer jeg MySql - og hvordan sætter jeg den op til én af
ovenstående løsninger?

På forhånd tak.

Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 19-10-01 01:24

"Henrik Bank" <henrik@hbweb.dk> wrote in message

> [...]
> på en lokal database og derfra tilgå databasen.
>
> Hvordan installerer jeg MySql - og hvordan sætter jeg den op til én af

Hvis du vil connecte til databasen hos Tiscali skal du ikke selv installere
MySQL, men det kræver at de har åben til databasen ude fra.
Hvis du vil installere MySQL lokalt skal du blot hente den nyeste stable
version fra mysql.com og installere den i c:\mysql

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Allan E

Dato : 18-10-01 16:32

Tjaa, hvis du allerede har en hos Tiscali så kan du vel bare henvise til den
når du laver en MySQL forbindelse i PHP fx:

mysql_connect( $hostname, $username, $password);

Det kræver dog at der fra tiscalis side er åbnet for udefrakommende
connections, men du kan jo prøve at høre med deres support.
Samtidig kan du jo lige høre, hvad hostnavnet, på mysql serveren er

Ellers kan du finde en forklaring på installation af MySQL på
http://webcafe.dk/diverse/artikler/027/da027.php3

God fornøjelse..

Allan

Fra : Henrik Bank

Dato : 18-10-01 17:20

Allan E <this@email.nogood.000> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9qmslq$lbd$1@sunsite.dk...
> Tjaa, hvis du allerede har en hos Tiscali så kan du vel bare henvise til
den
> når du laver en MySQL forbindelse i PHP fx:
>
> mysql_connect( $hostname, $username, $password);

Jeg har gjort som ovenstående og det er ud som om der er kontakt... jeg
prøver så at køre noget a la nedenstående:

$queryhent = "select * from gemklub order by id";
$resulthent = MYSQL_QUERY($queryhent);
$numberhent = MYSQL_NUMROWS($resulthent);

Ved sidste linie får jeg fejl meldingen: Warning: Supplied argument is not a
valid MySQL result resource in c:\www\index.php on line 29...

Hvad kan det skyldes?

mvh
Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-01 17:26

On Thu, 18 Oct 2001 18:19:35 +0200, "Henrik Bank" <henrik@hbweb.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ved sidste linie får jeg fejl meldingen: Warning: Supplied argument is not a
>valid MySQL result resource in c:\www\index.php on line 29...

Så må du checke om hvad, din query fejler med. Prøv efter linien med
$resulthent at skrive:

print mysql_error();

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Bank

Dato : 18-10-01 17:31

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_oDz7.3323$5v1.295992@news010.worldonline.dk...

> Så må du checke om hvad, din query fejler med. Prøv efter linien med
> $resulthent at skrive:
>
> print mysql_error();

Øh: No Database Selected

HJÆLP!!! Forvirringen er total: - det er lykkedes mig at connecte - mener
jeg da!

mvh
Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : Henrik Bank

Dato : 18-10-01 17:39

> [...]
nyhedsmeddelelse:_oDz7.3323$5v1.295992@news010.worldonline.dk...

> Så må du checke om hvad, din query fejler med. Prøv efter linien med

Jeg har prøvet at ændre i connect.inc filen og får nu en ny fejl:
Table 'domXXXXX.tabel' doesn't exist

- og det gør den !!!

mvh
Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-01 17:41

On Thu, 18 Oct 2001 18:38:57 +0200, "Henrik Bank" <henrik@hbweb.dk>
wrote:

>Jeg har prøvet at ændre i connect.inc filen og får nu en ny fejl:
>Table 'domXXXXX.tabel' doesn't exist

Du har forbundet til Tiscalis database. Men du skal også vælge en
database dér. Det kan du passende gøre lige efter din mysql_connect -
fx:

mysql_select_db("databasenavn") or die("Unable to select db\n");

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Bank

Dato : 18-10-01 17:45

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:JCDz7.3331$5v1.296730@news010.worldonline.dk...
> [...]

> fx:
>
> mysql_select_db("databasenavn") or die("Unable to select db\n");

Der står allerede præcis sådan i min connect.inc!

mvh
Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-01 17:48

On Thu, 18 Oct 2001 18:45:11 +0200, "Henrik Bank" <henrik@hbweb.dk>
wrote:

>Der står allerede præcis sådan i min connect.inc!

Inkluderer du så din connect.inc i første omgang? Altså, bliver
indholdet af connect.inc overhovedet udført?

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Bank

Dato : 18-10-01 17:56

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:TJDz7.3332$5v1.297056@news010.worldonline.dk...

> Inkluderer du så din connect.inc i første omgang? Altså, bliver
> indholdet af connect.inc overhovedet udført?

Ja den bliver inkluderet i starten - jeg har prøvet at udkommentere include
sætningen for at være sikker - så ja den bliver inkluderet!

mvh
Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : Henrik Bank

Dato : 18-10-01 22:49

> [...]
>
> Inkluderer du så din connect.inc i første omgang? Altså, bliver
> indholdet af connect.inc overhovedet udført?

For god ordens skyld skriver jeg her lige min connect.inc fil samt min php
fil:

<?
$db_host="sqlhost.worldonline.dk";
$db_user="domXXXXX";
$db_name="domXXXXX";
$db_password="XXXXXX";

if (!mysql_pconnect("$db_host", "$db_user", "$db_password")) {
print mysql_error()."\n";
die("Kunne ikke få forbindelse til databasen.\n");
}
mysql_select_db("$db_name") or die("Kunne ikke vælge databasen
$db_name\n");

?>

Og her følger php-filen:
<?php
require('connect.inc');

$queryhent = "select * from TABEL order by id";
$resulthent = MYSQL_QUERY($queryhent);
$numberhent = MYSQL_NUMROWS($resulthent);

PRINT "Jeg fandt - $numberhent - rækker";

?>

Håber nogen kan se lyset!!!

Med venlig hilsen
Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-10-01 17:34

> Jeg har gjort som ovenstående og det er ud som om der er kontakt...
jeg
> prøver så at køre noget a la nedenstående:

Når du har connectet vælger du en database, på hoteller er det typisk
det samme som brugernavn:

mysql_select_db ($username);

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 19-10-01 08:27

Fra : Jonas Delfs

Dato : 19-10-01 22:28

"Nikolaj Kolbe" <kolbe@cs.auc.dk> wrote in message

> Ovenstående burde indeholde et ekstra "_", altså:
> $numberhent = MYSQL_NUM_ROWS($resulthent);

Ikke nødvendigvis: "For downward compatibility mysql_numrows() can also be
used." - http://www.php.net/manual/en/function.mysql-num-rows.php

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Henrik Bank

Dato : 19-10-01 16:44

Nikolaj Kolbe <kolbe@cs.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Pine.GSO.4.33.0110190926310.3306-100000@luke.cs.auc.dk...
Hej

> $numberhent = MYSQL_NUMROWS($resulthent);

Ovenstående burde indeholde et ekstra "_", altså:

$numberhent = MYSQL_NUM_ROWS($resulthent);

Det var ikke just det der var galt - håber ikke folk har givet op endnu???

mvh
Henrik Bank
henrik@hbweb.dk

Fra : N/A